بهترین ویتامین و مکمل برای آکنه هورمونی که باید بشناسید

یکی از مشکلاتی که بیشتر افراد در طول زندگی خود با آن مواجه می شوند بروز آکنه بر روی صورت است. با اینکه علت های زیادی برای آکنه صورت وجود دارد اما یکی از شایع ترین و رایج ترین دلایل آن تغییر در تعادل هورمون هاست. آکنه هورمونی می تواند برای بیشتر افراد دردسرساز شود و ان ها را با مشکلات زیادی مواجه کند. بیشتر افراد بر این باورند که آکنه هورمونی بعد از بلوغ متوقف می شود اما واقعیت چنین نیست. بیشتر خانم ها حتی بعد از 30 سالگی هم با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند. در این مقاله قصد داریم بهترین ویتامین ها و مکمل هایی که می توانید برای آکنه هورمونی مصرف کنید را با شما در میان بگذاریم. پس تا انتها همراه ما باشید.

روی

اولین گزینه ای که می خواهیم با هم بررسی کنیم روی است. روی یکی از موادی است که توسط متخصصان برای بهبود آکنه هورمونی توصیه می شود. این ماده معدنی باعث سلامت پوست شما می شود و کلاژن سازی را تسریع می کند. زمانی که روی را در روتین روزانه خود می گنجانید می توانید از مزایای آن بهره مند شوید. این ماده باعث می شود سطح التهاب در پوست کاهش یابد و ترشح برخی از مواد کمتر شود. التهاب زیاد برای بدن دردسرساز است و می تواند بیماری های مختلفی را ایجاد کند. التهابی که به صورت مزمن در آمده باشد می تواند بیماری هایی را در بدن ایجاد کند و صورت نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. التهاب آکنه شما را بدتر می کند و مدت زمان درمان آن را به تاخیر می اندازد. روی خاصیت ضد میکروبی هم دارد و می تواند به کاهش باکتری هایی که سلامت پوست را به خطر می اندازند کمک کند.

مطالعات موجود نشان می دهد مصرف 400 الی 600 میلی گرم از روی در روز برای 12 هفته می تواند به افرادی که با آکنه هورمونی دست و پنجه نرم می کنند کمک کند و نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

این مقدار بالاترین دوز روی در نظر گرفته می شود. اگر نمی توانید این مقدار دوز را تحمل کنید و دچار درد شکم و حالت تهوع می شوید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. با اینحال سطح پایین روی هم با مسائل مختلفی مرتبط است. شما می توانید روی را در مواد غذایی همچون گوشت، حبوبات و دانه کدوتنبل هم پیدا کنید. پس اگر احساس می کنید نمی توانید از مکمل های تشکیل دهنده این ماده استفاده کنید به سراغ منابع طبیعی رژیمی غذایی بروید.  افرادی که رژیم غذایی متعادل تری دارند می توانند از سلامت پوست شان بیشتر و بهتر محافظت کنند.

ویتامین A

ویتامین A یک ماده مغذی برای سلامت پوست است و در حالی که معمولاً در درمان های موضعی به عنوان رتینول یا رتینوئید استفاده می شود، ویتامین A خوراکی نیز می تواند کمک کننده باشد. برخی تحقیقات نشان می دهد که ویتامین A دارای اثرات ضد التهابی است زیرا پاسخ آنتی اکسیدانی بدن را تقویت می کند. همین امر می تواند برای سلول های شما مفید باشد و پوست شما را از شر رادیکال های آزاد حفظ کند.

ویتامین A همچنین می تواند تولید سبوم از غدد چربی را کاهش دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد ویتامین A موضعی نسبت به ویتامین A خوراکی در این زمینه وجود دارد، بنابراین ترکیبی از هر دو ممکن است بهترین گزینه برای رسیدن به پوستی شفاف و درخشان باشد.

شما می توانید نوعی ویتامین A معروف به پروویتامین A را در بسیاری از میوه ها و سبزیجات مانند هویج، سیب زمینی شیرین و کدو پیدا کنید. پروویتامین A به رتینول تبدیل می شود و فعالیت های متعددی در بدن انجام می دهد. پروویتامین A در غذاهای حیوانی، لبنیات و گوشت هم وجود دارد. پس با بهبود رژیم غذایی خود می توانید جلوی بروز آکنه هورمونی را بگیرید.

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است، به این معنی که بدن شما مقدار اضافی از آن را ذخیره می کند و در صورت مصرف بیش از حد می تواند مقادیر اضافی آن در بدن تجمع پیدا کند.

اگر باردار هستید، مهم است باید زیر نظر پزشک از مکمل ها و ویتامین ها استفاده کنید. هر چند بیشتر این ویتامین ها و مواد معدنی برای افراد مفید هستند اما مقادیر زیاد آن ممکن است برای کودک در حال رشدتان مضر باشند.

ویتامین دی

ویتامین D به بسیاری از مشکلات پوستی از جمله آکنه  هورمونی کمک می کند. ویتامین D ممکن است با بهبود التهاب پوست شما را از شر مسائلی مثل آکنه در امان نگه دارد. از آنجایی که ویتامین D برای سلامت سیستم ایمنی بسیار حیاتی است و سلامت پوست شما تحت تاثیر سیستم ایمنی بدن تان قرار می گیرد، این ماده می تواند به تنظیم مسیرهای ایمنی درگیر در آکنه هم کمک کند.

برخی تحقیقات همچنین ارتباط بین وضعیت کم ویتامین D و بدتر شدن آکنه را نشان می دهد. در چنین شرایطی می توان از مکمل هایی که در خود ویتامین دی را دارند استفاده کرد. بهترین راه برای دریافت ویتامین D قرار گرفتن در معرض نور خورشید است، اما در طول زمستان یا اگر زمان زیادی را در خارج از خانه نمی گذرانید، ممکن است برای رسیدن به سطح مطلوب، مجبور شوید با مشورت پزشک از مکمل ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید مقادیر کمی ویتامین D را در ماهی ‌های چرب، تخم‌ مرغ و قارچ‌ ها بیابید. با اینحال برخی از افراد نمی توانند به خوبی از طریق رژیم غذایی ویتامین دی مورد نیاز بدن شان را به دست آورند.

پروبیوتیک ها برای پوست سالم

مطالعات انجام شده نشان می دهد اگر بتوانید سلامت روده تان را حفظ کنید پوست بهتر و درخشان تری خواهید داشت. پروبیوتیک ‌ها باکتری ‌های مفیدی هستند که به تعادل میکروبیوم کمک می‌کنند و عملکرد روده تان را بهبود می بخشند.

مصرف پروبیوتیک ها می تواند باعث بهبود شرایط پوستی شما شود و شما را از شر مشکلاتی مثل آکنه هورمونی رها کند. مطالعات نشان می دهد که پروبیوتیک ها نه تنها می توانند شدت آکنه ناشی از رشد باکتری ها را کاهش دهند، بلکه تأثیر مثبتی بر سلول های ایمنی پوست نیز دارند. پروبیوتیک ها می توانند سیتوکین های التهابی (پیام رسان های شیمیایی التهاب) را  بهبود ببخشند تا به طور بالقوه قرمزی، تورم و درد مرتبط با آکنه را کاهش دهند.

به دنبال پروبیوتیک های حاوی لاکتوباسیلوس رامنوسوس باشید زیرا نشان داده شده است که این سویه ظاهر آکنه را بهبود می بخشد.

پروبیوتیک ها همچنین می توانند عدم تعادل هورمونی را برطرف کنند زیرا سم زدایی استروژن به روده ای که به خوبی کار می کند متکی است. میکروبیوم روده شما یک تنظیم کننده مهم متابولیسم استروژن است، بنابراین قوی نگه داشتن آن با غذاهای غنی از پروبیوتیک یا مکمل ها برای شفافیت پوست و تعادل هورمون ها ضروری است.

شما می توانید پروبیوتیک ها را در غذاهای تخمیر شده مانند ماست، کومبوچا، کلم ترش و کیمچی پیدا کنید. اما می توانید از مکمل هایی که در خود پروبیوتیک دارند هم استفاده کنید.

گنجاندن پری بیوتیک ها به عنوان بخشی از روتین پروبیوتیک شما نیز به همان اندازه مهم است. پری بیوتیک ها غذای پروبیوتیک ها هستند، بنابراین به زنده نگه داشتن و رشد آنها در روده کمک می کنند. اگر دوست دارید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید بهتر است با پزشک متخصص خود مشورت کنید. علاوه بر این شما می توانید پری بیوتیک ها را در غذاهایی مانند سیر، پیاز، موز، مارچوبه یا در مکمل هایی که در بازار به فروش می رسند پیدا کنید.

ویتامین E

ویتامین E دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که می تواند به  بهبود شرایط پوستی تان کمک کند. مردم برای بازسازی و التیام پوست به سراغ محصولات موضعی ویتامین E می روند، اما حفظ سطوح بهینه در بدن شما نیز مهم است.

یکی از مطالعات موجود نشان می دهد که سطوح پایین ویتامین E، همراه با ویتامین A، با آکنه مرتبط است. مطالعه دیگری نتایج مشابهی را نشان داد که در آن افراد با سطوح پایین ویتامین E میزان بیشتری از آکنه، اگزما و پسوریازیس داشتند. شما می توانید ویتامین E را از مغزها، دانه ها و روغن ها دریافت کنید، اما مکمل ها هم گزینه دیگری هستند که می توانید به رژیم غذایی تان اضافه کنید.

میو اینوزیتول

میو اینوزیتول مکملی است که افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک استفاده می کنند. این بیماری در بیشتر افراد باعث بروز آکنه می شود. میو اینوزیتول می تواند با کاهش تولید آندروژن (کاهش تولید سبوم) و افزایش حساسیت به انسولین  به بهبود شرایط پوستی تان کمک کند.

میو اینوزیتول یک ماده مغذی است که ارتباط نزدیکی با ویتامین های B دارد. این ماده در بسیاری از غذاها مانند میوه ها، غلات، لوبیا و آجیل یافت می شود، اما مقادیر آن بسیار اندک است. اگر به دنبال درمان هستید می توانید از مکمل های این ماده استفاده کنید.

یکی از مطالعات موجود نشان می دهد که زنان مبتلا به PCOS پس از سه ماه مصرف میو اینوزیتول  کاهش آندروژن داشتند و آکنه پس از شش ماه بهبود یافت.  دوز معمولی 2000 میلی گرم یک تا دو بار در روز است، اما شما باید بر اساس شرکت و برند تولیدکننده این محصولات دوز مناسب را بیابید.

ویتامین های B

هر ویتامین B وظیفه ای دارد، اما به عنوان یک گروه،  این ویتامین ها به تعادل هورمونی و سلامت سلولی کمک می کنند و بر آکنه هورمونی تأثیر می گذارند. ویتامین های B از کبد حمایت می کنند که همین امر  به سم زدایی و بهبود سطح استروژن کمک می کند. ویتامین B6 همچنین می تواند با افزایش پروژسترون و کاهش استروژن به تعادل مجدد هورمون ها کمک کند.

ویتامین های B همچنین برای متابولیسم انرژی و عملکرد سلول های شما ضروری هستند و کمبود ویتامین B می تواند منجر به خشکی پوست و آکنه شود. شما می توانید از مکمل هایی که در خود ویتامین ب دارند استفاده کنید تا پوست بهتری داشته باشید.

ویتامین سی

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند به کاهش التهاب کمک کند و جوش هایتان را بهبود ببخشد. این ویتامین همچنین ممکن است با حمایت از تولید کلاژن و التیام زخم جای زخم هایتان را هم کمرنگ تر نماید.

مانند ویتامین A، بیشتر تحقیقات در مورد ویتامین C و آکنه با استفاده موضعی مرتبط است، اما خوردن غذاهای غنی از ویتامین C یا مصرف مکمل ها تضمین می کند که شما به اندازه کافی برای حمایت از پوست خود زمان می گذارید. ویتامین C در بسیاری از غذاها مانند انواع توت ها، مرکبات، سبزیجات سبز و گوجه فرنگی یافت می شود، اما مکمل ها گزینه بهتری برایتان هستند.

امگا 3

امگا 3 در طول سال های اخیر محبوبیت زیادی کسب کرده اند زیرا فعالیت ضد التهابی آن ها به بسیاری از مزایای سلامتی از جمله پوست شما کمک می کند. امگا 3 نوعی اسید چرب ضروری است که در ماهی، بذر کتان و دانه های چیا یافت می شود.  این مواد می توانند سیگنال های التهابی از سیتوکین های التهابی را که می توانند به آکنه و سایر مشکلات سلامتی کمک می کنند، قطع کنند.

مطالعات روی روغن ماهی حاوی امگا 3، مصرف مکمل‌ها را با پوست شفاف ‌تر مرتبط می داند، به‌ویژه برای افرادی که آکنه التهابی متوسط تا شدید دارند. خوردن ماهی چندین بار در هفته می تواند میزان دریافت امگا 3 شما را افزایش دهد، اما بسیاری از مردم به طور منظم ماهی نمی خورند . شاید به همین دلیل باشد که  متخصصان توصیه می کنند از مکمل های حاوی  امگا 3 در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

منیزیم

منیزیم یک مکمل معمولی برای آکنه نیست، اما بیشتر افراد از آن در رژیم غذایی خود برای بهبود سطح هورمون ها استفاده می کنند. این ماده  باعث کاهش استرس می شود و در متابولیسم هورمون های ما نقش دارد. منیزیم همچنین می تواند با افزایش دفع استروژن اضافی که می تواند به عدم تعادل هورمونی کمک کند، تعادل پروژسترون را بهبود ببخشد.

از آنجایی که پاسخ استرس و هورمون‌ های شما ارتباط نزدیکی با هم دارند، بیشتر افراد از منیزیم برای پایین نگه داشتن سطح استرس (علاوه بر شیوه‌های زندگی) استفاده می‌کنند. چندین مطالعه به رابطه نزدیک بین آکنه و سطوح استرس اشاره می کنند، بنابراین منیزیم اغلب می تواند به کاهش پاسخ های استرس زا کمک کند.

علاوه بر این، منیزیم از خواب سالم پشتیبانی می‌کند، که ممکن است یکی از قوی ‌ترین روش‌های ضد پیری و ارتقای سلامت پوست باشد. پس اگر برایتان ممکن است از منیزیم هم در رژیم غذایی تان استفاده کنید.

آیا ویتامین ها می توانند به آکنه هورمونی کمک کنند؟

بله، ویتامین ها می توانند با عمل به عنوان آنتی اکسیدان، کاهش التهاب و حفظ تعادل هورمونی بدن، به آکنه هورمونی کمک کنند. بهترین ویتامین ها برای آکنه ناشی از عدم تعادل هورمون ها، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E و ب کمپلکس است. شما می توانید بسیاری از این مواد مغذی را در غذاهایی که می خورید پیدا کنید، اما مصرف مکمل ها گزینه بهتری برای اطمینان از دریافت شان است.

راه های اصلی  درمان آکنه هورمونی

  • آکنه هورمونی رویکردی چندوجهی دارد، اما مکمل ها می توانند بخشی از راه حل باشند.
  • مکمل های حاوی آنتی اکسیدان مانند ویتامین C، روی، و ویتامین E می توانند به کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد کمک کنند.
  • درمان آکنه با مکمل هایی که تعادل هورمونی سالم را هدف قرار می دهند مانند پروبیوتیک ها یک رویکرد جذاب محسوب می شود.
  • اگر بتوانید در کنار مکمل ها خواب کافی داشته باشید، ورزش کنید و رژیم غذایی سالمی اتخاذ نمایید بدون شک پوست سالم تر و شفاف تری خواهید داشت.

سخن نهایی

در این مقاله سعی کردیم بهترین ویتامین ها و مکمل های موجود برای بهبود آکنه هورمونی را با هم بررسی کنیم. اگر با آکنه هورمونی مواجه هستید می توانید با مشورت پزشک از این مکمل ها در رژیم غذایی خود استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که تغییر سبک زندگی بهترین روش برای داشتن پوستی سالم و شفاف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *