اسید چرب امگا 3 چیست؟ مزایای اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 چربی های سالمی هستند که می توانند از سلامت اندام های مختلف بدن همچون قلب محافظت کنند. این مواد به کاهش چربی های بد خون کمک می کنند و می توانند مزایای مختلفی برای سلامت شما داشته باشند. نوع خاصی از اسیدهای چرب امگا 3 شامل DHA و EPA است که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. به کمک رژیم غذایی می توانید امگا 3 را به برنامه خود اضافه کنید اما استفاده از مکمل های موجود در بازار هم می تواند ایده خوبی باشد. در این مقاله می خواهیم نگاهی به اسیدهای چرب امگا 3 بیندازیم و مزایایشان را با هم بررسی کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

اسید چرب امگا 3 چیست؟

امگا 3 چیست؟

اسیدهای چرب امگا 3 چربی های چند غیر اشباعی هستند که عملکردهای مهمی در بدن دارند. بدن نمی تواند مقادیر مورد نیاز این چربی ها را به خوبی تولید کند. به همین خاطر استفاده از مواد مغذی و مکمل های موجود در بازار می تواند بهترین روش برای تامین چنین موادی باشد. دو نوع اصلی اسیدهای چرب شامل چربی های اشباع و چربی های غیر اشباع هستند. چربی های غیر اشباع به چربی های چند غیر اشباع و چربی های تک غیر اشباع تجزیه می شوند. این مواد  مولکول های شیمیایی زنجیره ای شکل هستند که از کربن، اکسیژن و اتم های هیدروژن تشکیل شده اند. گاهی از اوقات چربی های اشباع را به عنوان چربی های ناسالم یا بد می شناسند چون می توانند خطر ابتلا به بیماری های خاص همچون بیماری های قلبی و سکته را افزایش دهند. در این میان چربی های غیر اشباع به عنوان چربی های سالم شناخته می شوند و اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرند می توانند سلامت سیستم قلبی عروقی تان را بهبود ببخشند. امگا 3  نوعی چربی چند غیر اشباع محسوب می شود و جایگزین سالم تری برای چربی های اشباع در رژیم غذایی است.

اسیدهای چرب امگا 3 چه کاری در بدن انجام می دهند؟

اسیدهای چرب امگا 3 به سلول های بدن شما کمک می کنند کاری که باید را انجام دهند. این مواد بخش مهم غشاهای سلولی هستند و ساختار این سلول ها و ارتباط بین شان را بهبود می بخشند. با اینکه این مواد برای تمام سلول های بدن اهمیت دارند اما در مقادیر زیاد در سلول های چشم و مغز دیده می شوند. علاوه بر این، امگا 3 می تواند انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند و از سلامت بیشتر اندام های بدن پشتیبانی نماید.

مزایای امگا 3 که توسط تحقیقات علمی تایید شده است

مزایای امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 مزایای مختلفی برای بدن دارند. در این بخش می خواهیم این مزایا را با هم مرور کنیم و ببینیم چرا باید مکمل های حاوی این اسیدهای چرب را در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

اسیدهای چرب امگا 3 برای بهبود افسردگی و اضطراب مفید هستند

افسردگی یکی از رایج ترین بیماری هایی است که این روزها در سرتاسر جهان می بینیم. نشانه های این بیماری شامل غمگین بودن و از دست دادن شور و انگیزه برای ادامه زندگی است. اضطراب هم یکی دیگر از اختلالات روحی روانی است و می تواند با احساس ترس، پانیک و بی قراری همراه باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تحقیقات انجام شده نشان می دهد افرادی که امگا 3 مصرف می کنند کمتر در معرض بیماری های افسردگی هستند. مطالعه بر روی افرادی که افسردگی و اضطراب دارند نشان می دهد این مکمل ها نشانه هایشان را بهبود می بخشد. همانطور که می دانید سه نوع اسید چرب امگا 3 وجود دارد که از جمله آن ها می توان به ALA، EPA و DHA اشاره کرد. از میان این سه گزینه EPA مهم ترین و مفیدترین مورد برای بهبود نشانه های افسردگی است.

ممکن است سلامت چشم‌هایتان را بهبود ببخشد

DHA که نوعی اسید چرب امگا 3 است بزرگ ترین جزء تشکیل دهنده رتینای چشم شماست. زمانی که DHA کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید ممکن است مشکلاتی در بینایی تان به وجود آید. مصرف مکمل های حاوی امگا 3 خطر دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهد.

سلامت مغز را در طول بارداری و روزهای اول زندگی بهتر می کند

مصرف امگا 3 برای رشد و توسعه مغز جنین ضروری است. مصرف مقادیر کافی از این اسیدهای چرب در طول بارداری می تواند مزایای متعددی برای کودک شما داشته باشد که از جمله آن ها می توان به بهبود قدرت شناختی، بهبود مهارت های اجتماعی و ارتباطی اشاره کرد. با اینحال باید به خاطر داشته باشید که افراد باردار بدون مشورت با پزشک نمی توانند از مکمل ها استفاده کنند.

ریسک فاکتورهای مربوط به بیماری های قلبی را کاهش می دهد

حملات قلبی و سکته از جمله مواردی است که خطر مرگ و میر را در افراد افزایش می دهد. چندین دهه قبل محققان دریافتند افرادی که از ماهی زیاد استفاده می کنند کمتر از سایرین به چنین بیماری هایی مبتلا می شوند. اسیدهای چرب امگا 3 مزایای زیادی برای سلامتی قلب دارد. این ماده می تواند تری گلیسیرید خون شما را کاهش دهد، کلسترول خوب را افزایش دهد و مانع از لخته شدن خون گردد.

امگا 3 می تواند نشانه های ADHD را در کودکان کاهش دهد

ADHD یک اختلال رفتاری است که با بیش فعالی شناخته می شود. برخی از تحقیقات انجام شده نشان می دهد کودکانی که با این اختلال دست و پنجه نرم می کنند سطح امگا 3 کمتری در خون خود دارند. سایر مطالعات هم نشان می دهند مصرف مکمل های حاوی امگا 3 می تواند نشانه های اختلال ADHD را تا حد زیادی کاهش دهد.

به کاهش التهاب در بدن کمک می کند

التهاب پاسخ طبیعی بدن به عفونت و آسیب است. این فرآیند برای سلامت شما ضروری است. با اینحال التهاب ممکن است برای مدت زمان طولانی در بدن باقی بماند و باعث آسیب های مختلفی شود. به این نوع التهاب التهاب مزمن می گویند. التهاب مزمن یا همان التهاب طولانی مدت باعث بروز بیماری های مزمنی همچون سرطان و بیماری های قلبی می شود. اسیدهای چرب امگا 3 می توانند تولید مولکول ها و موادی که به التهاب مرتبط هستند را کاهش دهند. در حقیقت مطالعات نشان داده است که ارتباط زیادی بین مصرف مکمل های امگا 3  و کاهش التهاب در بدن وجود دارد.

ممکن است برای بیماری های خودایمنی هم مفید باشد

در بیماری های خود ایمنی سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول های سالم حمله می کند و به آن ها آسیب می رساند. دیابت نوع 1 یکی از اصلی ترین مثال هایی است که در آن سیستم ایمنی بدن به سلول های تولیدکننده انسولین در پانکراس حمله می کند. بر اساس یکی از مطالعات انجام شده مصرف اسیدهای چرب امگا 3 همچون DHA می تواند خطر ابتلا به بیماری های خودایمنی را کاهش دهد.

به بهبود اختلالات ذهنی کمک می کند

کمبود امگا 3 در بدن باعث بروز بیماری ها و اختلالات ذهنی می شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید مصرف این ماده به کاهش رفتارهای خشونت آمیز کمک می کند. برخی از مطالعات انجام شده نشان می دهد مکمل هایی که در خود امگا 3 دارند می توانند نشانه های افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی را بهبود ببخشند. با اینحال برای تایید این موضوع نیاز به مطالعات بیشتری داریم.

به پیشگیری از بیماری هایی همچون آلزایمر هم کمک می کند

با افزایش سن ممکن است عملکرد مغز هم با مشکل مواجه شود. مطالعات مختلف نشان می دهد مصرف مکمل های حاوی امگا 3 می تواند روند پیشرفت بیماری هایی همچون آلزایمر را کندتر کند. یکی از مطالعات مروری انجام شده نشان می دهد مصرف مکمل های امگا 3 می تواند برای کاهش روند این بیماری ها مفید باشد.

به پیشگیری از سرطان کمک می کند

پیشگیری از سرطان با امگا 3

سرطان یکی از مهم ترین علل مرگ و میر در دنیا و به خصوص ایران است. افرادی که از اسیدهای چرب امگا 3 استفاده می کنند می توانند خودشان را در برابر خطر ابتلا به سرطان های خاص بیمه کنند. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد افرادی که امگا 3 بیشتری مصرف می کنند تا 55 درصد خطر کمتری برای ابتلا به سرطان کولون دارند. علاوه بر این مصرف این مکمل ها می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات و سرطان سینه را در افراد کهنسال کاهش دهد.

به کاهش آسم در کودکان کمک می کند

آسم بیماری مزمن ریه است که نشانه های مختلفی همچون تنگی نفس و سرفه را به همراه دارد. حملات شدید آسم می تواند بسیار خطرناک باشد.  مطالعات متعدد نشان داده اند که مصرف امگا 3 می تواند ریسک آسم در کودکان را کاهش دهد.

می تواند چربی کبد را کاهش دهد

بیماری کبد چرب غیر الکلی از جمله شرایط رایجی است که با تجمع چربی در کبد شناخته می شود. محققان بر این باورند که این بیماری25 درصد جمعیت جهان را درگیر می کند و از جمله بیماری هایی است که اگر درمان نشود به شرایط دشواری همچون سیروز کبدی منجر می گردد.

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که مصرف مکمل های حاوی امگا 3 می تواند چربی و التهاب کبد را در افراد مبتلا به چربی کبد کاهش دهد.

سلامت مفاصل و استخوان هایتان را تضمین می کند

آرتریت از جمله اختلالات رایجی است که سیستم اسکلتی بدن شما را تحت تاثیر خود قرار می دهد. تحقیقات انجام شده نشان می دهد مصرف امگا 3 می تواند قدرت استخوان ها را افزایش کلسیم در استخوان ها افزایش دهد. این موضوع در نهایت به بیماری های کمتر استخوان و مفصل منجر می شود و می تواند در درمان آرتریت هم مفید باشد. بر اساس یکی از مطالعات مروری انجام شده مکمل های حاوی امگا 3 می توانند تا حد قابل توجهی درد را در بیماران مبتلا به استئوآرتریت کاهش دهند.

خواب بهتری برایتان به ارمغان می آورند

خوب خوب و کافی برای داشتن بدنی سالم ضروری است. کمبود خواب می تواند به بیماری های مختلفی همچون چاقی، دیابت و افسردگی منجر شود. تحقیقات می گویند سطح پایین امگا 3 می تواند با مشکلات خواب در کودکان مرتبط باشد و مشکلات خواب را در بزرگسالان افزایش دهد. سطح پایین DHA به کاهش سطح هورمون ملاتونین در بدن منجر می شود. به کمک اسیدهای چرب امگا 3 می توانید طول خواب و کیفیت آن را بهبود ببخشید.

از سلامت پوست تان هم پشتیبانی می کند

بهتر است بدانید که DHA از جمله اجزای ساختاری مهم پوست به حساب می آید. این ماده مسئول سلامت غشاهای سلولی است که بخش بزرگی از پوست را تشکیل می دهد. EPA هم به شیوه های مختلف برای سلامت پوست مفید است. این ماده باعث هیدراتاسیون پوست می شود و از پوست شما در برابر پیری محافظت می کند.

سخن نهایی

اسیدهای چرب امگا 3 از جمله موادی هستند که اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرند مزایای مختلفی برایتان به همراه دارند. این مواد باعث بهبود سیستم قلبی عروقی شما می شوند و از بدن در برابر بیماری های مختلف محافظت می کنند. شما می توانید امگا 3 را از طریق رژیم غذایی یا مکمل ها تامین کنید.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *