مزایای اصلی رتینول که باید بدانید

رتینول شکلی از ویتامین A است که در محصولات مختلف پوستی برای درمان آکنه و کاهش نشانه های مربوط به پیری مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده که به عنوان یک ماده تشکیل دهنده در محصولات پوستی هم از آن یاد می شود به تشکیل و تولید سلول ها کمک می کند و کلاژن را در بدن افزایش می دهد و باعث می شود پوست یکنواخت تر و نرم تری داشته باشید. با اینحال نکته مهمی که بیشتر افراد اطلاعی از آن ندارند این است که رتینول می تواند برای افرادی که پوست های حساسی دارند بسیار آزاردهنده باشد و باعث حساسیت پوست شان شود. پس اگر شما هم پوست حساسی دارید قبل از اینکه بخواهید چنین محصولی را در روتین پوستی تان بگنجانید با یک پزشک متخصص مشورت کنید. رتینول به جز محصولات مراقبت از پوست در برخی از مواد غذایی همچون ماهی، لبنیات و تخم مرغ هم یافت می شود. برخی از افراد این ماده را به عنوان مکمل رژیمی غذایی برای درمان کمبود ویتامین آ مورد استفاده قرار می دهند. هر چند رتینول به اندازه رتینوئید قدرتمند نیست اما توانایی تولید کلاژن و بهبود شرایط پوستی را دارد. همین امر باعث می شود این ماده یک ماده تشکیل دهنده عالی برای کاهش چین و چروک های پوستی باشد و ظاهر زیباتری به پوست شما ببخشد. در این مقاله می خواهیم به برخی از مزایایی که با استفاده از این ماده می توانید داشته باشید اشاره کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

رتینول می تواند آکنه را درمان کند

یکی از مشکلات رایج پوستی آکنه است. همه ما در طول زندگی خود برای یکبار هم که شده وجود آکنه و جوش را تجربه کرده ایم. آکنه به دلایل مختلفی بر روی پوست ظاهر می شود و بروز آن می تواند دردسرهای زیادی برای افراد ایجاد کند. همانطور که می دانید روش ها و محصولات مختلفی برای درمان آکنه وجود دارد با اینحال محصولاتی که حاوی رتینول هستند بهترین و موثرترین محصولات در این زمینه محسوب می شوند.

رتینول به درمان انواع مختلف آکنه کمک می کند و اینکار را با کاهش منافذ مسدود شده پوست انجام می دهد. آکنه زمانی رخ می دهد که سلول های مرده پوست یا چربی منافذ روی پوست را ببندند و باعث بروز جوش های سر سیاه یا سر سفید شوند. از آنجایی که رتینول می تواند تولید سلول ها را افزایش دهد و باعث لایه برداری سلول های مرده گردد مانع از بسته شدن منافذ روی پوست می شود. شما می توانید از محصولاتی که حاوی این ماده هستند برای کاهش التهاب استفاده کنید. فقط به خاطر داشته باشید که این محصولات را بهتر است زیر نظر یک پزشک متخصص مصرف کنید تا مشکلی برای پوست تان به وجود نیاید.

لکه های تیره روی پوست را درمان می کند

رتینول می تواند لکه های تیره ای که روی پوست به خاطر تغییرات هورمونی، آسیب ناشی از نور خورشید یا زخم آکنه ایجاد می شود را درمان کند. همانطور که قبلا هم بیان کردیم این ماده با افزایش لایه برداری از پوست، لایه بالایی پوست را نرم تر می کند و باعث می شود سلول های جدید سریع تر رشد کنند. همین امر موجب می شود پوست نرم تر و درخشان تری داشته باشید و بتوانید از شر لکه های تیره خلاص شوید. حتی مقدار کمی از رتینول می تواند در درمان چنین شرایطی مفید باشد. یکی از مطالعات انجام شده در سال 2020 بر روی 37 نفر نشان می دهد افرادی که از سرم های رتینول 0.3 الی 0.5 درصد برای 12 هفته استفاده می کنند پوست بهتر و نرم تری دارند و لکه های تیره کمتر بر روی این پوست ها دیده می شود.

چین و چروک و خطوط ریز را کاهش می دهد

با افزایش سن ردپای خطوط ریز و چین و چروک صورت هم افزایش پیدا می کند. این موضوعی نیست که بتوانیم از آن فرار کنیم یا از آن برای همیشه اجتناب نماییم. اما به کمک برخی از محصولات می توانیم چنین فرآیندی را کندتر نماییم.

یکی از محصولاتی که در این شرایط استفاده می شود رتینول است. با افزایش سن بدن کلاژن بیشتری از دست می دهد و کشسانی آن کاهش پیدا می کند. زمانی که پوست نازک تر می شود و کشسانی خود را از دست می دهد چین و چروک ها سر و کله شان پیدا می شود. رتینول باعث افزایش کلاژن می شود و کشسانی پوست را افزایش می دهد. در چنین شرایطی پوست ضخامت خود را به دست می آورد و همین امر باعث می شود چین و چروک ها و خطوط ریز هم کاهش پیدا کنند. یکی از مطالعات انجام شده در سال 2019 نشان می دهد زنانی که رتینول را دو بار در روز و برای 12 هفته استفاده کرده بودند چین و چروک های کمتری بر روی گردن و پوست اطراف چشم داشتند. شما هم می توانید از این موضوع به نفع خود استفاده کنید.

چطور از رتینول استفاده کنیم؟

رتینول

خوب حالا که تا حدودی با مزایای رتینول آشنا شدیم می توانیم به سراغ نحوه استفاده از آن برویم و ببینیم چطور می توانیم از این مزایا به شکل عملی استفاده کنیم. بهتر است بدانید که رتینول در محصولات پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید آن را به شکل کرم، لوسیون، سرم استفاده کنید. اگر به تازگی می خواهید از رتینول استفاده کنید بهتر است مراحل زیر را مدنظر داشته باشید:

  • به کمک یک شوینده مناسب پوست صورت خود را بشویید.
  • پوست خود را به آرامی خشک کنید.
  • کمی از محصول مدنظر که حاوی رتینول است را بردارید و لایه نازکی از آن را بر روی پوست خود بمالید.
  • حالا مرطوب کننده را بزنید و سپس از ضد آفتاب استفاده کنید.

این ها مراحلی هستند که به کمک آن ها می توانید محصول مدنظر خود را به خوبی مورد استفاده قرار دهید و از مزایایش بهره ببرید.

برای اینکه پوست تان به این محصولات عادت کند به چند هفته زمان نیاز دارد. ممکن است در اوایل کار احساس کنید که رتینول هیچ تاثیری بر روی پوست شما ندارد اما باید کمی صبور باشید. تحقیقات انجام شده نشان می دهد برای اینکه رتینول اثر خود را نشان دهد به سه ماه زمان نیاز دارد.  بهتر است این محصولات را به صورت آزمایشی برای چند روز استفاده کنید. اگر حساسیتی نداشتید می توانید هر شب از آن ها بهره ببرید. فقط به خاطر داشته باشید که قبل از مصرف هر نوع محصول پوستی بهتر است تست حساسیت را انجام دهید تا از امن بودن و بی خطر بودن آن برای پوست تان مطمئن شوید.

دوز مناسب مصرف رتینول

محصولات مراقبت از پوست که در خود رتینول دارند در غلظت های مختلفی همچون 0.3 درصد به بازار عرضه می شوند. با اینحال به خاطر داشته باشید که هیچ محصولی شبیه هم نیست و محصولات بر اساس مواد تشکیل دهنده مختلفی تولید می شوند. اینکه چند وقت یکبار از این محصولات استفاده کنید و دوز مناسب چنین محصولاتی چقدر است به نوع پوست شما و مشکلی که دارید بستگی دارد. قبل از مصرف هر نوع محصول پوستی بهتر است با متخصص پوست مشورت کنید و شرایطی که دارید را به او شرح دهید. در این شرایط می توانید بهترین دوز مصرف رتینول را بیابید و بر اساس دستور پزشک پیش بروید.

 استفاده از رتینول امن است؟

یکی از سوالات رایجی که افراد درباره محصولات پوستی دارند امن و بی خطر بودن آن هاست. رتینول معمولا ماده امنی شناخته می شود اما می تواند برای برخی از افراد حساسیت زا و ازاردهنده باشد. اگر پوست حساسی دارید ممکن است مصرف رتینول باعث افزایش حساسیت آن شود و پوست تان را در معرض آسیب های ناشی از نور خورشید قرار دهد.

معمولا در مقایسه با سایر محصولات، افراد حساسیت کمتری به رتینول دارند. با اینحال این ماده می تواند باعث افزایش التهاب و قرمزی پوست شود و برای افرادی که پوست حساسی دارند و از مشکلاتی مثل اگزما رنج می برند ممکن است انتخاب عاقلانه ای نباشد. نکته مهم دیگری که باید مدنظر داشته باشید این است که اگر باردار هستید بهتر است بدون مشورت با پزشک از چنین محصولاتی استفاده نکنید. افرادی که باردار هستند بدون مشورت کردن با پزشک خود نمی توانند از چنین محصولاتی در روتین روزانه شان استفاده کنند.

تداخلات احتمالی

رتینول ممکن است با سایر محصولات مراقبت از پوست تداخل داشته باشد و باعث اذیت پوست شما شود. برخی از مواد تشکیل دهنده ای که رتینول با آن ها تداخل دارد شامل ویتامین سی، سالیسیلک اسید و آلفا هیدروکسی اسید است. سعی کنید رتینول را در کنار این مواد تشکیل دهنده استفاده نکنید. این مواد زمانی که با هم تشکیل می شوند یک ترکیب قدرتمند را ایجاد می کنند و ممکن است برای پوست تان آزاردهنده باشند. در این شرایط هم بهترین روش برای انتخاب محصول کمک گرفتن از یک متخصص پوست است.

از کجا می توانیم رتینول را خریداری کنیم؟

شما می توانید بیشتر محصولات پوستی که در خود رتینول دارند را بدون نسخه تهیه کنید یا از پزشک خود بخواهید چنین محصولاتی را در صورت نیاز تجویز کند. بیشتر محصولات بدون نسخه نیازمند بررسی های بالینی نیستند و تاثیرگذاری شان مشخص نیست.

مصرف زیاد رتینول ممکن است دردسرساز باشد؟

معمولا بیشتر افراد به اندازه کافی از رتینول استفاده می کنند و در مصرف آن زیاده روی ندارند. با اینحال برخی از افراد ممکن است ناخواسته دچار این مشکل شوند.

اینکه پوست چقدر می تواند رتینول را تحمل کند از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از افراد می توانند به خوبی محصولات پوستی را استفاده کنند و مشکلی نداشته باشند. برخی از افراد هم هستند با اعمال مقادیر اندکی از رتینول دچار حساسیت می شوند. قبل از خرید باید ببینید پوست حساسی دارید یا خیر.

عوارض جانبی رتینول

رتینول عوارض جانبی زیادی ندارد با اینحال برخی از افراد با مصرف آن دچار خشکی پوست و حساسیت می شوند. برخی از عارضه های جانبی دیگر شامل پوسته پوسته شدن و قرمزی پوست است. برخی از افراد با مصرف این محصولات در برابر نور خورشید هم دچار حساسیت می شوند. اعمال رتینول در شب و 30 دقیقه بعد از تمیز کردن پوست می تواند چنین مشکلاتی را برطرف کند. اگر بعد از مصرف چنین محصولاتی با حساسیت مواجه شدید می توانید با پزشک تان مشورت نمایید.

حرف آخر

رتینول نوعی ویتامین آ است که اغلب به عنوان ماده تشکیل دهنده در محصولات پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. این محصولات به درمان آکنه و کاهش لکه های تیره کمک می کنند و شما را از شر چین و چروک ها می رهانند. شما می توانید چنین محصولاتی را بدون نسخه تهیه کنید. همانطور که در این مقاله هم اشاره کردیم اگر پوست حساسی دارید ممکن است با مصرف رتینول دچار خارش و خشکی پوست شوید.  بهترین کار این است که تنها چند بار در هفته از محصولات استفاده کنید و ضد آفتاب بزنید. هر چند رتینول محصول امنی است اما افرادی که حساسیت پوستی دارند بهتر است با مشورت پزشک و با احتیاط از چنین محصولاتی استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *