مزایای پروتئین بار که نمی‌دانستید

پروتئین بارها یکی از مهم ترین تنقلاتی هستند که به دلیل ارزش تغذیه ای بالا و راحتی استفاده در میان ورزشکاران و حتی افراد عادی محبوب شده اند. این تنقلات خوشمزه علاوه بر اینکه یک میان وعده سریع هستند می توانند باعث کاهش وزن شما شوند و مواد مغذی فراوانی وارد بدن تان کنند. با اینحال اگر می خواهید از سلامت پروتئین بارها مطمئن شوید باید به سراغ محصولاتی بروید که در خود شکر یا مواد افزودنی مصنوعی ندارند. در این مقاله می خواهیم به بررسی مزایای پروتئین بار برای سلامتی بپردازیم و ببینیم پروتئین بارهای سالم چه منافعی می توانند برایمان داشته باشند. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

پروتئین بارها از کاهش وزن شما پشتیبانی می کنند

بهتر است بدانید که اضافه کردن پروتئین به رژیم غذایی می تواند یک روش موثر برای کاهش وزن باشد. به جای اینکه خودتان را با رژیم های غذایی سرسخت و شدید اذیت کنید می توانید پروتئین بیشتری به رژیم غذایی تان بیفزایید و سپس از منافعی که این درشت مغذی برایتان فراهم می کند لذت ببرید. پروتئین باعث سیر شدن شما می شود و یک درشت مغذی مهم برای تامین نیازهای بدن است. این ماده به هضم کند کمک می کند و سطح سیری شما را افزایش می دهد. به همین خاطر است که مصرف وعده های غذایی سرشار از پروتئین و تنقلاتی که در خود پروتئین دارند به سیری بیشتر کمک می کند و باعث می شود کالری های کمتری را مصرف کنید. زمانی که قصد دارید وزن کم کنید این موضوع می تواند به نفع تان باشد. یکی از مطالعات انجام شده  در سال 2020 نشان می دهد زمانی که افراد از رژیم های غذایی سرشار از پروتئین و سرشار از فیبر مثل پروتئین بارها استفاده می کنند احساس سیری بیشتری دارند و16 درصد کمتر از سایر افراد کالری وارد بدن خود می کنند.

پس اگر قصد دارید وزن کم کنید پروتئین بارها را به عنوان یک میان وعده در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مواد مغذی فراوانی برایتان فراهم می کند

پروتئین بارها معمولا از مواد تشکیل دهنده سالم تهیه می شوند و علاوه بر پروتئین مواد مغذی دیگری همچون ویتامین ها، مواد معدنی، چربی های سالم و فیبرها را در خود دارند. مواد تشکیل دهنده موجود در این بارها بر اساس برند تولید کننده شان متفاوت است اما اغلب در خود آجیل و میوه خشک دارند. برخی از پروتئین بارها هم در خود ویتامین ب و پودر فیبر دارند. ویتامین B12 یکی از موادی است که می تواند مزایای مختلفی برای بدن داشته باشد. پروتئین بارها منبع خوبی از این ویتامین هستند. فیبر هم یک ماده مغذی است که نقش بسیار مهمی در سیری شما دارد و می تواند سلامت روده و معده تان را حفظ کند. بیشتر افرادی که در رژیم غذایی خود فیبر کافی ندارند ممکن است به مشکلاتی مثل دیابت نوع 2 و برخی از سرطان ها دچار شوند.  پروتئین بارها می توانند یک روش موثر برای افزایش مواد مغذی بدن شما باشند. این مواد هم خوشمزه هستند و هم مزایای زیادی برایتان به همراه دارند.

منبع عالی از پروتئین و کالری هستند

پروتئین بارها همانطور که از نامشان پیداست منبع عالی از پروتئین هستند. این مواد غذایی می توانند برای افرادی که زمان کافی برای تهیه غذا ندارند یک میان وعده عالی باشند و حس سیری بیشتری به آن ها بدهند.  به خاطر داشته باشید که پروتئین بارها بهتر و سیرکننده تر از موادی مثل کوکی ها هستند. علاوه بر سیر کردن شما پروتئین بارها جذب گلوکز را کندتر می کنند و باعث بهبود سطح گلوکز خون می شوند. برخی از محققان بر این باورند که مقدار پروتئین مورد نیاز به ازای هر کیلوگرم 0.8 گرم است. این حداقل پروتئین مورد نیاز برای محافظت از عضلات تان است. بیشتر افراد نمی توانند در رژیم غذایی خود این مقدار پروتئین را تامین کنند. پس بهترین راه استفاده از پروتئین بارهای سالم است.

به خاطر داشته باشید که برخی از پروتئین بارها به گونه ای طراحی و تولید شده اند که پروتئین و کالری بیشتری دارند و برای افرادی که ورزشکار هستند مناسب اند. این پروتئین بارها می توانند نیاز ورزشکاران به پروتئین و کالری بیشتر را تامین کنند. علاوه بر این، پروتئین بارهایی که پروتئین بیشتری دارند به افراد کمک می کنند وزن شان را افزایش دهند و عضله بسازند. افرادی که به خاطر بیماری های مزمن وزن کم کرده اند می توانند با مشورت پزشک از چنین میان وعده هایی استفاده کنند.

مواد مغذی پروتئین بارها

پروتئین بار

پروتئین بارها در خود مواد تشکیل دهنده متفاوتی دارند. هر برند و شرکتی از مواد تشکیل دهنده مختلفی برای طراحی این مواد استفاده می کند. این موضوع نشان می دهد که محتوای تغذیه ای چنین موادی متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال پروتئین بارهایی که برای کاهش وزن استفاده می شوند در خود پروتئین بیشتری دارند و می توانند سیرکننده تر باشند. با اینحال برخی از پروتئین بارها تنها به عنوان میان وعده مصرف می شوند و لازم نیست در خود پروتئین و کالری زیادی داشته باشند. پروتئین، چربی، کربوهیدرات، فیبر، ویتامین و مواد معدنی از جمله موادی هستند که در این پروتئین بارها یافت می شوند. این محصولات در خود پودر پروتئین، آجیل، غلات کامل، فیبر و عسل دارند و می توانند نیازهای بدن شما را تامین کنند. برای اینکه متوجه شوید کدام یک از پروتئین بارها برایتان مفید است می توانید برچسب روی محصولات را بخوانید و ارزش تغذیه ای شان را بررسی کنید. به طور معمول یک پروتئین بار ارزش تغذیه ای شبیه مقادیر زیر دارد:

  • کالری: 170
  • چربی 6 گرم
  • پروتئین 15 گرم
  • فیبر 7 گرم
  • کربوهیدرات 21 گرم
  • فولات، بیوتین، ویتامین ب

بیشتر پروتئین بارها به ازای هر سروینگ حداقل 10 گرم پروتئین دارند. با اینحال محتوای پروتئین در این محصولات بر اساس برند سازنده متغیر خواهد بود. برخی از پروتئین بارها فیبر و کربوهیدرات بالایی دارند. پس اگر دوست ندارید این مواد را در رژیم غذایی خود اضافه کنید حتما برچسب روی محصولات را بخوانید. علاوه بر این محتوای برخی از بارها بر اساس شکر اضافه شده متفاوت خواهد بود. برخی از برندها هستند که از مواد طبیعی مثل عسل و خرما برای شیرین کردن محصولات خود استفاده می کنند یا از میوه های خشک بهره می گیرند. باید به سراغ محصولاتی بروید که در آن ها از شکر زیادی استفاده نشده باشد.

خطرات مصرف پروتئین بارها

پروتئین بارها اگر به درستی مصرف شوند معمولا برای بیشتر افراد بی خطر هستند. با اینحال به دلیل مواد تشکیل دهنده ای که در این محصولات به کار می رود ممکن است برخی از افراد با مصرف شان دچار مشکلاتی شوند. این مواد تشکیل دهنده عبارتند از:

  • شکر: برخی از پروتئین ها شکر زیادی در خود دارند. به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد شکر و مواد غذایی شیرین شده می تواند مشکلاتی مثل قند خون بالا و کبد چرب را به همراه داشته باشد.
  • شیرین کننده های مصنوعی و رنگ ها: برخی از افراد نسبت به چنین موادی حساسیت دارند و ترجیح می دهند از محصولاتی استفاده کنند که چنین مواد تشکیل دهنده ای در خود ندارند.
  • مواد حساسیت زا: برخی از افراد به موادی مثل سویا، تخم مرغ و پروتئین وی حساسیت دارند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید برچسب روی پروتئین بارها را به دقت بخوانید.

به خاطر داشته باشید که محتوای کالری پروتئین بارها با هم متفاوت است. پروتئین بارها را نمی توان به عنوان جایگزین وعده های غذایی مورد استفاده قرار داد. این محصولات در خود مواد مغذی خوبی دارند اما نمی توانند به جای وعده های غذایی مورد استفاده قرار گیرند. چنین موادی را به عنوان میان وعده مصرف کنید و از محصولاتی که در خود مواد تشکیل دهنده ناسالم دارند استفاده نکنید.

نکاتی برای مصرف پروتئین بارها

زمانی که می خواهید یک پروتئین بار سالم خریداری کنید نکات مختلفی هست که باید مدنظر داشته باشید. در ادامه به برخی از این نکات اشاره می کنیم:

  • محتوای پروتئین: قبل از خرید محتوای پروتئین موجود در پروتئین بارها را بررسی کنید. بهتر است به سراغ پروتئین باری بروید که حداقل 10 گرم پروتئین در هر سروینگ دارد و می تواند بخشی از نیازهایتان را تامین کند.
  • شکر اضافه شده: بهتر است از محصولاتی که قند و شکر در خود دارند دوری کنید. از محصولاتی استفاده کنید که از شیرین کننده های طبیعی در آن ها استفاده شده است.
  • کالری ها: بیشتر پروتئین بارهایی که برای میان وعده تولید می شوند 150 الی 250 کالری دارند اما برخی از پروتئین بارها تا 300 کالری را هم پوشش می دهند. باری را انتخاب کنید که کالری موجود در آن بر اساس نیازهای روزانه تان باشد.
  • مواد تشکیل دهنده: همیشه برچسب روی محصولات را بخوانید تا مطمئن شوید محصولی که خریداری می کنید نیازهای روزانه تان را برطرف می کند. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که شما به برخی از مواد تشکیل دهنده حساسیت داشته باشید.
  • طعم: یکی دیگر از نکاتی که به هنگام خرید پروتئین بار باید دقت کنید طعم آن است. این محصولات در طعم های مختلفی تولید می شوند. پس به دنبال طعمی باشید که دوست دارید.
  • قیمت: قیمت یکی دیگر از عواملی است که بر روی خرید شما تاثیر دارد. بر اساس بودجه ای که دارید پروتئین بار خریداری کنید.

سخن نهایی

پروتئین بارها از جمله منابع عالی پروتئین و مواد مغذی هستند و به شما کمک می کنند مواد مورد نیاز بدن تان را در سریع ترین حالت ممکن تامین کنید. این محصولات سیرکننده هستند و می توانند مزایای زیادی برایتان به همراه داشته باشند. در این مقاله به بررسی مزایای این محصولات پرداختیم و نقش آن ها در رژیم غذایی تان را مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که مشاهده کردید پروتئین بارها از مواد تشکیل دهنده مختلفی تهیه می شوند و می توانند نیازهای بدن شما را به خوبی تامین کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *