هر آنچه که باید درباره هیالورونیک اسید بدانید

هیالورونیک اسید مولکولی است که در بدن یافت می شود. این ماده به طور طبیعی در پوست، بافت های همبند، مایع مفصلی و داخل چشم وجود دارد. این ماده در بدن به آب وصل می شود و مایع ژله مانندی را ایجاد می کند و همین امر باعث محافظت از بخش های مختلف بدن و روانسازی آن ها می شود.  این مولکول معمولا به اشکال مختلفی تولید می شود که از جمله آن ها می توان به قرص و سرم اشاره کرد. محققان بر این باورند که می توان از این ماده برای مقاصد مختلف استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم هر چیزی که به هیالورونیک اسید مربوط است را با هم بررسی کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

مزایای هیالورونیک اسید چیست؟

هیالورونیک اسید

تولید هیالورونیک اسید در بدن بعد از 20 سالگی کاهش پیدا می کند. با گذشت زمان تولید این ماده تغییر می کند و همین امر باعث می شود افراد پوست خشک تری داشته باشند و با چین و چروک های ریزی مواجه شوند. تحقیقات انجام شده نشان می دهد هیالورونیک اسید می تواند به شیوه های مختلف ظاهر شما را بهبود ببخشد و باعث بهبود شرایط پوستی تان شود. در این بخش می خواهیم برخی از مزایایی که این ماده برایتان به همراه دارد را مرور کنیم.

هیالورونیک اسید باعث جوانسازی پوست شما می شود

یکی از کاربردهای اصلی این ماده استفاده از آن در محصولات پوستی است. شرکت ها معمولا از این ماده به عنوان یک ماده جذاب و شگفت انگیز استفاده می کنند تا پوست زیباتری به شما ببخشند و باعث آبرسانی به پوست شما شوند. به عنوان مثال یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد افرادی که از سرم این ماده استفاده می کنند و روزی دوبار از کرم آن بهره می برند پوست نرم تری دارند و پوست شان حالت کشسانی بیشتری پیدا می کند. این موضوع نشان می دهد هیالورونیک اسید می تواند خاصیت آبرسانی داشته باشد. مطالعات انجام شده می گویند هیالورونیک اسید باعث بهبود چین و چروک های صورت می شود، پوست شما را سفت تر و زیباتر می کند و آبرسانی بیشتری برایتان به ارمغان می آورد.

مکمل های رژیمی غذایی هم می توانند ظاهر پوست شما را بهبود ببخشند. یکی از مطالعات انجام شده بر روی 60 نفر در ژاپن نشان می دهد مصرف 280 میلی گرم از این ماده در طول روز برای 8 هفته می تواند چین و چروک های شما را کاهش دهد. یکی دیگر از مطالعات هم چنین مزیتی را نشان می دهد.  پس اگر به دنبال جوانسازی پوست خود هستید و می توانید ظاهر پوست خود را بهبود ببخشید هیالورونیک اسید انتخاب خوبی برایتان خواهد بود.

زخم هایتان را درمان می کند

یکی دیگر از مزایایی که این ماده برایتان دارد درمان زخم هایتان است. این ماده باعث بهبود التهاب بدن و رشد بافت ها می شود. مطالعات نشان می دهد مالیدن محصولاتی که حاوی هیالورونیک اسید هستند می توانند به درمان سریع تر زخم ها کمک می کند. علاوه بر این مطالعات موجود نشان می دهد اعمال این ماده می تواند باعث بهبود زخم ها شود و روند درمان شان را تسریع کند.

به روشن تر شدن جای جوش کمک می کند

اگر احساس می کنید بر روی پوست تان جای جوش دارید بهتر است از محصولات هیالورونیک اسید استفاده کنید. برخی از مطالعات انجام شده نشان می دهد این ماده قادر است ظاهر زخم هایتان را بهبود ببخشد. یکی از مطالعات نشان می دهد افرادی که جای جوش بر صورت شان داشتند و از این ماده به صورت موضعی استفاده کردند نتایج بهتری نسبت به سایر افراد داشتند. برخی از شواهد موجود هم نشان می دهد تزریق این ماده می تواند جای زخم ها و جوش را بهبود ببخشد. محققان نشان داده اند که این بهبود بعد از چهار هفته خودش را نشان می دهد.

نشانه های خشکی چشم را تسکین می دهد

قطره های چشمی یکی از رایج ترین درمان ها برای خشکی چشم محسوب می شوند. افرادی که از این مشکل رنج می برند معمولا از چنین قطره هایی استفاده می کنند. بیشتر این قطره ها در خود هیالورونیک اسید دارند. تحقیقات مختلف نشان می دهند چنین قطره هایی می توانند شرایط شما را بهبود ببخشند. هیالورونیک اسید به پیشگیری از تولید نامناسب اشک هم کمک می کند.

 با خشکی واژن مبارزه می کند

تحقیقات زیادی درباره خاصیت مرطوب کنندگی هیالورونیک اسید انجام شده است. خشکی واژن یکی از مشکلاتی است که برخی از خانم ها با آن روبرو می شوند. چنین شرایطی می تواند رابطه جنسی را برای افراد دردناک کند و باعث بروز مشکلات زیادی شود. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد هیالورونیک اسید می تواند باعث بهبود چنین شرایطی شود و یک درمان موثر محسوب می گردد.

درد مثانه را تسکین می دهد

هیالورونیک اسید می تواند در درمان درد مثانه در برخی از شرایط مفید باشد. یکی از مطالعات موجود این موضوع را مورد بررسی قرار داده است. نتایج نشان می دهد استفاده از هیالورونیک اسید برای شش ماه می تواند دردهای مثانه را تا حد زیادی کاهش دهد. البته شما نمی توانید خودسرانه از چنین ماده ای برای درمان درد مثانه استفاده کنید. معمولا پزشک با بررسی شرایط موجود بهترین درمان را برایتان انتخاب می کند.

درد مفاصل را کاهش می دهد

هیالورونیک اسید زمانی که به طور طبیعی تولید می شود به درمان و پیشگیری از درد مفاصل کمک می کند. این کار با کاهش التهاب ایجاد می شود. تحقیقات موجود نشان می دهد استفاده از مکمل های هیالورونیک اسید می تواند به تسکین درد زانوی استئوآرتریت کمک کند. یکی دیگر از تحقیقات نشان می دهد تزریق این ماده زیر نظر پزشک به بهبود دردهای زانویی که خفیف یا متوسط هستند کمک می کند.

چطور از هیالورونیک اسید استفاده کنیم؟

اولین موردی که باید مدنظر داشته باشید این است که شما نمی توانید خودسرانه از این ماده استفاده کنید. اگر می خواهید از این ماده بهترین و بیشترین استفاده را ببرید بهتر است با یک فرد متخصص مشورت کنید. افراد به شیوه های مختلف از هیالورونیک اسید استفاده می کنند. برخی از محصولات به اشکال مختلف این ماده را در خود دارند:

درمان های موضعی

هیالورونیک اسید یکی از مواد تشکیل دهنده ای است که در برخی از محصولات بدون نسخه مورد استفاده قرار می گیرد.

این ماده را می توان در قطره های چشمی، کرم، ژل و سایر موادی که برای درمان خشکی واژن استفاده می شوند پیدا کرد. این مولکول در ترکیب با سایر مواد تشکیل دهنده به شکل کرم و سرم، لوسیون هم به فروش می رسد.

قبل از اینکه از چنین محصولاتی استفاده کنید بهتر است صورت یا پوست تان را بشویید. اگر از سرم استفاده می کنید بعد از مصرف این محصولات بهتر است از مرطوب کننده استفاده کنید.

محصولات خوراکی

برخی از محصولاتی که در خود هیالورونیک اسید دارند به شکل خوراکی طراحی شده اند که می توانند درد شما را کاهش دهند یا برای مقاصد دیگری مورد استفاده قرار گیرند. شما می توانید چنین محصولاتی را به شکل قرص، کپسول یا پودر پیدا کنید.

محصولات تزریقی

یکی دیگر از اشکال هیالورونیک اسید محصولات تزریقی است. این محصولات توسط افراد متوسط به صورت مستقیم به بدن تزریق می شود. نتایج چنین درمان هایی تا 6 الی 18 ماه دوام دارد.

مقدار دوز مصرفی

یکی از سوالات مهمی که باید درباره هیالورونیک اسید پاسخ دهیم مقدار دوز مناسب آن است. بهتر است بدانید که هیچ توصیه عمومی برای دوز مناسب این ماده وجود ندارد. اگر از داروها یا درمان های بدون نسخه استفاده می کنید بهتر است از دوز توصیه شده بر روی بسته بندی تبعیت کنید.  در غیر اینصورت می توانید از پزشک خود مشورت بخواهید تا دوز مناسبی برایتان تجویز کند.

استفاده از هیالورونیک اسید امن است؟

زمانی که از این ماده به درستی استفاده کنید مشکلی نخواهید داشت. تزریق این ماده با خطرات خاصی همراه است و استفاده از آن به صورت تزریقی باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

قبل از تزریق باید با یک فرد متخصص مشورت کنید تا درباره عوارض آن آگاه شوید. اگر به این ماده حساسیت دارید، باردار هستید یا به کودک خود شیر می دهید نباید به هیچ عنوان از آن استفاده کنید.

تداخلات دارویی احتمالی

شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد بین هیالورونیک اسید و سایر داروها تداخلی وجود دارد. با اینحال زمانی که می خواهید از چنین ماده ای استفاده کنید بهتر است با یک فرد متخصص مشورت نمایید.

عوارض جانبی ناشی از مصرف هیالورونیک اسید

تا به اینجای کار درباره مزایایی که این ماده می تواند برایتان به همراه داشته باشد صحبت کردیم. با اینحال هر ماده ای در کنار مزایایی که دارد می تواند مشکلاتی را هم برایتان به همراه داشته باشد. استفاده از مکمل های این ماده و محصولات موضعی معمولا عارضه جانبی خاصی به همراه ندارد. زمانی که از محصول پوستی جدیدی استفاده می کنید یا از محصولات خوراکی این ماده بهره می برید اگر به مواد تشکیل دهنده حساسیت داشته باشید ممکن است کمی دچار ناراحتی شوید.  با اینکه محصولات بدون نسخه این محصول معمولا امن هستند اما استفاده از داروهای تجویزی می تواند خطرات خاص خود را به همراه داشته باشد. برخی از عوارض جانبی رایجی که افراد بعد از مصرف این ماده تجربه می کنند واکنش های خفیف در محل تزریق، کبودشدگی موقت، خارش و تورم است. برای اینکه مطمئن شوید مشکلی در این شرایط برایتان پیش نمی آید می توانید با یک فرد متخصص مشورت کنید. معمولا چنین عوارضی بعد از چند روز از بین می روند و می توان با برخی از تکنیک ها درد را کاهش داد. برخی از عوارض جانبی هم نسبت به سایر عوارض نادرتر هستند. اگر فردی که هیالورونیک اسید را تزریق می کند نتواند محل مدنظر را به خوبی تمیز و ضد عفونی کند ممکن است عفونت باکتریایی به وجود اید. راش، درد عضلانی و گرفتگی، درد مفاصل و حالت تهوع از جمله مشکلاتی است که افراد بعد از تزریق تجربه می کنند. اگر احساس کردید که بعد از تزریق حالتان خوب نیست بهتر است با اورژانس تماس بگیرید یا به پزشک تان مراجعه کنید.

سخن نهایی

هیالورونیک اسید یکی از موادی است که به طور طبیعی در بدن یافت می شود. اگر عاشق محصولات پوستی باشید و به سراغ محصولاتی که در بازار به فروش می رسند بروید بدون شک نام این ماده را بر روی محصولات آرایشی و پوستی به وفور مشاهده کرده اید. بیشتر محصولات پوستی در خود هیالورونیک اسید دارند و از مزایایی که این ماده فراهم می کند بهره می برند.  این ماده می تواند پوست شما را آبرسانی کند، باعث روانسازی مفاصل تان شود و به سلامت چشم تان هم کمک کند. انسان ها با افزایش سن این ماده را به تدریج از دست می دهند و همین امر باعث بروز مشکلات پوستی مختلفی برایشان می شود. به کمک استفاده از مکمل های رژیمی غذایی و محصولات موضعی می توان چنین مشکلی را کاهش داد. برخی از افراد هم هستند که زیر نظر پزشک از محصولات تزریقی هیالورونیک اسید استفاده می کنند. شما می توانید از خاصیت آبرسانی این ماده، مزایای آن برای کاهش درد مفاصل، ترمیم زخم و بهبود جای جوش و زخم استفاده کنید. این ماده اگر زیر نظر پزشک مورد استفاده قرار گیرد عوارض جانبی زیادی برایتان ندارد. با اینحال قبل از مصرف آن باید با یک فرد متخصص مشورت کنید. به خاطر داشته باشید که شما نمی توانید بدون مشورت با پزشک چنین محصولاتی را در روتین روزانه تان داشته باشید مگر اینکه بخواهید از محصولات بدون نسخه استفاده کنید. این محصولات به گونه ای طراحی می شوند که برای همه مفید و بی ضرر باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *