بهترین روتین پوستی برای پوست‌های خشک: اگر پوست خشکی دارید بخوانید

افرادی که پوست خشکی دارند با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. پوست خشک معمولا رطوبت پایینی دارد و همین امر باعث می شود پوست خشک و حالت کشیده داشته باشد. افرادی که چنین پوستی دارند معمولا در فصل های سرد سال با مشکلات زیادی روبرو هستند اما در باقی فصل های سال هم ممکن است از چنین شرایطی رنج ببرند. پوست خشک باعث می شود شما احساس ناراحتی و خارش داشته باشید. در چنین شرایطی استفاده از یک روتین جذاب و کارآمد می تواند مشکلات تان را حل کند و رطوبت بیشتری به پوست تان بدهد. در این مقاله می خواهیم کمی راجع به روتین پوست های خشک صحبت کنیم و ببینیم چطور می توانیم از چنین روتینی برای بهبود شرایط پوست مان استفاده کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.مآمد

پوست خشک به چه نوع پوستی گفته می شود؟

قبل از اینکه به سراغ روتین پوست های خشک برویم بهتر است کمی با پوست خشک آشنا شویم. اپیدرم لایه بالایی پوست است و این لایه مانع ظریفی است که آب پوست را در خود نگه می دارد و از پوست شما در برابر عناصر خارجی محافظت می کند. پوست خشک زمانی رخ می دهد که موانع پوستی شما آب را به سرعت از دست می دهند. این موضوع باعث می شود شما با پوست خشکی روبرو شوید و در طول روز با کشیدگی پوست تان مواجه گردید.  افرادی که پوست خشکی دارند معمولا با مسائلی مثل خارش یا پوست پوست شدن روبرو هستند یا صورت شان به سرعت ترک بر می دارد.  برخی از افراد با پوست خشک به دنیا می آیند اما بعضی از افراد هم هستند که در فصل های سرد سال دچار این مشکل می شوند. پس قبل از اینکه به سراغ راه حل های مربوطه بروید بهتر است نوع پوست تان را به کمک یک متخصص تشخیص دهید.

مراقبت پوستی صبح برای پوست های خشک

روتین پوستی برای پوست‌های خشک:

زمانی که از خواب بیدار می شوید باید یک روتین مناسب داشته باشید. یک روتین پوستی خوب در این بازه زمانی به شما کمک می کند پوست تان را مرطوب نگه دارید و از شر خشکی و خارش آن رها شوید. برای اینکار بهتر است از نکات زیر بهره ببرید.

مرحله اول: تمیز کننده یا شوینده

اولین مرحله در روتین صبحگاهی باید شستن پوست تان باشد. به کمک یک شوینده مناسب می توانید آلودگی هایی که در پوست تان هستند را تمیز کنید و یک پوست تمیز و شفاف داشته باشید. فقط باید به یک نکته مهم توجه کنید. پوست خشک را نباید با هر نوع شوینده ای بشویید. شما باید به سراغ شوینده هایی بروید که رطوبت پوست تان را حفظ می کنند و باعث از بین رفتن چربی های مناسب و مورد نیاز پوست نمی شوند. سعی کنید از یک متخصص برای انتخاب چنین شوینده ای استفاده کنید. شوینده های مبتنی بر روغن  برای افرادی که پوست خیلی خشکی دارند می تواند یک انتخاب ایده آل باشد.

مرحله دوم: تونر

تونرها جزء مسائلی هستند که معمولا در روتین های پوستی به عنوان گزینه اختیاری استفاده می شوند. با اینحال بهتر است از این مرحله عبور نکنید.  به کمک تونرها می توانید چربی اضافی و آلودگی هایی که باقی مانده است را تمیز کنید. بیشتر تونرها ممکن است برای پوست های خشک اذیت کننده باشند. با اینحال تونرهایی هستند که برای هیدراته کردن پوست های خشک طراحی شده اند. بهتر است به سراغ تونرهای بدون الکلی بروید که مواد تشکیل دهنده آبرسان و نرم کننده همچون ویتامین E دارند. سعی کنید تونرهایی را انتخاب کنید که برای پوست های حساس طراحی شده اند.

مرحله سوم: سرم ها

سرم ها محصولات پوستی مبتنی بر آب هستند که غلظت بالایی از مواد تشکیل دهنده فعال را در خود دارند. اگر پوست خشکی دارید به دنبال سرم هایی باشید که باعث حفظ رطوبت پوست می شوند و از پوست شما در برابر مواد مختلف محافظت می کنند. هیالورونیک اسید و سرم های مبتنی بر آن بهترین گزینه برای پوست های خشک و حساس محسوب می شوند و می توانند آب و رطوبت بیشتری به پوست شما ببخشند. همچنین می توانید از سرم هایی استفاده کنید که در خود ویتامین ب دارند و می توانند برای شما مفید باشند. سرم هایی که در خود ویتامین E دارند هم می توانند به افزایش سطح رطوبت پوست کمک کنند.

افرادی که با خشکی پوست دست و پنجه نرم می کنند هم می توانند از ویتامین سی استفاده کنند. این ویتامین به شما کمک می کند پوست شفاف تر و زیباتری داشته باشید و لک های صورت تان به خوبی محو شود.

اگر از سرم های حاوی ویتامین سی استفاده می کنید بهتر است از یک متخصص کمک بخواهید تا بهترین و معتبرترین برند را به شما معرفی کند.

مرحله چهارم: کرم دور چشم

کرم های دور چشم گزینه دیگری هستند که معمولا در روتین پوست های خشک استفاده می شوند. این کرم ها می توانند باعث رطوبت اطراف چشم شوند و جلوی چین و چروک اضافی را بگیرند. برای پوست های خشک باید به دنبال کرم دور چشمی بود که پپتیدهای هیدراته دارد و می تواند به افزایش رطوبت کمک کند. سعی کنید از کرم های دور چشم روزانه که حاوی آنتی اکسیدان هایی همچون ویتامین سی هستند و می توانند از پوست اطراف چشم محافظت کنند بهره ببرید.

مرحله پنجم: مرطوب کننده

استفاده از مرطوب کننده مهم ترین انتخابی است که پیش رو دارید. افرادی که پوست خشکی دارند باید به دنبال یک مرطوب کننده عالی باشند تا آن را در روتین پوستی خود بگنجانند. مرطوب کننده ها می توانند پوست خشک شما را ترمیم کنند و آب و رطوبت پوست تان را افزایش دهند. بهتر است به سراغ مرطوب کننده های غلیظ یا مبتنی بر روغن بروید تا بتوانید از محتوای آن ها به خوبی استفاده کنید. علاوه بر این می توانید از مرطوب کننده هایی که در خود موادی مثل گلیسیرین دارند هم استفاده کنید.

مرحله ششم: ضد آفتاب

پوست خشک نیاز به محافظت در برابر اشعه ماورابنفش دارد. برای اینکه روتین پوستی صبحگاهی خود را کامل کنید همیشه از ضد آفتابی استفاده کنید که SPF آن 30 یا بالاتر باشد. اگر بتوانید استفاده از ضد آفتاب را به یک اولویت روزانه تبدیل کنید قادر خواهید بود چین و چروک های پوستی تان را کاهش دهید و جلوی بیماری های خطرناکی مثل سرطان را هم بگیرید. شما باید کمی ضد آفتاب به پوست، گردن و سینه خود بزنید و اینکار را هر دو ساعت یکبار تکرار کنید.

افرادی که پوست خشک دارند می توانند از ضد آفتاب های معدنی یا شیمیایی استفاده کنند.

روتین پوستی شب برای پوست های خشک

روتین پوستی شب برای پوست های خشک

در بخش قبلی به بررسی روتین پوستی صبحگاهی پرداختیم. در این قسمت می خواهیم به سراغ روتین پوستی شب بپردازیم و ببینیم در این بخش از روز باید از چه موادی استفاده کنیم.

گام اول: شوینده و تمیز کننده

زمانی که از سر کار به خانه بر می گردید یا از فعالیت های روزانه تان فارغ می شوید باید بتوانید پوست تان را تمیز کنید. در چنین شرایطی باز هم به یک شوینده نیاز خواهید داشت. شما می توانید از یک شوینده ملایم استفاده کنید که خاصیت مرطوب کنندگی هم دارد و می تواند رطوبت مورد نیاز پوست تان را تامین کند و در عین حال مانع از خشک شدن پوست تان شود.

گام دوم: تونر

می توانید تونر را به روتین پوستی شبانگاهی خود اضافه کنید یا از این بخش عبور کنید. شاید دوست داشته باشید از تونرهای هیدراته کننده استفاده کنید. این محصول به شما کمک می کند از شر آلودگی های پوست خلاص شوید و در عین حال پوستی تمیز و شاداب داشته باشید. از تونری استفاده کنید که حاوی موادی مثل ویتامین سی و هیالورونیک اسید باشد.

گام سوم: سرم

سرم شب برای پوست های خشک می تواند رطوبت را بهبود ببخشد و چین و چروک های ریز را هم درمان کند. باز هم در این بخش باید به سراغ انتخاب سرم هایی بروید که خاصیت آبرسانی دارند و در خود ویتامین E، هیالورونیک اسید و پپتیدها را گنجانده اند. این مواد تشکیل دهنده می توانند بعد از یک روز طولانی پوست خشک شما را مرطوب سازند و آن را ترمیم کنند.

گام چهارم: رتینول

مشتقات ویتامین A همچون رتینول می توانند به بهبود تولید کلاژن در پوست کمک کنند و بافت پوست را بهبود ببخشند. به کمک این مواد می توان جلوی چین و چروک های پوست را گرفت و ظاهر خوبی به آن ها بخشید.

با اینحال رتینول ها ممکن است برای پوست های خشک بسیار تحریک کننده باشند. اگر احساس می کنید پوست تان تحمل این نوع محصولات را دارد با مشورت پزشک می توانید از آن ها استفاده کنید. شما می توانید این محصولات را بین دو لایه مرطوب کننده استفاده کنید تا اسیبی به پوست تان نزند.

گام پنجم: کرم دور چشم

خوب حالا نوبت به کرم دور چشم می رسد. شما می توانید شب خود را با یک کرم دور چشم خوب به پایان برسانید. این کرم ها خاصیت مرطوب کنندگی دارند و می توانند جلوی شل شدگی و افتادگی پوست اطراف چشم را بگیرند. علاوه بر این، کرم های دور چشم شب به ترمیم پوست شما کمک می کنند و به دلیل داشتن مواد تشکیل دهنده ای همچون نیاسین آمید و هیالورونیک اسید می توانند شما را از شر چین و چروک های ریز اطراف چشم خلاص کنند.

گام ششم: مرطوب کننده یا کرم شب

در این مرحله می توانید از مرطوب کننده برای هیدراته کردن پوست خشک و ترمیم آن استفاده کنید. شما می توانید از کرم های شب بهره ببرید. این کرم ها برای ترمیم پوست عالی هستند و بافت خوبی به پوست شما می دهند. به دنبال کرم شبی باشید که در خود هیالورونیک اسید و گلیسیرین دارد. این کرم ها باعث بهبود شرایط پوستی شما می شوند.

گام هفتم: روغن مخصوص پوست

استفاده از روغن های مخصوص پوست خشک می تواند بهترین روش برای افزایش رطوبت پوست شما باشد. افرادی که پوست خشک شدیدی دارند می توانند از موادی مثل آرگان یا روغن نارگیل استفاده کنند تا رطوبت پوست خود را افزایش دهند.

بهترین مواد تشکیل دهنده برای پوست های خشک

بهترین روتین برای پوست خشک شامل ترکیبات تسکین دهنده، مرطوب کننده ها و نرم کننده ها است. مرطوب کننده ها موادی هستند که به آب متصل می شوند و به کشیدن آب به داخل پوست برای مرطوب کردن کمک می کنند.

هنگام انتخاب محصولات برای پوست خشک خود، به یاد داشته باشید که باید محصولات با کیفیتی را انتخاب کنید و به دنبال مواد تشکیل دهنده زیر در آن ها باشید:

  • نیاسینامید: این نوع ویتامین B3 می تواند با بازگرداندن رطوبت به سد پوست، به تسکین و آبرسانی پوست خشک و پوسته پوسته شدن کمک کند. همچنین به کاهش آسیب های محیطی و اشعه ماوراء بنفش کمک می کند، پوست را روشن می کند، چین و چروک ها را بهبود می بخشد و منافذ را کوچک می کند.
  • ویتامین B5 (پانتنول): پانتنول شکلی از ویتامین B5 است که هم مرطوب کننده و هم نرم کننده است. بنابراین به حفظ آب و هیدراته شدن پوست کمک می کند. به کمک این ماده تشکیل دهنده می توان پوست را تسکین دارد و از آن در برابر آسیب های UV و آلودگی محافظت کرد.
  • گلیسیرین: گلیسیرین به عنوان یک مرطوب کننده، رطوبت را به لایه بیرونی پوست می کشد تا آبرسانی را افزایش دهد.
  • هیالورونیک اسید: مانند گلیسیرین، اسید هیالورونیک یک مرطوب کننده است که آب را برای آبرسانی نهایی به سد پوست جذب می کند.
  • سرامیدها: این مولکول های چربی بلوک های سازنده پوست شما هستند که مانع از دست دادن آب می شوند و از پوست در برابر آسیب های محیطی محافظت می کنند. افزودن محصولات مراقبت از پوست با سرامیدها، سوراخ‌های موجود در این بلوک‌های سازنده را برای بازسازی سد پوستی ترمیم می‌کند.

نکاتی برای پوست خشک

هنگام ایجاد روتین مراقبت از پوست برای پوست های خشک، مهم است که تنها به روتین هایی که گفتیم بسنده نکنید. بهتر است نکات زیر را هم مدنظر داشته باشید:

  • لایه برداری را محدود کنید: برای جلوگیری از تحریک پوست خشک، لایه برداری را محدود کنید. لایه بردارهای شیمیایی از اسیدها برای شکستن سلول های مرده پوست برای صاف کردن پوست استفاده می کنند. چنین موادی می توانند رطوبت پوست تان را هم از بین ببرند.
  • از مرطوب کننده استفاده کنید: استفاده از مرطوب کننده مخصوصاً در ماه های سرد سال می تواند به افزایش رطوبت هوای خشک کمک کند.
  • محصولات را تست کنید: پوست خشک نیز می تواند به برخی محصولات حساس باشد. قبل از امتحان هر لایه بردار یا ماسک صورت جدید، بهتر است آن را بر روی بخش کوچکی از پوست امتحان کنید. مقدار کمی از محصول را روی مچ دست خود قرار دهید و یک یا دو روز صبر کنید تا ببینید آیا واکنشی خاصی به آن دارید یا نه.
  • از آب داغ و مالش پوست خودداری کنید: شستن صورت، بدن یا دست ها با آب داغ، چربی های طبیعی پوست را از بین می برد. هنگام استفاده از حوله، پوست را خشک کنید و هرگز مالش ندهید.
  • محصولات لباسشویی ملایم را انتخاب کنید: محصولاتی که پوست شما را لمس می کنند می توانند پوست خشک را بیشتر تحریک کنند. به دنبال محصولات مناسب برای پوست های حساس و شوینده های لباسشویی بدون عطر باشید.

سخن نهایی

پوست خشک فاقد رطوبت است که منجر به پوستی خشن، پوسته پوسته و سفت می شود. داشتن یک روتین پوستی مناسب به شما کمک می کند از شر چنین مشکلاتی خلاص شوید. در این مقاله به بررسی روتین هایی پرداختیم که باعث افزایش رطوبت پوست می شوند و مانع از خشک شدن بیش از حد آن می گردند. برای اینکه بتوانید یک محصول مناسب برای پوست خشک خود انتخاب کنید بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *