نشانه هایی که می‌گویند پروتئین کافی مصرف نمی‌کنید

پروتئین یکی از مهم ترین موادی است که باید در رژیم غذایی خود داشته باشید. شکی نیست که پروتئین یک ماده مغذی و البته مهم برای ساخت عضلات، پشتیبانی از وزن و تقویت سیستم ایمنی تان است. یعنی اگر می خواهید عضلات قدرتمندی داشته باشید و در عین حال سیستم ایمنی بهتری را تجربه کنید باید پروتئین را در رژیم غذایی خود بگنجانید. با اینحال خیلی از افراد هستند که از مصرف این ماده سر باز می زنند یا ناخواسته آن را به مقدار کافی مصرف نمی کنند. برخی از افراد بر این باورند که فقط افراد ورزشکار و بدنسازان به پروتئین نیاز دارند اما واقعیت چیز دیگری است. پروتئین یکی از مهم ترین مواد مغذی است که باید در رژیم غذایی همه گنجانده شود . حالا ممکن است چند سوال مهم به ذهن تان خطور کند: چقدر پروتئین در رژیم غذایی کافی است؟ از کجا بفهمیم که کمبود پروتئین داریم و باید مقدار آن را در رژیم غذایی خود افزایش دهیم؟ در این مقاله می خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم و ببینیم زمانی که بدن مان پروتئین کافی دریافت نمی کند چه نشانه هایی از خود بروز می دهد. پس تا انتها همراه ما باشید.

چرا پروتئین برای  بدن مهم است؟

پروتئین یکی از مهم ترین درشت مغذی های مورد نیاز برای بدن است. این ماده در کنار دو درشت مغذی دیگر یعنی کربوهیدرات و چربی می تواند برای بدن عملکردهای مختلفی را تسهیل کند و انرژی مورد نیاز روزانه را تامین نماید. پروتئین از جمله موادی است که در بدن به واحدهای سازنده خود یعنی اسیدهای آمینه تجزیه می شود و می تواند به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرد، در ساخت عضلات استفاده شود، بافت های بدن را ترمیم کند، سیستم ایمنی شما را بهبود ببخشد و از عملکردهای مختلف بدن پشتیبانی کند. اگر بتوانید به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن چیزی حدود 0.8 گرم پروتئین دریافت کنید عالی است. البته بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که در این باره با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا مطمئن شوید پروتئین کافی در طول روز دریافت می کنید.

اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم هر خانمی روزانه به 46 گرم پروتئین و هر مردی به 56 گرم پروتئین نیاز دارد. هر چند این اعداد و ارقام بر اساس سن و وضعیتی که افراد تجربه می کنند می تواند متفاوت باشد.

از کجا بفهمیم که کمبود پروتئین داریم؟

خوب حالا که تا حدودی با پروتئین و عملکرد آن در بدن آشنا شدیم بهتر است یک سوال مهم از خودمان بپرسیم. از کجا باید بفهمم کمبود پروتئین دارم؟ بیایید نشانه های کمبود پروتئین را با هم بررسی کنیم.

نمی توانید به درستی عضله بسازید

همه ما دوست داریم عضلات قدرتمندی داشته باشیم. عضلاتی که قوی باشند و ظاهر زیبایی داشته باشند. اما آیا می دانستید که بدون پروتئین نمی توانید به چنین هدفی دست پیدا کنید؟ پروتئین یکی از مهم ترین مواد مغذی است که برای عضله سازی نیاز دارید.

زمانی که صحبت از عضله سازی به میان می آید بیشتر افراد یادشان می رود که پروتئین مهم ترین جزء برای ساخت چنین اندامی است. رشد عضلات بیشتر از هر چیزی نیازمند پروتئین است. تحقیقات انجام شده هم نشان می دهد مصرف 1.6 الی 2 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن برای افرادی که به دنبال عضله سازی هستند ضروری است.

بیشتر افرادی که به دنبال عضله سازی هستند به جای مصرف پروتئین به دنبال سایر مواد مغذی می روند. هر چند این موضوع می تواند برای بدن شان مزایای زیادی به همراه داشته باشد اما بدون پروتئین ساخت عضله بسیار دشوار خواهد بود. اگر پروتئین کافی نداشته باشید حجم عضلات تان نه تنها بهتر نمی شود بلکه روز به روز تحلیل می رود. پس سعی کنید در سبد غذایی خود پروتئین را داشته باشید.

به طور مرتب بیمار می شوید

بیمار شدن یکی از مسائلی است که برای همه ما رخ می دهد. این موضوع اگر به صورت گاه به گاه باشد جای نگرانی ندارد. با اینحال برخی از افراد هستند که به طور مرتب بیمار می شوند.

اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید و در هر آب و هوایی به سرعت بیمار می شوید بهتر است بدانید که سیستم ایمنی تان به درستی کار نمی کند و این موضوع به خاطر کمبود پروتئین است. بیشتر افراد نمی دانند که آنتی بادی ها از پروتئین هستند. آنتی بادی ها همان مولکول هایی هستند که با بیماری ها مبارزه می کنند.

خوب حالا اگر پروتئین کافی در رژیم غذایی خود نداشته باشید اصلا مهم نیست چقدر واکسن آنفلونزا زده اید، باز هم سیستم ایمنی تان نمی تواند به درستی با بیماری ها مبارزه کند.

همیشه خسته هستید

زمانی که پروتئین کافی دریافت نمی کنید خستگی از جمله مشکلاتی است که سر راه تان قرار می گیرد. بدن شما به این ماده نیاز دارد. پس تلاش می کند برای برطرف کردن نیازهایش از عضلات استفاده کند. زمانی که عضلات تحلیل بروند، خستگی و ضعف هم خودش را نشان می دهد. اگر به طور مرتب احساس خستگی می کنید ممکن است نیاز باشد مقدار پروتئین مصرفی را در رژیم غذایی تان افزایش دهید تا بتوانید با خیال راحت و با انرژی کامل به فرآیندهای روزمره تان برسید.

با نوسانات خلق و خو دست و پنجه نرم می کنید

ما به عنوان یک انسان طبیعی است که گاهی از اوقات حوصله نداشته باشیم. با اینحال اگر نوسانات خلق و خو به طور مرتب اذیت تان می کند ممکن است نشانه کمبود پروتئین باشد. کمبود پروتئین بر روی تولید انتقال دهنده های عصبی اثر می گذارد. همانطور که می دانید انتقال دهنده های عصبی مواد شیمیایی هستند که ارتباط بین سلول های مغزی را بهبود می بخشند و حس و حال بهتری به شما می دهند. کمبود پروتئین باعث می شود کربوهیدرات بیشتری مصرف کنید و سطح قند خون تان هم دچار مشکل شود.  به خاطر داشته باشید که پروتئین انتقال دهنده های عصبی که خلق و خو را کنترل می دهند تشکیل می دهد. پس هر وقت احساس کردید حال روحی تان خوب نیست کمی پروتئین به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مو و ناخن هایتان ضعیف و شکننده شده اند

مو و ناخن های شما از کراتین ساخته شده اند. کراتین یک پروتئین ساختاری است که به آمینو اسید نیاز دارد. زمانی که شما پروتئین کافی در رژیم غذایی خود ندارید بدن تان نمی تواند کراتین کافی برای رشد، قدرت بخشی و حفظ موها و ناخن هایتان بسازد. مو، ناخن و پوست شما برای کارکرد درست خود به این ماده نیاز دارند. پس باید بتوانید پروتئین را از طریق منابع مختلف به آن برسانید. زمانی که در رژیم غذایی خود پروتئین کافی مصرف می کنید مو و ناخن های قدرتمندتری خواهید داشت.

همیشه گرسنه هستید

مطالعات انجام شده نشان می دهد پروتئین یکی از سیرکننده ترین درشت مغذی هاست و می تواند شما را برای مدت زمان طولانی تری سیر نگه دارد. اگر احساس می کنید همیشه گرسنه هستید و نمی توانید جلوی هوس خود را برای خوردن مواد مختلف بگیرید پروتئین را در رژیم غذایی تان افزایش دهید. افزایش پروتئین در وعده های غذایی بهترین استراتژی برای کنترل اشتها و مدیریت وزن محسوب می شود. به جای اینکه از تنقلات مضر استفاده کنید کمی پروتئین به رژیم غذایی تان بیفزایید.

کم خونی دارید

هر چند بیشتر اوقات کم خونی با کمبود آهن در بدن شناخته می شود اما کمبود پروتئین در رژیم غذایی هم می تواند دردسرساز باشد. همانطور که می دایند هموگلوبین که برای انتقال اکسیژن ضروری است به پروتئین متکی است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید ما انواع مختلفی از کمبود آهن را داریم با اینحال برخی از انواع رایج همان هایی هستند که فرد در آن ها سطح پروتئین بسیار پایینی در خون خود دارد. مصرف غذاهای غنی از پروتئین به صورت روزمره می تواند شما را از شر این مشکل رها کند.

حجم عضلات خود را از دست می دهید

یادتان هست که گفتیم برای رشد عضلات خود به پروتئین کافی نیاز دارید؟ حالا اگر در رژیم غذایی خود پروتئین کافی نداشته باشید ممکن است عضلات خود را از دست بدهید.

با اینکه با افزایش سن حجم عضلات کم می شود اما اگر این موضوع برایتان اذیت کننده است باید مصرف پروتئین را کمی افزایش دهید. تمرینات ورزشی منظم نیازمند مصرف پروتئین است. تحقیقات می گویند که برای بهبود ساخت عضلات خود به 25 الی 30 گرم پروتئین با کیفیت در طول روز نیاز دارید.  اگر بتوانید در رژیم غذایی خود پروتئین کافی داشته باشید بدون شک قادر خواهید بود جلوی تحلیل عضلات تان را بگیرید. صرف نظر از اینکه عضله دوست داشته باشید یا نه، حفظ حجم عضلات برای داشتن بدنی سالم ضروری است.

نمی توانید وزن کم کنید

برخی از افراد هستند که می خواهند وزن خود را کم کنند. این افراد دست به دامن رژیم های مختلف و گاه عجیب و غریب می شوند و باز هم نمی توانند به وزن ایده آل خود برسند. بر اساس مطالعات انجام شده، پروتئین یکی از مهم ترین موادی است که می تواند به کاهش وزن کمک کند. زمانی که پروتئین کافی ندارید بیشتر از همیشه احساس گرسنگی می کنید و به ریزه خواری روی می آورید. در چنین شرایطی تنقلات ناسالم زیادی در رژیم غذایی خود می گنجانید و نمی توانید جلوی هوس خود را بگیرید. پس روز به روز بر وزن تان افزوده می شود.

استخوان های ضعیفی دارید

شاید باور نکنید اما پروتئین برای استخوان های شما هم نقش مهمی ایفا می کند. اگر به طور مرتب ورزش کنید و در کنار آن پروتئین کافی به بدن تان برسانید استخوان های قدرتمندی خواهید داشت. مطالعات مختلف نشان می دهند مصرف پروتئین می تواند حجم استخوان های شما را افزایش دهد و جلوی شکستگی استخوان ها را هم بگیرد.

سخن نهایی

پروتئین یکی از مهم ترین درشت مغذی هایی است که باید در رژیم غذایی خود داشته باشید. بدون این ماده غذایی مهم بدن تان با مشکلات متعددی روبرو خواهد شد. همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به بررسی نشانه هایی پرداختیم که کمبود پروتئین را در بدن نشان می دادند. با بررسی این نشانه ها می توانید به خوبی متوجه شوید که کمبود پروتئین دارید یا خیر. اگر احساس می کنید کمبود پروتئین دارید در مرحله اول با یک پزشک متخصص مشورت کنید و سپس پروتئین را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. برای اینکار می توانید از منابع طبیعی استفاده کنید یا از مکمل ها بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *