مزایای دانه چیا که باید بدانید

دانه چیا یکی از مقوی ترین دانه هایی است که می توان در رژیم غذایی مورد استفاده قرار داد. این دانه ها حاوی آنتی اکسیدان، مواد معدنی، فیبر و اسیدهای چرب امگا 3 هستند و می توانند نقش بسیار مهمی در عملکرد بدن داشته باشند. هر چند این دانه های ریز به نظر ساده می رسند اما سرشار از مواد مغذی هستند که می توانند سلامت شما را بهبود ببخشند. در این مقاله می خواهیم به سراغ مزایای دانه های چیا برویم و ببینیم با مصرف این دانه ها قرار است چه مزایایی به دست بیاوریم. پس تا انتها همراه ما باشید.

مزایای دانه چیا که بهتر است بدانید

مزایای دانه چیا

همانطور که در مقدمه مقاله هم گفتیم دانه های چیا علی رغم ظاهر ریزی که دارند سرشار از مواد مقوی هستند و می توانند برای ما منافع بی شماری به همراه داشته باشند. در این بخش می خواهیم این مزایا را یک به یک بررسی کنیم.

دانه چیا سرشار از مواد مغذی است

اولین موردی که درباره دانه های چیا باید بدانید این است که چنین دانه هایی از مواد مقوی مختلفی پر شده اند. در حال حاضر افراد زیادی در سرتاسر دنیا هستند که از این دانه ها برای مقاصد مختلف استفاده می کنند. 28 گرم از دانه چیا یا همان دو قاشق غذاخوری از آن شامل 138 کالری، 4.7 گرم پروتئین، 8.7 گرم چربی، 5 گرم ALA، 11.9 گرم کربوهیدرات، 9.8 گرم فیبر، 14 درصد از نیاز روزانه بدن کلسیم، 12 درصد از نیاز روزانه بدن آهن، 23 درصد از نیاز بدن منیزیم، 20 درصد از نیاز روزانه بدن فسفر، 12 درصد نیاز روزانه بدن روی، 15 درصد نیاز روزانه بدن ویتامین B1، 16 درصد نیاز روزانه بدن ویتامین B3 است.

پس اگر بتوانید دو قاشق غذاخوری از دانه چیا را در رژیم غذایی خود بگنجانید قادر خواهید بود از تمامی مواد معدنی و ویتامین هایی که بیان کردیم به خوبی بهره مند شوید.

دانه چیا سرشار از آنتی اکسیدان است

دانه های چیا منبع عالی از آنتی اکسیدان ها هستند. آنتی اکسیدان ها نه تنها از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند بلکه باعث می شوند فرآیند پیری در بدن کندتر پیش برود. زمانی که رادیکال های آزاد خنثی می شوند بدن وضعیت سالم تری خواهد داشت. با وجود رادیکال های ازاد ممکن است به سلول های بدن آسیب وارد شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید رادیکال های آزاد به سلول ها آسیب می زنند، باعث تسریع روند پیری در بدن می شوند و باعث بروز بیماری هایی همچون سرطان می گردند. آنتی اکسیدان های خاص موجود در دانه چیا قادرند از بدن و به خصوص اندام هایی مثل قلب و کبد به خوبی محافظت کنند.

به کاهش وزن تان کمک می کنند

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چطور می توانید به کمک رژیم غذایی خود وزن تان را کاهش دهید؟ فیبر و پروتئین موجود در دانه چیا می تواند به فرآیند کاهش وزن تان کمک کند. 28 گرم از دانه های چیا چیزی حدود 10 گرم فیبر رژیمی غذایی دارد. این موضوع بدین معنی است که می تواند شما را برای مدت زمان طولانی تری سیر نگه دارد.  برخی از مطالعات انجام شده نشان می دهند فیبر نقش بسیار مهمی در پیشگیری از چاقی و افزایش وزن ایفا می کند. پروتئین های موجود در این دانه باعث می شود اشتهای کمتری در طول روز داشته باشید و کمتر به سراغ خوردن تنقلات بروید. همه این موارد دست در دست هم می دهند تا شما بتوانید بهتر غذا بخورید و از شر پرخوری های اضافی خلاص شوید.

یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد 7 الی 14 گرم از دانه های چیا به همراه ماستی مثل ماست یونانی می تواند برای صبحانه یک گزینه عالی و سیرکننده باشد.

خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد

دانه های چیا سرشار از فیبر و امگا 3 هستند و مصرف آن ها می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چه خوب می شد اگر می توانستید با مصرف غذاهای متنوع سلامت قلب تان را حفظ کنید؟ دانه چیا همین کار را برایتان انجام می دهد. فیبر موجود در دانه های چیا می تواند کلسترول بد خون را کاهش دهد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا حد زیادی کمتر نماید.

مصرف اسیدهای چرب امگا3 موجود در این دانه ها هم می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. مطالعات انجام شده نشان دهنده رابطه خوبی بین سلامت قلب و مصرف دانه های چیا هستند. برخی از مطالعات انجام شده بر روی موش ها نشان می دهد مصرف این دانه ها می تواند فاکتورهای ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد و سطح استرس اکسیداتیو را در بدن کنترل نماید. مطالعات انجام شده بر روی انسان ها هم نشان می دهد مکمل های غذایی حاوی دانه های چیا به طور قابل توجهی می توانند فشار خون را در افرادی که مبتلا به پرفشاری خون هستند بهبود ببخشد. همانطور که می دانید پرفشاری یکی از عواملی است که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد.

به سلامت استخوان ها هم کمک می کند

شاید از شنیدن این جمله شگفت زده شده باشید. با اینحال دانه های چیا سرشار از مواد مغذی هستند که می توانند سلامت استخوان ها را بهبود ببخشند. دانه های چیا در خود مواد مغذی دارند که برای سلامت استخوان ها بسیار مهم هستند. از جمله این مواد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کلسیم
  • فسفر
  • منیزیم

مطالعات انجام شده نشان می دهند مصرف منظم و کافی این مواد مغذی برای سلامت استخوان های ما ضروری است. زمانی که این مواد مغذی را به طور کامل در رژیم غذایی خود داریم می توانیم از سلامت استخوان هایمان مطمئن شویم. علاوه بر این، ALA موجود در دانه های چیا هم نقش بسیار مهمی در سلامت استخوان ها ایفا می کنند. مطالعات انجام شده نشان می دهد مصرف چنین مواد مغذی با افزایش چگالی مواد معدنی در استخوان مربوط است. به همین خاطر است که مصرف منظم دانه های چیا می تواند استخوان های شما را سالم تر نگه دارد. یکی از مطالعات حیوانی انجام شده نشان می دهد موش هایی که دانه چیا را به صورت روزانه برای 13 ماه مصرف کرده بودند محتوای مواد معدنی بیشتری در استخوان هایشان داشتند. بهتر است شما هم دانه های چیا را در رژیم غذایی خود بگنجانید و از مزایایی که برایتان به همراه دارد بهره مند شوید.

ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد

بهتر است بدانید که مصرف دانه های چیا می تواند به تنظیم قند خون کمک کند. این موضوع به خاطر محتوای فیبر و سایر ترکیبات مفیدی است که در این ماده یافت می شود. افرادی که دیابت دارند ممکن است سطح قند خون شان بیشتر از حد نرمال باشد. مصرف دانه های چیا باعث بهبود شرایط این افراد می شود. به خاطر داشته باشید که افزایش مداوم سطح قند خون می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. مطالعات حیوانی انجام شده نشان می دهد مصرف موادی مثل دانه های چیا می توانند به بهبود سطح قند خون کمک کنند.

به راحتی می توان آن را در رژیم غذایی گنجاند

دانه چیا یکی از مواد همه کاره است که می توان آن را به خوبی در رژیم غذایی قرار داد. این دانه ها طعم خاصی ندارند و می توانند در هر غذایی مورد استفاده قرار گیرند. لازم نیست آن ها را بپزید یا پودر کنید. هیچ دستور خاصی برای استفاده از آن ها وجود ندارد. کافیست آن را به مواد غذایی که روزانه می خورید اضافه کنید تا از مزایایی که بیان کردیم بهره ببرید. به عنوان مثال می توانید دانه چیا را به ماست یونانی خود اضافه کنید یا از آن برای تهیه پودینگ بهره ببرید. یادتان باشد که برای استفاده از این دانه ها دست تان باز است و می توانید به خوبی از آن ها بهره مند شوید.

به سلامت سیستم گوارش شما کمک می کنند

دانه های چیا سرشار از فیبر هستند. این فیبر هم به صورت محلول و هم به صورت نامحلول در این ماده دیده می شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید فیبر محلول به عنوان پری بیوتیک عمل می کند و می تواند برای سلامت روده مفید باشد. این نوع فیبر مزایای زیادی برای سلامت شما به همراه دارد. دانه های چیا یک ماده ژل مانند از خود تولید می کنند که باعث تسکین روده می شود و جذب مواد مغذی را بهبود می بخشد.  زمانی که این دانه ها را در رژیم غذایی خود می گنجانید می توانید از مزایای فیبر بدون تحریک معده و مشکلات مختلف، بهره مند شوید.

حاوی اسیدهای چرب امگا3 است

همانطور که می دانید اسیدهای چرب امگا 3 مزایای زیادی برای بدن ما فراهم می کنند. این دانه های ریز و به ظاهر کوچک، حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند و می توانند سلامت بدن را بهبود ببخشند.

مقدار کمی از دانه چیا را در طول روز بخورید تا بتوانید از چربی امگا3 بهره مند شوید. بهتر است بدانید که اسیدهای چرب امگا3 برای سلامت ما ضروری هستند و می توانند سلامت مغز، قلب و سایر اندام ها را بهبود ببخشند. این اسیدهای چرب قادرند خاصیت ضد التهابی از خود نشان دهند و هورمون هایتان را تنظیم کنند.  یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد افرادی که از اسیدهای چرب امگا 3 استفاده می کنند حس و حال بهتری دارند.

به بهبود سلامت پوست کمک می کند

اسیدهای چربی که در دانه های چیا یافت می شود باعث تغذیه پوست و قدرتمندتر شدن سلول های آن می شود. سلامت پوست اغلب به اینکه چطور غذا می خوریم و چطور بهداشت خود را رعایت می کنیم بستگی دارد. دانه های چیا سرشار از اسیدهای چرب متعادل کننده هورمون ها هستند و می توانند گزینه خوبی برای پوست ما باشند.

به قوی تر شدن دندان ها کمک می کند

همانطور که قبلا هم بیان کردیم دانه های چیا حاوی کلسیم هستند که برای سلامت استخوان ها ضروری است. دانه چیا می تواند 20 درصد از نیاز روزانه شما به کلسیم را برآورده کند. با مصرف این دانه ها دندان های قوی تر و زیباتری خواهید داشت.

به افزایش انرژی تان در طول روز کمک می کند

اگر چند وقتی است که احساس می کنید انرژی کافی برای انجام کارهای روزمره تان را ندارید زیاد نگران نباشید. با مصرف دانه های چیا می توانید انرژی بیشتری برای انجام فعالیت های روزمره داشته باشید.

می پرسید چگونه؟ دانه های چیا در خود مواد مغذی زیادی دارند، می توانند سموم بدن را دفع کنند، سطح قند خون را متعادل نمایند و منبع عالی از ویتامین ها و مواد معدنی باشند. اگر دوست دارید در طول روز انرژی بیشتری داشته باشید مصرف دانه های چیا را فراموش نکنید.

سرشار از پروتئین است

پروتئین از جمله موادی است که می تواند برای بدن ضروری باشد. دانه های چیا حاوی طیف خوبی از آمینواسیدها هستند و می توانند به بهبود سنتز پروتئین رد بدن کمک کنند. اگر بتوانید پروتئین بیشتری در رژیم غذایی خود بگنجانید بدون شک قادر خواهید بود عضلات قدرتمندتری بسازید و وزن تان را مدیریت کنید.

خاصیت ضد التهابی دارد

دانه های چیا خاصیت ضد التهابی از خود نشان می دهند. این موضوع به دلیل اسیدهای چربی است که در این مواد گنجانده شده است. این دانه ها با کاهش التهاب بدن از اندام های مختلف محافظت می کنند.

سخن نهایی

دانه های چیا از جمله موادی هستند که در طول سال های اخیر محبوبیت زیادی بین افراد به دست آورده اند. زمانی که تصمیم می گیرید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید بدون شک باید مواد غذایی مناسبی را انتخاب کنید. دانه چیا از جمله این مواد است که می تواند سلامت بدن تان را بهبود ببخشد. همانطور که مشاهده کردید مصرف دانه های چیا مزایای زیادی برای بدن به همراه دارد. با مصرف این دانه ها می توانید قلب سالم تری داشته باشید، وزن تان را تا حد زیادی کنترل کنید، از خاصیت ضد التهابی آن بهره مند شوید، پروتئین کافی به بدن خود برسانید و در نهایت بدن سالم تری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *