چطور سحرخیز باشیم؟ نکاتی مفید و کاربردی برای سحرخیزی

تا به حال برایتان پیش آمده است که بخواهید صبح زود از خواب بیدار شوید اما نتوانید؟ به طور حتم شما هم از مزایای سحرخیزی خبر دارید و می خواهید از این مزایا استفاده کنید. با اینحال صبح زود از خواب بیدار شدن برای همه ممکن نیست و برخی از افراد با این رویکرد مشکل دارند. در این مقاله می خواهیم به بررسی نکاتی بپردازیم که به شما کمک می کنند صبح زودتر از خواب بیدار شوید و از برنامه خود به بهترین شکل ممکن بهره ببرید. به کمک نکاتی که در این مقاله بیان می کنیم به فرد سحرخیزی تبدیل می شوید و می توانید از تمام مزایای موجود بهره ببرید. پس تا انتها همراه ما باشید.

برنامه خود را آهسته تغییر دهید

همانطور که می دانید تغییر برای مغز دردناک و سخت است. زمانی که تصمیم می گیریم برنامه و روتین روزانه خود را تغییر دهیم با موانع و مشکلات زیادی روبرو می شویم. در چنین شرایطی باید به سراغ یک تکنیک مهم و مفید برویم: برنامه خود را آهسته و پیوسته تغییر دهیم. تغییر یک شبه رخ نمی دهد. شما نمی توانید در عرض یک روز و یک شب به فردی سحرخیز تبدیل شوید به خصوص اگر قبلا چنین روتینی نداشته اید.

پس اولین کاری که باید انجام دهید این است که هر روز چند دقیقه زودتر از روز قبل از خواب بیدار شوید. بیایید فرض کنیم که شما هر روز ساعت 9.30 صبح از خواب بیدار می شدید. حالا بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که هر روز به اندازه 15 دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید. اگر چند  روز به همین منوال ادامه دهید در انتهای ماه به دستاورد مهمی می رسید. پس سعی کنید برنامه خود را به صورت آهسته و پیوسته تغییر دهید و نگران مشکلات بعدی نباشید. خودتان را مجبور نکنید هر روز یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوید. هر چند این رویکرد در ابتدا جذاب و جالب به نظر می رسد اما نمی تواند ماندگار باشد. شما باید به دنبال تغییرات ماندگار باشید تا بتوانید از شرایط خود به بهترین شکل ممکن بهره ببرید.

 

پرده ها را کنار بکشید و با نور خورشید از خواب بیدار شوید

نور طبیعی خورشید یکی از قدرتمندترین سرنخ هایی است که به بدن شما کمک می کند زودتر از حالت خواب خارج شود. پس اگر تصمیم گرفته اید فرد سحرخیزی باشید باید با نور خورشید اشتی کنید. به جای اینکه پرده ها را تیره و تار کنید آن ها را کنار بکشید و اجازه بدهید نور خورشید به داخل اتاق تان بخوابد. زمانی که از این رویکرد استفاده می کنید به صورت طبیعی از خواب بیدار می شوید و ساعت داخلی بدن تان با محیط خارجی هماهنگ می شود. نکته کلیدی بهبود بهداشت خواب به کمک ساعت داخلی بدن تان است. برای اینکار باید خودتان را در بازه زمانی مناسب در معرض نور خورشید قرار دهید و به صورت مناسب با نور خورشید تماس داشته باشید. پرده هایی با رنگ تیره مانع از رسیدن نور به داخل اتاق می شوند و اجازه نمی دهند به درستی از خواب بیدار شوید.

 ساعت که زنگ زد از خواب بیدار شوید

یکی از مشکلاتی که بیشتر افراد با آن روبرو هستند این است که نمی توانند با صدای زنگ به درستی از خواب بیدار شوند. زمانی که زنگ ساعت یا موبایل به صدا در می آید آن را خاموش می کنند و دوباره به رختخواب خود بر می گردند. آن ها مدام با این مسئله درگیر می شوند و در نهایت هم نمی توانند به فرد سحرخیزی تبدیل شوند.

با اینکه چنین رویکردی می تواند وسوسه کننده باشد اما اگر به آن عادت کنید دیگر به این راحتی ها نمی توانید از شرش خلاص شوید. اگر هنوز احساس خواب آلودگی و خستگی دارید می توانید از تکنیک های مختلف برای برطرف کردن این مشکل استفاده کنید. یکی از مطالعات موجود نشان می دهد فشار دادن دکمه آلارم و خوابیدن مجدد می تواند خواب آلودگی و خستگی شما را بیشتر کند. پس اگر می خواهید بدن سالم تری داشته باشید دیگر این عادت را کنار بگذارید. دفعه بعد که صدای آلارم را شنیدید از خواب بیدار شوید.

یک آلارم مناسب برای بیدار شدن از خواب انتخاب کنید

اگر می خواهید به راحتی با صدای زنگ یا گوشی خود از خواب بیدرا شوید یک صدای مناسب برای آلارم انتخاب کنید.

صدایی را انتخاب کنید که باعث بیدار شدن شما شود و حس و انرژی تان را بالاتر ببرد. سعی کنید گزینه های مختلفی را انتخاب کنید و ببینید کدام یک از این صداها می توانند برای شما مناسب باشند.

مراقب آخر هفته ها باشید

زمانی که تصمیم می گیرید عادت سحرخیزی را در خود توسعه دهید باید مراقب آخر هفته ها باشید. استمرار و ثبات قدم یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که بر روی تشکیل عادت اثر دارد. سعی کنید آخر هفته ها را هم مثل سایر روزهای هفته از خواب بیدار شوید و بیش از حد نخوابید. در چنین شرایطی ساعت داخلی بدن تان خود را با محیط هماهنگ می کند و راحت تر می تواند از خواب بیدار شود.

مطالعات موجود نشان می دهد خواب بیش از حد در آخر هفته ها می تواند ساعت داخلی تان را به هم بریزد و تمامی زحمات شما را به هدر بدهد.

یک روتین مناسب برای شب قبل خود داشته باشید

یادتان باشد یک صبح پرانرژی از شب قبل شروع می شود. شما نمی توانید شب تا دیر وقت بیدار بمانید و انتظار داشته باشید صبح با انرژی از رختخواب خارج شوید. اگر می خواهید یک فرد سحرخیز باشید باید یک روتین مناسب برای شب قبل خود بسازید.  این روتین باید به گونه ای طراحی شود که بتواند بدن شما را برای یک خواب خوب و با کیفیت آماده کنید. شما حداقل به هفت الی هشت ساعت خواب شبانه نیاز دارید. پس برنامه خود را طوری تدوین کنید که بتوانید این بازه زمانی را دریافت کنید.  یک الی دو ساعت قبل از خواب نوشیدنی های کافئین دار نخورید، تلویزیون تماشا نکنید و با گوشی و لپ تاپ کار نکنید. خودتان را در معرض نور آبی قرار ندهید.

با تمرینات ورزشی صبحگاهی دوست شوید

چه بخواهید یک پیاده روی سریع و کوتاه داشته باشید یا برنامه خود را برای یک تمرین ورزشی عالی خالی کنید فرقی نمی کند. هدف این است که بدن تان را حرکت دهید و آن انرژی که نیاز دارید را به بدن تان برسانید.

مطالعات انجام شده نشان می دهد تمرینات ورزشی منظم می تواند ساعت داخلی بدن تان را تنظیم کند. تمرینات صبحگاهی به شما کمک می کنند انرژی بیشتری در طول روز داشته باشید و شب هم خوب بخوابید. علاوه بر این ورزش استرس شما را کم می کند و باعث می شود در طول شب خواب با کیفیت تری را تجربه کنید.

یک برنامه صبحگاهی انگیزه بخش داشته باشید

همه ما برای بیدار شدن از خواب به یک دلیل انگیزه بخش نیاز داریم. به خودتان دلیلی برای بیدار شدن از خواب بدهید. این می تواند هر چیزی باشد ، از دنبال کردن یک سرگرمی تا انجام یک پروژه خلاق که شما را هیجان زده می کند.

سحرخیزی

اگر احساس می کنید صبح زود نمی توانید کاری را انجام دهید و خسته هستید، خودتان را مجبور کنید در یک ساعت مشخص بیدار شوید، مانند پرداخت هزینه کلاس یوگا که در ساعت 6 صبح تشکیل می شود یا با یکی از دوستان یا اعضای خانواده توافق کنید.  بهترین کاری که می توانید انجام دهید انجام کارهای خارج از خانه است زیرا قرار گرفتن در معرض نور طبیعی خورشید می‌تواند به تغذیه ریتم شبانه‌روزی شما و جلوگیری از اینرسی خواب کمک کند.

زودتر غذا بخورید

برای شام خود برنامه درستی داشته باشید. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است: هضم غذا یک فرآیند بسیار متابولیک است که به انرژی زیادی از بدن نیاز دارد. وقتی خیلی نزدیک به زمان خواب غذا می خورید، خبر بدی برای روال خواب شماست. این  موضوع به این دلیل است که زمان خواب زمانی است که بدن شما باید از روزی که به تازگی از آن عبور کرده است، به طور کامل بازیابی شود. پس سعی کنید زودتر شام بخورید تا بدن تان را مجبور نکنید زیاد کار کند و فعالیت داشته باشد.

مصرف کافئین خود را محدود کنید

در حالی که یک فنجان قهوه صبحگاهی می تواند یک مراسم لذت بخش باشد، مراقب مصرف کافئین خود باشید. سعی کنید برای بیدار شدن به کافئین تکیه نکنید و نوشیدنی های کافئین دار را محدود کنید – به خصوص در بعدازظهر و عصر برای حمایت از خواب با کیفیت.

ناگفته نماند که اگر می‌خواهید خوب بخوابید، قبل از خواب نباید قهوه یا سایر مواد کافئین‌دار مصرف کنید. با این حال، باید مراقب منابع پنهان کافئین مانند چای سبز، شکلات داغ یا نوشابه هم باشید.  بسته به میزان تحمل شما به کافئین، کافئین می‌تواند تا عصر روی شما تأثیر بگذارد، حتی اگر آن را در اواخر بعد از ظهر مصرف کرده باشید. پس تا جایی که می توانید مصرف مواد کافئین دار را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی نکاتی پرداختیم که باعث می شوند سحرخیزتر از قبل باشید و بتوانید از مزایای سحرخیزی به نفع خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *