10 ماده غذایی که سلامتی‌تان را بهبود می‌بخشند

اگر می خواهید بدن سالمی داشته باشید و در عین حال بتوانید زندگی شاداب تری را تجربه کنید باید به سراغ مواد غذایی بروید که در خود مواد مغذی فراوانی دارند. استفاده از رژیم غذایی مناسب یکی از بهترین روش هایی است که به کمک آن می توانید تغییرات زیادی در سلامتی تان ایجاد کنید. متخصصان رژیم غذایی هم بر این باورند که مصرف غذاهای مقوی و سالم یکی از بهترین روش ها برای زندگی شاداب و جذاب است. همانطور که می دانید ما مواد غذایی مختلفی را در اختیار داریم. برخی از این غذاها سرشار از مواد مغذی همچون آنتی اکسیدان ها، فیبرها، پروتئین ها و ریزمغذی های ضروری هستند که سلامتی مان را بهبود می بخشند و باعث می شوند احساس بهتری در طول روز داشته باشیم. چه بخواهید سطح کلسترول خود را کاهش دهید یا وزن تان را مدیریت کنید، سطح قند خون را در حالت متعادل نگه دارید، سیستم ایمنی تان را تقویت کنید یا در طول روز انرژی بیشتری داشته باشید باید به فکر بررسی غذاهایی باشید که در طول روز مصرف می کنید. در این مقاله قصد داریم 10 مورد از غذاهایی را با هم بررسی کنیم که سلامتی تان را تا حد زیادی بهبود می بخشند. پس تا انتها همراه ما باشید.

حبوبات

یکی از بهترین مواد غذایی که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید حبوبات است. حبوبات  تاثیر بسزایی در سلامتی شما دارند و در خود مواد مغذی زیادی همچون آهن، منیزیم و فولات را جای داده اند. این مواد پروتئین و فیبر زیادی هم دارند و همین امر آن ها را به یک ماده غذایی فوق العاده برای رژیم غذایی افراد تبدیل کرده است. تنها نیم پیمانه از لوبیای سیاه 7.5 گرم پروتئین و 7.5 گرم فیبر در خود دارد و می تواند یک انتخاب عالی برایتان باشد.

حبوبات

مصرف منظم حبوبات در رژیم غذایی می تواند سطح کلسترول و قند خون را کنترل کند و سلامتی شما را بهبود ببخشد.  یکی از مطالعات انجام شده در سال 2021 نشان می دهد افرادی که کلسترول زیادی دارند می توانند با مصرف یک پیمانه از حبوبات مختلف سطح کلسترول خود را تا حد زیادی کنترل کنند.

جوی دو سر

جوی دو سر یکی از مواد غذایی محبوب و ارزان است که مواد مغذی فراوانی در خود دارد. زمانی که از این ماده استفاده می کنید می توانید سلامتی خود را تا حد زیادی بهبود ببخشید. چه بخواهید از جوی دو سر برای صبحانه خود استفاده کنید یا بعد از انجام دادن تمرینات ورزشی به سراغ آن بروید این گزینه یکی از بهترین موادی است که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این ماده منبع عالی از مواد مغذی همچون آهن و منیزیم است و در خود فیبر هم دارد. فیبری که در جوی دو سر یافت می شود می تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد، قند خون را ثابت و پایدار نگه دارد و خطر ابتلا به بیماری های مختلف را تا حد زیادی کاهش دهد.

آجیل ها

چه بخواهید از بادام، گردو، بادام زمینی یا پسته استفاده کنید آجیل ها منبع عالی از فیبر و پروتئین های گیاهی هستند. اگر دوست دارید پروتئین، فیبر و مواد مغذی این چنینی را وارد بدن خود کنید به سراغ آجیل هایی بروید که در بازار وجود دارند. این مواد خوشمزه حاوی مواد مغذی همچون منیزیم، مس و ریبوفلاوین هستند و می توانند برایتان مفید و موثر باشند. با مصرف منظم آجیل ها قادر خواهید بود سلامتی تان را بهبود ببخشید و زندگی بهتری داشته باشید.

آجیل

با اینکه بیشتر افراد فکر می کنند خوردن آجیل کالری های زیادی وارد بدن شان می کند اما واقعیت این است که چنین موادی برای تامین انرژی روزانه عالی هستند.

یکی از مطالعات انجام شده در سال 2019 نشان می دهد افرادی که مصرف آجیل خود را در طول روز افزایش داده اند نرخ چاقی کمتری دارند و وزن شان هم کنترل شده است. پس علاوه بر مواد مغذی که از طریق آجیل ها وارد بدن خود می کنید می توانید وزن سالم تری هم داشته باشید.

جلبک دریایی

جلبک دریایی سرشار از مواد مفذی است و می تواند یک ماده غذایی کم کالری برایتان باشد. همانطور که ممکن است بدانید انواع مختلفی از جلبک های دریایی در بازار موجود است که می توانید از آن ها برای تهیه غذاهای مختلف استفاده کنید. این مواد منبع عالی از ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین ها، فیبرها و آنتی اکسیدان ها هستند و در عین حال کالری و چربی بسیار اندکی در خود دارند.  اگر احساس می کنید جلبک دریایی یک غذای عجیب و غریب برایتان است و طعمش را دوست نخواهید داشت کافیست یکبار آن را امتحان کنید. این ماده اغلب در کنار موادی همچون سوشی سرو می شود اما شما می توانید مواد غذایی مختلفی را با آن آماده کنید.  برای اینکه طعم آن را بهبود ببخشید آن را در کنار موادی سرو کنید که خودتان دوست دارید.

توت ها

توت ها گزینه دیگری هستند که سلامتی تان را تا حد زیادی بهبود می بخشند. این مواد خوشمزه را می توانید به غلان خود اضافه کنید یا آن ها را در کنار تنقلات سالم تان میل نمایید. توت ها نه تنها در خود ویتامین سی و فیبر بالایی دارند و می توانند سیستم ایمنی قدرتمندی برایتان به ارمغان بیاورند بلکه آنتی اکسیدان های زیادی هم دارند. زمانی که این مواد خوشمزه را مصرف می کنید حس و حال بهتری خواهید داشت و اضطراب تان کاهش پیدا می کند. همین امر باعث می شود سلامتی بهتری را تجربه کنید. یکی از دلایل احتمالی که انواع توت ها تأثیر قابل توجهی در خلق و خوی دارند ، محتوای بالای فلاونوئید آن ها است. مطالعات کوچک نشان داده اند که فقط یک فنجان توت بر عملکرد اجرایی در کودکان و بزرگسالان جوان تأثیر مثبت دارد. پس می توانید از این ماده خوشمزه در رسپی های مختلف استفاده کنید.

کلم

خوردن کلم و سبزیجات برگ سبز به طور روزانه می تواند خطر ابتلا به دمانس را تا حد زیادی کاهش دهد. سبزیجات با برگ سبز حاوی لوتین، فولات و بتا کاروتن هستند و می توانند برای سلامتی شما یک گزینه بی نظیر باشند. اگر دوست دارید پیری زودرس را تجربه نکنید و از بروز بیماری های شناختی مثل آلزایمر پیشگیری نمایید بهتر است از این سبزیجات به درستی استفاده کنید.

تن ماهی

یکی دیگر از موادی که مصرف آن می تواند سلامتی تان را بهبود ببخشد تن ماهی است. تن ماهی باعث بهبود حافظه شما می شود، بینایی بهتری برایتان به ارمغان می آورد و می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا حد زیادی کاهش دهد. سعی کنید از ماهی های پرچرب همچون سالمون استفاده کنید و در طول هفته زمانی را به مصرف این ماهی های خوشمزه اختصاص دهید. رژیم های غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی می تواند به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند، به طوری که انجمن قلب آمریکا  توصیه می کند حداقل دو وعده 3.5 اونسی ماهی، ترجیحا ماهی چرب، را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اکثر بزرگسالان از این توصیه ها کوتاهی می کنند، اما رسیدن به این هدف در واقع بسیار آسان است.

تن ماهی

کافیست کمی نان تست، آووکادو و مقداری تن ماهی را با هم ترکیب کنید تا به یک ماده غذایی خوشمزه برسید.

آب تره

آب تره دارای ترکیبات گیاهی بسیاری است، از جمله یکی به نام فنتیل ایزوتیوسیانات (PEITC) که ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد. این سبزی برگ سبز ممکن است به اندازه کلم پیچ یا اسفناج رایج نباشد، اما طعمی فلفلی دارد که مکمل طیف گسترده ای از وعده های غذایی است و پس از پخته شدن طعم آن ملایم تر می شود. این سبزی را به سالاد، سوپ، سیب زمینی سرخ کرده، ساندویچ اضافه کنید یا آن را با یک پستوی خوشمزه مخلوط نمایید. هر چند ممکن است در ابتدا عاشق طعم آن نباشید اما از مزایایش بهره خواهید برد.

ماست

مصرف ماست زیاد باعث می شود سلامت بهتری را تجربه کنید. همانطور که می دانید ماست سرشار از پروتئین است و قند بسیار پایینی دارد. به کمک این ماده خوشمزه می توانید سلامتی بیشتر و بهتری را تجربه کنید. یکی از مطالعات مروری در سال 2020 نشان می دهد رژیم های غذایی که در خود ماست دارند می توانند خطر ابتلا به سرطان سینه، کولون و دیابت نوع 2 را تا حد زیادی کاهش دهند. به کمک این ماده می توانید وزن سالم تری داشته باشید، سلامت قلب، استخوان و سایر بخش های بدن را کنترل کنید. کاری که شما می توانید انجام دهید اضافه کردن ماست به موز و سایر میوه هاست. حتی می توانید آن را به اسموتی یا گرانولای خود اضافه کنید و از طعمش لذت ببرید.

آب

بسیاری اوقات مردم احساس بی انرژی بودن یا سستی می کنند و گاهی اوقات دلیل آن کم آبی است.  به دنبال راه حل هستید؟ آب بیشتری بنوشید. اگرچه آب یک غذا نیست، اما به دلیل اهمیت آن همچنان در فهرست ما قرار دارد.

آب به حفظ دما کمک می کند، به خلاص شدن از شر مواد زائد کمک می کند و باعث می شود تعادل الکترولیت ها در بدن حفظ شود. پس آب را در رژیم غذایی خود فراموش نکنید.

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی 10 ماده غذایی پرداختیم که در خود مواد مغذی مختلفی دارند و می توانند انرژی بیشتری به شما ببخشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *