10 مورد از غذاهایی که باعث چاقی شکم می‌شوند

اگر تصمیم گرفته اید که لاغر شوید باید برای خود اهداف خاصی را تنظیم کنید. یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام دهید این است که به فکر چربی های شکمی تان باشید. مسائلی مثل ورزش، کاهش سطح استرس، قطع مصرف الکل و رعایت کردن یک رژیم غذایی درست می تواند شما را به سمت لاغری هدایت کند. با اینحال  برخی از غذاها هستند که مانع از رسیدن شما به یک شکم تخت می شوند. از دست دادن چربی های شکمی کار چندان ساده ای نیست. زمانی که تصمیم می گیریم لاغر شویم کارهای زیادی را در برنامه روزانه خود می گنجانیم. بعد از گذشت چند وقت متوجه می شویم که سایزمان کاهش یافته اما هنوز شکم مان تخت نشده است. برای اینکه جلوی چنین مشکلاتی را بگیریم باید نیم نگاهی به رژیم غذایی خود بیندازیم. مواد غذایی که در طول روز مصرف می کنیم می تواند تاثیر بسزایی بر روی چاقی شکم مان داشته باشد. در این مقاله می خواهیم مواد غذایی را معرفی کنیم که باعث می شوند شکم چاق تری داشته باشید. پس تا انتها همراه ما باشید.

غلات صبحانه شکردار

فرض کنید صبح از خواب بیدار می شوید و روز خود را با یک کاسه غلات صبحانه شکردار آغاز می کنید. بله این نوع غلات بسیار خوشمزه هستند اما می توانند به چاقی شکمی منجر شوند. غلات این چنینی قند بسیار بالایی دارند و می توانند چربی های شکمی شما را افزایش دهند. هر چقدر قند بیشتری مصرف کنید خطر ابتلا به چاقی شکمی نیز برایتان بیشتر می شود.

غلات صبحانه

علاوه بر شکر و قند بالایی که این غلات در خود دارند معمولا فیبر و پروتئین زیادی در آن ها دیده نمی شود. در چنین شرایطی شما نمی توانید مواد مغذی مورد نیاز خود را به درستی دریافت کنید و احساس سیری داشته باشید. زمانی که به اندازه کافی سیر نمی شوید در طول روز به سراغ ریزه خواری می روید و خودتان را با تنقلات ناسالم سیر می کنید. همه این موارد دست در دست هم می دهند تا کالری های دریافتی تان بیشتر شود و شکم چاق تری داشته باشید.

پاپ کورن آماده شده در مایکرویو

بیایید قبل از هر چیزی درباره چربی های ترانس صحبت کنیم. این درشت مغذی های ناسالم می توانند مشکلات زیادی برای ما به وجود آورند. زمانی که این چربی های ناسالم را وارد بدن خود می کنیم با مشکلات متعددی همچون بیماری های قلبی، سکته  و البته چاقی شکمی مواجه می شویم. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد این نوع چربی ها مشکلات و بیماری های متعددی برای ما به وجود می آورند و می توانند به شدت آسیب رسان باشند. بیشتر غذاهای آماده حاوی چنین چربی های مضری هستند. با اینحال پاپ کورن هایی که از بیرون می خرید هم چنین چربی هایی در خود دارند. بهترین کار این است که از مصرف این موا دست بردارید یا آن ها را در خانه تهیه کنید. چربی های ترانس از جمله چربی های ناسالمی هستند که به بیشتر غذاهای فراوری شده اضافه می شوند و می توانند سلامت شما را به خطر بیندازند.  به همین خاطر تا جایی که می توانید باید از مصرف این مواد دوری کنید.

شیرینی های آماده و بسته بندی شده

شیرینی ها بسیار خوشمزه و لذیذ هستند. همه ما عاشق این نوع نان های شیرین و شیرینی ها هستیم و به مناسبت های مختلف از آن ها استفاده می کنیم. اما آیا می دانستید که شیرینی های بسته بندی شده مثل مافین ها و دونات ها حاوی سطح بالایی از چربی های ترانس و قند اضافی هستند؟ یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد مصرف زیاد موادی که در خود چربی ترانس دارند می تواند چربی شکمی را افزایش دهد و باعث چاقی افراد شود. برای اینکه جلوی ورود چربی های ترانس را به بدن تان بگیرید بهتر است از خرید چنین شیرینی هایی پرهیز کنید. شما می توانید هوس تان برای خوردن مواد شیرین را به کمک شیرینی های سالم تری که از مواد تشکیل دهنده سالم به دست آمده اند برطرف نمایید.

فست فودها و غذاهای سرخ شده

بله می دانم این غذاها چقدر خوشمزه هستند اما زمانی که آن ها را از رستوران ها خریداری می کنید باید به فکر چربی های اضافی و برخی از مواد مضرشان باشید.

همانطور که قبلا هم بیان کردیم این غذاها حاوی چربی های ترانس هستند و می توانند به چاقی شکمی منجر شوند. اگر به طور منظم از چنین غذاهایی استفاده می کنید خودتان را برای چاقی شکمی آماده نمایید. تحقیقات نشان می دهند چنین غذاهایی در خود چربی های ترانس زیادی دارند و می توانند مشکلات زیادی برای افراد به وجود آورند. فست فودها غذاهای به شدت فرآوری شده‌ای هستند که به افزایش چربی های شکمی منجر می شوند. پس اگر به فکر شکم تخت هستید دور غذاهای فست فودی را خط بکشید.

 گوشت فرآوری شده

تحقیقات مختلف نشان می دهد گوشت های فرآوری شده همچون سوسیس و کالباس و پپرونی می تواند تاثیر بسیار بدی بر روی سلامتی ما انسان ها داشته باشد. چنین موادی نه تنها می توانند خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش دهند بلکه باعث چاقی شکمی و افزایش اندازه دور کمر شما هم می شوند. مطالعات می گویند رژیم غذایی که در آن گوشت فرآوری شده و غذاهای فرآوری شده کمتری وجود داشته باشد باعث کاهش چربی های شکمی می شود. پس از امروز تصمیم بگیرید به سراغ این مواد غذایی نروید و از غذاهای سالم تری در سبد غذایی خود استفاده کنید.

نان سفید

خبر بدی برای افرادی که عاشق نان های سفید هستند داریم. نان سفید چون از مواد فرآوری شده تهیه می شود فیبر و مواد مغذی زیادی در خود ندارد. به همین خاطر می تواند مشکلات زیادی برایمان به وجود آورد. یکی از مطالعات انجام شده بر روی 2800 نفر نشان داد افزایش مصرف غلات فرآوری شده همچون نان سفید می تواند باعث افزایش چاقی شکمی شود. هر وقت برایتان ممکن بود از نان های تهیه شده از آرد کامل استفاده کنید. هر چقدر نان از آرد کاملی تهیه شده باشد فیبر و مواد مغذی بالاتری خواهد داشت و سالم تر خواهد بود.

شکلات

شکلات یکی از مواد غذایی خوشمزه در دنیاست. زمانی که از شکلات صحبت می کنیم از موادی شیرین و دلچسب حرف می زنیم که طعم بسیار خوبی دارند.

هر چند شکلات های امروزی بسیار خوشمزه هستند اما بهتر است در مصرف آن ها صرفه جویی کنیم. اگر می خواهید از شر چربی های شکمی خود خلاص شوید از کاسه شکلات دوری کنید. این مواد در خود کربوهیدرات های ساده زیادی دارند و می توانند دردسرساز شوند. چنین موادی اگر به طور مکرر مورد استفاده قرار گیرند باعث افزایش چربی های دور شکم و چاقی می شوند. هر چند کربوهیدرات ها منبع انرژی هستند اما اگر این انرژی به درستی صرف نشود باعث تبدیل شدن به چربی شکمی می گردد. شکلات ها در خود قند زیاد و فیبر و پروتئین کمی دارند. این موضوع بدین معنی است که چنین موادی باعث می شوند کالری خالی وارد بدن کنید و چربی های اضافی بدن تان را افزایش دهید.

سس های آماده

زمانی که یک سالاد خوشمزه تهیه می کنیم به سس هم نیاز داریم. در چنین شرایطی به سراغ سس های آماده ای می رویم که در بازار به فروش می رسند. حالا سالاد خود را با این سس ها سرو می کنیم و بعد از چند وقت از چاقی شکم مان می نالیم. به خاطر داشته باشید که همه سس هایی که از بیرون تهیه می کنید سالم نیستند. بیشتر این سس ها از چربی های ترانسی پر شده اند که باعث افزایش چربی های شکمی می شوند و می توانند تلاش های شما برای کاهش وزن را بی اثر کنند. همانطور که قبلا هم گفتیم چربی های ترانس و اسیدهای چرب اشباع شده باعث می شوند چربی های شکمی ما افزایش پیدا کند. به همین خاطر بهتر است سس های سالم را جایگزین سس های آماده کنید.

بارهای ناسالم

برخی از بارهایی که در بازار به فروش می رسند به نظر سالم هستند. اما زمانی که آن ها را جایگزین وعده های غذایی اصلی تان می کنید برایتان دردسر ساز می شوند. این بارها به شدت فرآوری شده و سرشار از قندهای اضافی هستند و می توانند باعث چاقی شکمی شوند.

برخی از افراد زمانی که رژیم می گیرند این بارها را به رژیم غذایی خود اضافه می کنند چون معتقدند باعث لاغری می شوند.

با اینحال زمانی که ما به جای مواد مغذی و با کیفیت از چنین موادی استفاده می کنیم اضافه وزن گریبان مان را می گیرد. وعده های غذایی فرآوری شده همچون بارها کالری و چربی زیادی دارند و در آن ها قند و کربوهیدرات تصفیه شده به وفور یافت می شود. کافیست این بارها را به صورت مکرر استفاده کنید تا با چاقی و چربی شکمی مواجه گردید. مشکل دیگری که در استفاده از این بارها وجود دارد کمبود فیبری است که با مصرف آن ها نصیب مان می شود. هر وعده غذایی در طول روز یک فرصت عالی برای افزایش فیبر و مواد مغذی در رژیم غذایی است. زمانی که بارهای تهیه شده در بیرون را جایگزین غذاهای سالم می کنید به دردسر می افتید.

بستنی

نیازی به گفتن نیست که بستنی با آن طعم خوشمزه خود می تواند باعث افزایش وزن و چاقی شکمی شود. بستنی هر چند یک ماده خوشمزه و دلچسب است اما اگر به طور مستمر استفاده شود باعث تجمع چربی در اطراف شکم می شود.

این موضوع به خاطر چربی و قند زیادی است که در آن وجود دارد. برخی از مطالعات می گویند هر چقدر بیشتر قند و شکر مصرف کنید چربی های شکمی بیشتری هم خواهید داشت. پس تا جایی که می توانید بستنی را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.

حرف آخر

در این مقاله به سراغ مواد غذایی رفتیم که باعث افزایش چربی های شکمی شما می شوند. اگر می خواهید از شر چربی های اضافی دور شکم خود خلاص شوید این غذاها را کمتر مورد استفاده قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *