اگر می‌خواهید تناسب اندام داشته باشید این قوانین را رعایت کنید

اجازه بدهید با هم صادق باشیم. همه ما در زندگی خود به فکر بهبود تناسب اندام خود افتاده ایم. با اینحال به دلایل مختلف بر روی تمرینات ورزشی و روتین غذایی خود تمرکز نکرده ایم و از مسیر تناسب اندام منحرف شده ایم. تا به حال چند بار شده که رژیم بگیرید، به وزن ایده آل تان برسید و بعد همه چیز را به یکباره رها کنید؟ قطعا خیلی. اگر از وزن ایده آل خود فاصله گرفته اید و می خواهید دوباره تناسب اندام تان را برگردانید در این مقاله همراه ما باشید. قرار است با هم درباره قوانینی صحبت کنیم که مسیر رسیدن به وزن ایده آل مان را تسهیل می کنند.

قوانین دست یافتنی برای خود تعیین کنید

چه بخواهید تمرینات هفتگی خود را بیشتر کنید یا به طور تدریجی مقاومت بدن تان را افزایش دهید داشتن اهداف روشن و واضح به شما سمت و سو می دهد و انگیزه تان را برای ماندن در مسیر تناسب اندام بهبود می بخشد. سعی کنید با اهداف کوچک و قابل دستیابی کارتان را شروع کنید تا دچار سرخوردگی و عدم اعتماد به نفس نشوید. همه ما دوست داریم به وزن ایده آل خود برگردیم اما هیچ وقت معنی وزن ایده آل را برای خود تعیین نمی کنیم. می خواهید چقدر وزن کم کنید؟ دقیقا تعیین کنید که قصد دارید در بازه زمانی خاص به چه وزنی برسید. برای خودتان اهداف کوتاه مدت و بلندمدت قابل دستیابی تعیین کنید تا انگیزه کافی برای ادامه مسیر را داشته باشید.

سطح تناسب اندام فعلی خود را بررسی کنید

قبل از اینکه بخواهید روتین جدیدی را امتحان کنید بهتر است سطح تناسب اندام فعلی خود را مورد ارزیابی قرار دهید. این مرحله به شما اجازه می دهد نقاط قوت و نقاط ضعف خود را پیدا کنید و ببینید در چه بخش هایی نیاز به بهینه سازی دارید. در این گام نباید خودتان را با دیگران مقایسه کنید. فقط ببینید تا به حال چه کارهایی برای بهبود تناسب اندام خود انجام داده اید و چه کارهایی را درست پیش نبرده اید. هدف این مرحله ارزیابی فعالیت های گذشته است.

یک برنامه واقعی برای خود ترتیب دهید

حالا باید برنامه ای را طراحی کنید که با سبک زندگی تان سازگار است و می تواند شما را به هدفی که تعیین کرده اید برساند. بهتر است به جای اینکه در همان ابتدای کار به فکر رفتن به باشگاه باشید تمریناتی را برای منزل امتحان کنید. در این شرایط دیگر بهانه ای برای ورزش نکردن نخواهید داشت. یک برنامه واقعی باید با برنامه زندگی شما سازگار باشد. سعی کنید یک روتین ورزشی توسعه دهید که با سبک زندگی تان سازگار است و به تدریج شدت آن را افزایش دهید. یکی از اشتباهات رایجی که افراد مرتکب می شوند این است که از همان ابتدا برنامه سفت و سختی برای خود ترتیب می دهند و نمی توانند به آن پایبند باشند. از گام های کوچک شروع کنید و به تدریج فعالیت خود را افزایش دهید.

ثابت قدم باشید

با اینکه پیشرفت شما ممکن است آرام و کند باشد اما باید به برنامه خود پایبند باشید تا بتوانید نتایج شگفت انگیزی را ببینید. چه 20 دقیقه تمرین کنید یا یک جلسه طولانی مدت را انتخاب کنید، هر روز ورزش کردن باید بخشی از روتین تان باشد. در این شرایط ثابت قدم بودن یک نکته کلیدی است. سعی کنید تمرینات منظمی را در برنامه خود بگنجانید حتی اگر از بازه های کوتاه شروع می کنید. هر چقدر بیشتر این روال را طی کنید بیشتر می توانید به شرایط خود پایبند باشید. باید هویتی را برای خود توسعه دهید که عاشق ورزش و برنامه غذایی سالم است. تنها در این موقعیت است که می توانید به اهداف خود برسید.

پیشرفت خود را رصد کنید

در این مرحله باید تمرینات ورزشی خود را رصد کنید، درباره پیشرفت هایی که در مسیر به دست می آورید یادداشت بردارید و بنویسید قدرت و استقامت بدن تان چه تغییری کرده است. حتی می توانید درباره احساسات فیزیکی و ذهنی خود نیز مواردی را پیگیری کنید.

تناسب اندام

برای خودتان یک ژورنال ورزشی داشته باشید یا از یک اپلیکیشن برای رصد پیشرفت ورزشی تان استفاده کنید. بر روی ساخت عادت تمرکز کنید و ببینید در طول این مسیر چقدر ثابت قدم بوده اید.

دستاوردهایتان را جشن بگیرید

چه یک تمرین چالش برانگیز را به اتمام رسانده باشید یا به هدف خاصی رسیده باشید، باید آن را جشن بگیرید. هر وقت یک عادت مثبت یا رفتار خوب را در زندگی خود توسعه می دهید به خودتان پاداش بدهید.  اینکار باعث می شود رفتار مثبت شما تقویت شود. نباید منتظر باشید تا به وزن ایده آل خود برسید. باید هر روز شرایط خود را بهتر کنید و از دستاوردهای کوچکی که در مسیر به دست می آورید لذت ببرید.

مسئولیت پذیر باشید

مسئولیت پذیری از جمله مسائلی است که می تواند در مسیر تناسب اندام تان مفید باشد. یک دوست برای تمرین کردن پیدا کنید، به کلاس های تناسب اندام بپیوندید یا اهداف تان را با دوست و خانواده به اشتراک بگذارید. اینکار باعث می شود افراد بهتر از قبل همراه شما باشند و در کنار شما قرار بگیرند. با اینحال باید به خاطر داشته باشید که مسیر دستیابی به یک وزن ایده آل فقط توسط خودتان طی می شود. مسئولیت 100 درصدی سلامت خود را به عهده بگیرید.

از مواد مغذی سالم استفاده کنید

هر چند ورزش کردن برای یک وزن ایده آل ضروری است اما نمی توان از اهمیت رژیم غذایی به همین سادگی غافل شد. شکی نیست که یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی می تواند شما را در رسیدن به اهداف تناسب اندام تان یاری کند. سعی کنید رژیم غذایی متعادلی داشته باشید، از غذاهای فرآوری شده تا حد امکان استفاده نکنید و از موادی که طبیعی و پر از مواد مغذی هستند استفاده کنید.

به مواد مغذی که وارد بدن خود می کنید توجه کنید. بر روی وعده های غذایی متعادل که از تمرینات ورزشی تان پشتیبانی می کنند تمرکز کنید. به عنوان مثال اگر هدف شما به دست آوردن قدرت بدنی و افزایش حجم عضلات تان است باید بر روی پروتئین مصرفی دقیق شوید. مواد مغذی نقش بسیار مهمی در رسیدن به اهداف دارند. پس آن ها را نادیده نگیرید.

وعده های غذایی خود را آماده کنید

برنامه ریزی و آماده سازی وعده های غذایی از چند روز قبل می تواند در زمان شما صرفه جویی کند و به شما اطمینان دهد که از مواد مغذی و سالمی استفاده می کنید. در این شرایط دیگر جایی برای انتخاب های ناسالم نخواهید داشت. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد آماده سازی وعده های غذایی می تواند شما را در مدیریت وزن تان یاری کند.  یادتان باشد محیطی که خود را با آن احاطه می کنید تاثیر بسزایی بر روی تناسب اندام تان دارند. این روزها به هر طرف که نگاه کنید تبلیغی را می بینید که در آن غذاهای ناسالم نشان داده می شود. اگر بتوانید وعده های غذایی خود را از قبل آماده کنید در برابر این تبلیغات وسوسه نمی شوید و می توانید راحت تر خودتان را آماده کنید. هر هفته فهرستی از غذاهای سالمی که بدن تان به آن ها نیاز دارد را تهیه کنید و آن ها را با مواد سالم و طبیعی بپزید.

آب کافی بخورید

اگر آب کافی به بدن تان نرسانید نمی توانید از آن انتظار داشته باشید به درستی برایتان کار کند. آب کافی باعث بهبود عملکرد بدن می شود، ریکاوری تان را افزایش می دهد و شما را مطمئن می سازد که به بهترین شکل ممکن ورزش می کنید. شما نمی توانید بدن تان را بدون آب نگه دارید. پس نوشیدن آب را به بخشی از روتین زندگی تان تبدیل کنید. نوشیدن آب کافی برای سلامت کلی بدن تان ضروری است و می تواند عملکرد شما را در تمرینات ورزشی بهبود ببخشد. هر چند در فصول سرد سال احساس می کنیم به آب کمتری نیاز داریم اما واقعیت چنین نیست. سعی کنید مقدار آب مورد نیاز بدن را بر اساس فاکتورهایی که محققان تعیین می کنند پیدا کنید.

استراحت و ریکاوری را فراموش نکنید

هر چند شما باید تمرینات ورزشی منظمی را انجام دهید اما استراحت و ریکاوری باید بخشی از روتین روزانه تان باشد. بهتر است بدانید که ریکاوری بخش مهم مسیر تناسب اندام شما را تشکیل می دهد.

به بدن خود زمانی برای ریکاوری بدهید، مطمئن شوید که خواب کافی دارید و روزهایی از هفته را به استراحت اختصاص می دهید. این رویکرد متعادل مانع از خستگی شما می شود و به شما کمک می کند راحت تر به وزن ایده آل تان برسید. هر چقدر ریکاوری با کیفیت تری داشته باشید راحت تر به برنامه تان پایبند خواهید بود.

از متخصصان هم کمک بگیرید

شما می توانید از یک مربی کمک بگیرید و از او بخواهید یک مسیر شخصی سازی شده برای رسیدن به تناسب اندام در اختیارتان قرار دهد. این افراد با تخصص و تجربه ای که دارند می توانند از شما حمایت کنند و بینش های عالی در اختیارتان بگذارند. اگر برایتان ممکن بود از مربی و متخصص رژیم غذایی کمک بگیرید و توصیه هایی که آن ها در این مسیر ارائه می کنند را مورد استفاده قرار دهید.

حرف آخر

رسیدن به تناسب اندام و وزن ایده آل نیاز به برنامه دارد. در این مقاله به قوانینی اشاره کردیم که به شما کمک می کنند به وزن دلخواه خود دست پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *