بهترین زمان روز برای دویدن چه زمانی است؟

ورزش جزء جدایی ناپذیر یک سبک زندگی سالم و فعال است. در حالی که برخی افراد ترجیح می دهند صبح بعد از بیدار شدن از خواب بدوند، برخی دیگر از تمرینات بعد از ظهر لذت می برند. حتی برخی افراد شب ها درست قبل از خواب ورزش می کنند. آیا ورزش در زمان خاصی از روز فایده ای دارد؟ این موضوعی است که در بین ورزشکاران، کارشناسان ورزش و محققان مورد بحث است. در حالی که شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه اواخر بعد از ظهر بهترین زمان برای تمرین است اما ورزش کردن در ساعات دیگر روز هم فواید خاص خود را دارد. در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم که بهترین زمان برای دویدن چه زمانی است. پس تا انتها همراه ما باشید.

چرا دویدن در بازه زمانی بعد از ظهر می تواند مفید باشد؟

مدتی است که متخصصان خاطرنشان کرده اند که اواخر بعد از ظهر و اوایل عصر بهترین زمان برای ورزش است. طبق تحقیقات، زمانی که دمای بدن شما در بالاترین حد خود باشد، به نتایج مطلوب دست خواهید یافت. برای بیشتر افراد بهترین بازه زمانی برای تمرین ساعت 4 بعد از ظهر است. البته 5 بعد از ظهر تا 7 بعد از ظهر هم می تواند بازه زمانی عالی برای ورزش باشد.

در همین چند ساعت است که قدرت و استقامت بدن اوج می گیرد. تمرین‌کنندگان در تست‌ های عملکرد فیزیکی که ظرفیت هوازی و زمان واکنش را اندازه‌گیری می‌کنند در این بازه های زمانی عملکرد بهتری داشتند. علاوه بر این تمرین در این بازه های زمانی مانع از آسیب  به بدن می شود. ممکن است در بعدازظهر هوشیارتر و متمرکزتر باشید و ماهیچه های شما از فعالیت هایی که در طول روز انجام داده اید گرم شده باشند.

صبح، درست بعد از بیدار شدن از خواب، دمای بدن در پایین ترین نقطه روز است. این نشان می دهد که صبح بهترین زمان برای ورزش نیست.با این حال، یک برنامه صبحگاهی هم مزایای خاص خود را دارد.

انگیزه صبحگاهی

دویدن در صبح ممکن است به شما کمک کند انگیزه  بیشتری داشته باشید. تحقیقات نشان می دهد که ورزشکاران صبحگاهی نسبت به کسانی که بعد از ظهر یا عصر ورزش می کنند، با رژیم های ورزشی خود سازگارتر هستند.

این ممکن است به این دلیل باشد که شما زودتر از خواب بیدار می‌شوید  و می خواهید در باشگاه تمرین کنید یا بیرون از خانه بدوید. به طور معمول، شما می توانید صبح های خود را بیشتر از عصرها کنترل کنید. در طول روز موانع مختلفی ممکن است به وجود بیایند و  شما را از پایبندی به روتین و برنامه بعدازظهر باز دارند. ممکن است مجبور شوید تا دیر وقت کار کنید، بچه ها را برای تمرین بیرون ببرید، در مغازه توقف کنید یا  به سایر فعالیت هایتان برسید. صبح، از خواب بیدار می شوید و بدون هیچ مانعی آماده حرکت هستید. علاوه بر این، صبح زودهنگام خنک‌ترین بخش روز در ماه‌های گرم‌ سال است.

ملاحظات سبک زندگی

عملی ترین رویکرد این است که روال خود را با سبک زندگی که دارید تطبیق دهید. شما باید ببینید در طول روز چه برنامه هایی دارید و چگونه می توانید برای تمرینات خود زمان ایجاد کنید. در چنین شرایطی دیگر دچار استرس و فشار نخواهید بود.

برخی افراد به صورت طبیعی صبح ها زود از خواب بیدار می شوند. این افراد با دویدن صبحگاهی راحت تر هستند و می توانند برای کل روز خود آماده شوند. برخی دیگر ممکن است تمرین بعد از ظهر را یک استراحت عالی در روز بدانند، یا اینکه ورزش به آن ها کمک می کند تا بعد از کار آرام شوند و استرس خود را بهبود ببخشند.

گاهی از اوقات به دلیل تعهداتی که به خانواده خود دارید نمی توانید عصرها بدوید. در چنین شرایطی صبح زود از خواب بیدار می شوید و به تمرینات ورزشی خود می پردازید.

اگر احساس می کنید حوصله ورزش را ندارید می توانید برنامه ورزشی تان را تغییر دهید. فقط کافیست بهترین بازه زمانی را برای خود انتخاب کنید.

زمان بندی رویداد

اگر برای یک رویداد خاص یا یک ورزش خاص تمرین می کنید، زمان تمرین بهینه شما باید با فعالیت هایتان منطبق باشد. به عنوان مثال، اگر برای یک ماراتن تمرین می کنید، دویدن در صبح می تواند شما را برای مسابقه آماده کند زیرا اکثر ماراتن ها صبح زود مشغول به تمرین می شوند.

در مقابل، بسیاری از بازی های بیس بال و بسکتبال در عصر انجام می شود، در حالی که بازی های فوتبال ممکن است برای بعد از ظهر برنامه ریزی شود. مهم نیست در کدام تمرین ورزشی شرکت می کنید بهترین بازه زمانی را انتخاب کنید تا بدن تان برای فعالیت آماده باشد.

چگونه خود را با برنامه ای که داریم سازگار کنیم؟

بیشتر زمان های توصیه شده برای ورزش به ریتم شبانه روزی شما مربوط می شود. این یک چرخه روزانه است که بسیاری از عملکردهای فیزیولوژیکی از جمله هوشیاری، فشار خون، دمای بدن و متابولیسم را تنظیم می کند.

همه افراد دارای ریتم 24 ساعته هستند و می‌توان آن را تنظیم کرد یا به بدن خود آموزش داد تا در زمان ‌های مشخصی عملکرد بهتری داشته باشد. یک یا دو هفته اول ممکن است عادت کردن به برنامه جدید سخت باشد. برخی از افراد ممکن است با صبح زود بیدار شدن مشکل داشته باشند. با این حال، در عرض یک ماه یا کمی بیشتر، بدن شما به این تغییر عادت می کند و می توانید قبل از اینکه صدای زنگ گوش تان را بنوازد از خواب  بیدار شوید.

شما می توانید همین کار را با برنامه ورزشی خود انجام دهید. هنگامی که تشخیص دادید که یک زمان خاص از روز برای برنامه، بدن، رویداد و سایر عوامل شما بهترین عملکرد را دارد، می‌توانید بدن خود را برای مطابقت با آن عادت بدهید .  به عنوان مثال شما می توانید به تمرینات صبحگاهی عادت کنید. همانطور که به بیدار شدن، نوشیدن، خوردن، استفاده از حمام و دویدن عادت کرده اید.  بعد از اینکه تمرین کردید و عادت جدید برای خود ساختید راحت تر می توانید بدوید و بازه زمانی خود را خواهید داشت.

سخن نهایی

با اینکه بیشتر متخصصان بر این باورند که دویدن در بعداز ظهر مزایای زیادی به همراه دارد اما تصمیم گیری درباره بهترین بازه زمانی برای دویدن کار چندان ساده ای نیست. شما باید بدن خودتان را مدنظر قرار دهید و شرایط و برنامه هایتان را زیر ذره بین ببرید. بازه های زمانی مختلف را امتحان کنید و ببینید در چه بازه هایی بهترین عملکرد را دارید و از مزایایش لذت می برید. حالا این بازه زمانی را به یک عادت مفید تبدیل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *