6 عاملی که می تواند بر میزان کالری سوزی شما تأثیر بگذارد

تا به حال برایتان پیش آمده است که با گروهی ورزش کنید و احساس کنید آن ها بیشتر از شما کالری می سوزانند و به تناسب اندام می رسند؟ هر فردی بسته به یک سری فاکتورها سطح کالری سوزی متفاوتی دارد.  اگر این موضوع را بدانید بهتر و راحت تر با مسیر ورزشی خود کنار می آید و بهتر می توانید روند کالری سوزی تان را رصد کنید. در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم و ببینیم چه فاکتورهایی باعث می شود افراد سطح کالری سوزی متفاوتی داشته باشند. پس تا انتها همراه ما باشید.

وزن بدن

به طور کلی، هرچه وزن بیشتری داشته باشید، کالری بیشتری در هر جلسه می ‌سوزانید. کالری ها فقط معیاری از انرژی هستند، بنابراین هر چه وزن شما بیشتر باشد، انرژی بیشتری برای حرکت بدن شما لازم است. به عبارت دیگر، از بین دو نفر با وزن های متفاوت، فردی که وزن بیشتری دارد کالری بیشتری می سوزاند.

سوزاندن کالری

افراد با جثه بزرگ‌تر نیز اندام‌های داخلی بزرگ‌تری دارند (مانند قلب، کبد، کلیه‌ها و ریه‌ها) که عامل مهمی در میزان کالری سوزانده شده در حین ورزش و استراحت است. این اندام‌ها و فرآیندهای آنها به انرژی نیاز دارند. یکی از مطالعات انجام شده نشان داد که تا 43 درصد از تغییرات کل کالری سوزی بین افراد را می توان با تفاوت در اندازه اندام های داخلی آن ها توضیح داد.

این یکی از دلایلی است که کاهش وزن را به یک موضوع کاملا پیچیده تبدیل می کند. بدن شما با کاهش وزن کالری کمتری می سوزاند و همین امر می تواند منجر به کاهش وزن یا حتی بازیابی وزن شود.

تحقیقات نشان می دهد که کاهش وزن می تواند باعث ایجاد تغییرات دیگری در نحوه عملکرد بدن شما شود. به عنوان مثال، با کاهش وزن، هورمون ها باعث می شوند که احساس گرسنگی و سیری کمتری داشته باشید.

اگر به دنبال کاهش وزن هستید و به استپ وزنی رسیده اید و احساس می کنید دیگر نمی توانید وزن کم کنید بهتر است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

همچنین، به خاطر داشته باشید که ورزش بدون توجه به کاهش وزن، یک مزیت عالی برای سلامت کلی بدن تان است. یک بررسی منتشر شده در سال 2021 نشان داد که اگرچه افزایش ورزش معمولاً منجر به کاهش وزن طولانی مدت نمی شود اما می تواند خطر مرگ زودرس و بروز بیماری های مختلف را کاهش دهد.

توده عضلانی

زمانی که صحبت از توده عضلانی به میان می اید همه چیز پیچیده تر می شود. فردی که توده عضلانی بیشتری دارد نسبت به کسی که همان وزن را دارد اما عضله کمتری دارد کالری بیشتری می سوزاند. بافت ماهیچه ای کالری بیشتری نسبت به بافت چربی می سوزاند.

در حین ورزش، داشتن توده عضلانی بیشتر کالری سوزی کل شما را افزایش می دهد، زیرا بدن شما نیاز به تولید انرژی بیشتری برای پشتیبانی از افزایش سرعت انقباض عضلات دارد. به طور خلاصه، اگر می خواهید کالری سوزی خود را افزایش دهید، تمرینات قدرتی خود را بیشتر کنید.

جنسیت

یکی دیگر از فاکتورهایی که بر روی کالری سوزی ما اثر می گذارد جنسیت مان است. اگر بخواهیم به طور کلی صحبت کنیم مردها در طول ورزش و استراحت بیشتر از خانم ها کالری می سوزانند.  البته این موضوع زیاد عجیب و غریب نیست.

جنسیت

مردها بزرگ تر از زن ها هستند و معمولا جثه بزرگ تری دارند. همین امر باعث می شود حجم عضلانی بیشتری نسبت به خانم ها داشته باشند. مردها معمولا 5 الی 10 درصد کالری بیشتری نسبت به خانم ها می سوزانند. و در حالی که زنان مطمئناً می توانند از طریق تمرینات قدرتی به توده عضلانی اضافه کنند، تفاوت های فیزیولوژیکی به این معنی است که به طور کلی، زنان نمی توانند به اندازه مردان لاغر باشند. زنان برای پشتیبانی از تولید هورمون ها و فرزندآوری، چربی بیشتری را در بدن ذخیره می کنند. چربی بدن برای عملکردهایی مانند ذخیره انرژی، جذب مواد مغذی، حمایت از عملکرد سلولی، محافظت از اندام های داخلی و تولید هورمون ضروری است. مردان برای حمایت از زندگی به حداقل 2 تا 5 درصد چربی بدن نیاز دارند، در حالی که زنان به حداقل 10 تا 13 درصد نیاز دارند.

سن

با افزایش سن، توده عضلانی از دست می دهیم. پس از 30 سالگی، شما شروع به از دست دادن 3 تا 5 درصد از توده عضلانی خود در هر دهه می کنید. دلایل این امر کاملاً مشخص نیست، اما یکی از مطالعات انجام شده توضیح می‌دهد که احتمالاً به این دلیل است که بدن شما در برابر هورمون ‌هایی که سنتز پروتئین را تقویت می‌کنند و باعث حفظ عضلات می شوند، مقاوم‌تر می‌شود. این از دست دادن توده عضلانی باعث کاهش سرعت متابولیسم شما – سرعتی که با آن کالری می سوزانید – در حالت استراحت و در حین ورزش می شود.

مطالعه‌ای که در سال 2021 منتشر شد، به این نتیجه رسدی که ممکن است میزان متابولیسم در طول بزرگسالی کاهش نیابد، بلکه بین 20 تا 60 سالگی بالا می‌رود و سپس شروع به کاهش می‌کند. اما این لزوماً به این معنی نیست که کالری سوزی همه افراد تا بزرگسالی ثابت می ماند.

در حالی که نمی توانید مانع پیری بدن خود شوید، می توانید توده عضلانی خود را با تمرینات قدرتی منظم حفظ کنید یا حتی افزایش دهید. تمرینات قدرتی می تواند به شما کمک کند تا میزان متابولیسم در حالت استراحت خود را افزایش دهید و کالری بیشتری بسوزانید. با اینحال انتظار این را داشته باشید که در سنین بالای 30 سال کالری سوزی کندتری داشته باشید.

سطح تناسب اندام

هر چقدر بیشتر تمرین کنید و ورزش های خاصی انجام دهید تناسب اندام بهتری خواهید داشت. بدن شما در واقع با گذشت زمان برای انجام کارها راحت تر سازگار می شود. در کل، این چیز خوبی است. به این معنی که با تمرین می توانید سریع تر یا طولانی تر بدوید و وزنه های سنگین تری بلند کنید. این موضوع بر روی کالری سوزی تان هم اثر دارد.

همانطور که بدن شما با تمرینات سازگار می شود، کالری کمتری با همان تمرینات می سوزانید. از ریه‌ها گرفته تا ماهیچه‌ها، قلب و مغز، بدن شما با افزایش تناسب اندام کارآمدتر می‌شود. به همین دلیل است که ممکن است یک تازه‌کار نسبت به فردی که سال‌ها تمرین مشابهی انجام می‌دهد، کالری بیشتری بسوزاند. همچنین به همین دلیل است که تغییر روال تمرینی خود (مانند تغییر زمان تمرین یا نوع یا ترتیب تمرینات) می تواند سطح تناسب اندام شما را افزایش دهد و به طور بالقوه کالری سوزی شما را افزایش دهد.

شدت تمرین

فرض کنید دو نفر تمرینات مشابهی انجام می دهند. این دو نفر ممکن است کالری های متفاوتی بسوزانند. دلیل این امر واقعا چیست؟

بسیار ساده است : شدت تمرین.  فردی که با شدت بالا ورزش می‌کند می‌تواند دو برابر بیشتر از فردی که با شدت کم ورزش می‌کند، کالری بسوزاند. افرادی که تمرینات شدید ورزشی انجام می دهند می توانند کالری سوزی بیشتری را نسبت به سایر افراد تجربه کنند. پس اگر می خواهید کالری بیشتری بسوزانید بهتر است شدت تمرینات خود را تا جایی که می توانید تغییر دهید.

سخن نهایی

بیشتر افراد از ما می پرسند چرا ورزشکاران سطح متفاوتی از کالری سوزی را تجربه می کنند. در این مقاله سعی کردیم به طور مختصر به 6 فاکتوری اشاره کنیم که سطح کالری سوزی را تحت تاثیر خود قرار می دهند. اگر می خواهید کالری بیشتری بسوزانید این فاکتورها را مدنظر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *