10 عادت شبانه که باعث افزایش وزن می شود

بیایید موضوعی را با هم مرور کنیم. بعد از یک روز سخت و پر استرس کاری به خانه بر می گردید و می خواهید استراحت کنید. دوست دارید کارهایی را انجام دهید که باعث آرامش تان می شوند. غذاهایی که دوست دارید را می خورید و کارهایی را که دوست دارید قبل از خواب انجام می دهید. اما اگر به دنبال کاهش وزن هستید یا نمی توانید وزن اضافی تان را کاهش دهید باید مراقب کارهایی که شب هنگام انجام می دهید باشید. در این مقاله می خواهیم به عادت های شبانه ای بپردازیم که باعث افزایش وزن شما می شوند. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

چرا عادت های شبانه اینقدر مهم هستند؟

زمانی که ما با خستگی مفرط به خانه می رسیم به دنبال روش هایی برای آرام کردن ذهن و بدن خود می گردیم. در چنین شرایطی ممکن است به سراغ کارهایی برویم که باعث افزایش وزن ما می شوند. بر اساس گفته های موسسه ملی سلامت زمانی که بدن شما غیر فعال است اگر غذاهای زیادی بخورید یا یک سری عادت های ناسالم را دنبال کنید وزن تان بیشتر می شود. اما این تنها یک بخش از پازل ماست. برخی از عادت ها هستند که ما به صورت ناخودآگاه انجام می دهیم و در نهایت به ضررمان تمام می شوند. از خوردن تنقلات ناسالم تا نوشیدن موادی مثل الکل می تواند سلامتی مان را به خطر بیندازد و در نهایت ما را با چالش های متعددی روبرو کند. پس اگر به دنبال یک بدن سالم و وزن مناسب هستید باید بتوانید خودتان را از شر این عادات خلاص کنید. در ادامه به سراغ بررسی این عادت ها می رویم.

شام نمی خورید

بیشتر افراد فکر می کنند که اگر وعده غذایی مثل شام را نادیده بگیرند لاغر می شوند. اما واقعیت چنین نیست. عدم صرف شام یا جایگزینی شام با میان وعده های کوچک می تواند مضر باشد. این موضوع باعث می شود صبح با گرسنگی بیشتری از خواب بیدار شوید   و روز بعد کالری بیشتری وارد بدن تان کنید. اگر از آن دسته افرادی باشید که صبحانه مناسبی نمی‌خورید، این تأثیر حتی عمیق‌تر است. یک شام مناسب می تواند مواد مغذی ضروری را برای بدن تان فراهم کند. پس اگر شام نمی خورید خودتان را در معرض بیش خوری و استفاده از تنقلات ناسالم قرار می دهید.

بیش از حد از تنقلات استفاده می کنید

یکی دیگر از مشکلاتی که باعث می شود چاق شوید خوردن تنقلاتی است که کالری زیادی دارند. مصرف زیاد این تنقلات باعث آسیب رسیدن به بدن تان می شود. به جای مصرف چنین موادی بهتر است از مواد غذایی که سرشار از مواد مغذی هستند در اوایل روز استفاده کنید و وعده هایتان را کنترل کنید. حتی اگر به اندازه کافی هوشیار باشید و به رژیم غذایی سالمی بچسبید باز هم باید از خوردن تنقلات ناسالم قبل از خواب خودداری کنید. این کار باعث می شود تمام زحماتی که تا به حال کشیده اید به هدر برود.  یادتان باشد تنقلات حتی آن هایی که سالم هستند معمولا کالری زیادی دارند. پس سعی کنید حتی تنقلات سالم را در اوایل روز مصرف کنید.

وعده غذایی را نزدیک به خواب مصرف کنید

یکی دیگر از عادت های شبانه ای که باعث افزایش وزن می شود خوردن شام نزدیک به خواب است. طبق یک مطالعه در سال 2020، خوردن یک وعده غذایی مقوی خیلی نزدیک به زمان خواب می تواند خواب را مختل کند و به افزایش وزن کمک کند. بدن شما برای هضم صحیح غذا به زمان نیاز دارد و دراز کشیدن بلافاصله بعد از غذا خوردن می تواند منجر به ناراحتی و اختلالات احتمالی در کیفیت خواب شود.

هضم غذا به انرژی متابولیک زیادی نیاز دارد. برای داشتن خوابی با کیفیت، بدن شما باید در حالت استراحت قرار گیرد. حالا اگر بدن در حال هضم یک وعده غذایی باشد، انجام این کار برای آن دشوار خواهد بود. هر چه وعده غذایی بزرگ تر باشد هضم آن مشکل تر می شود و بر کیفیت خواب نیز اثر می گذارد.

به اندازه کافی نمی خوابید

زمانی که کمبود خواب دارید بدن تان به غذاهایی نیاز دارد که انرژی بیشتری برایش فراهم کنند. در چنین شرایطی عدم تعادل هورمون ها باعث می شود اشتهایتان افزایش پیدا کند، متابولیسم تان کند شود و حفظ وزن در حالت سالم برایتان دشوارتر گردد.  مطالعات انجام شده نشان داده اند افرادی که خواب کافی ندارند سطح کورتیزول بیشتری در بدن دارند و می توانند بیشتر غذا بخورند. زمانی که خوب نمی خوابید بدن احساس می کند به سوخت بیشتری نیاز دارد. حالا به دنبال تامین سوخت مورد نیاز خود از طریق غذاها می رود. به همین خاطر است که در حالت خستگی و خواب آلودگی هوس تان به شیرینی ها بیشتر می شود. پس اگر می خواهید وزن کم کنید مراقب خواب تان باشید

قبل از خواب با موبایل بازی می کنید

می دانم کار با موبایل و گشت و گذار در اینترنت می تواند یک سرگرمی جذاب باشد. اما اگر اینکار را قبل از خواب انجام دهید با مشکلات زیادی روبرو می شوید. حتما شما هم شنیده اید که نور آبی ناشی از گوشی های موبایلی می تواند بر کیفیت خواب اثر بگذارد. با اینحال خیلی ها هستند که قبل از خواب به سراغ گشت و گذار در اینترنت می روند و در کنار آن تنقلات ناسالم را هم مصرف می کنند. همین عادت می تواند باعث افزایش وزن شما شود. تحقیقات انجام شده نشان می دهد نور آبی که از گوشی ها ساطع می شود با تولید ملاتونین تداخل دارد و بر روی کیفیت خواب تاثیر منفی می گذارد. همانطور که قبلا هم گفتیم خواب بی کیفیت باعث افزایش وزن می شود. پس قبل از خواب به سراغ گوشی تان نروید.

تا دیر وقت کار می کنید

تا دیر وقت کار کردن می تواند سطح استرس شما را افزایش دهد و با الگوی خواب تان تداخل داشته باشد. یکی از مطالعات مروری انجام شده در سال 2018 نشان می دهد افزایش سطح کورتیزول باعث افزایش هوس ما به خوردن غذاهای ناسالم می شود و بدن مان را در معرض چاقی قرار می دهد.

یادتان باشد تا دیر وقت کار کردن باعث می شود استرس زیادی تجربه کنید. استرس هم سطح کورتیزول را بیشتر می کند. در چنین شرایطی به سراغ تنقلات ناسالم می روید و ناخودآگاه شروع به خوردن مواد غذایی می کنید که برایتان ضررر دارد.

الکل می نوشید

نوشیدن الکل می تواند مشکلات زیادی برای بدن شما به وجود آورد. برخی از افراد برای اینکه بتوانند خوب بخوابند به سراغ الکل می روند اما واقعیت این است که چنین کاری مشکلات زیادی به وجود می آورد. الکل می تواند در سطح ملاتونین مغز تداخل ایجاد کند. علاوه بر اینکه چنین موضوعی باعث می شود خواب بی کیفیتی داشته باشید انرژی خالی موجود در الکل هم می تواند دردسرساز باشد. مطالعات متعدد نشان می دهند الکل با خواب عمیق تداخل دارد. پس اگر نمی خواهید چاق شوید و به دنبال وزن سالمی هستید نوشیدن الکل را برای همیشه کنار بگذارید.

عصر ورزش می کنید

ورزش کردن مزایای زیادی برای بدن دارد. حتی ورزش های عصرگاهی هم می توانند مزایای خاص خودشان را داشته باشند. با اینحال تمرینات شدید ورزشی که نزدیک خواب انجام می شوند متابولیسم شما را افزایش می دهند و مانع از خواب با کیفیت می گردند. افزایش آدرنالین و ضربان قلب ناشی از ورزش هم باعث می شود نتوانید خوب بخوابید. ما هیچ مشکلی با ورزش کردن نداریم اما بهتر است ورزش هایی را انتخاب کنید که سبک هستند و نزدیک خواب انجام نمی شوند.

به هنگام تماشای تلویزیون غذا می خورید

تا به حال برایتان پیش آمده است که به هنگام تماشای تلویزیون دلتان بخواهد غذا بخورید یا به سراغ تنقلات ناسالم بروید؟ همین عادت به ظاهر ساده می تواند باعث افزایش وزن شما شود. غذا خوردن ناهوشیارانه جلوی تلویزیون یکی از عادت های رایجی است که بیشتر افراد با آن درگیر هستند.

نگاه کردن به صفحه تلویزیون باعث می شود بیش از حد غذا بخورید و حواس تان به چیزهایی که می خورید نباشد.  تحقیقات انجام شده هم این موضوع را به خوبی نشان می دهند. یکی از مطالعات انجام شده در سال 2019 نشان می دهد خوردن غذا به هنگام تلویزیون دیدن باعث می شود رژیم غذایی بی کیفیتی داشته باشید.

زیاد شام می خورید

برخی از افراد هستند که از آن طرف بوم می افتند و به سراغ خوردن شام با اندازه زیاد می روند. اگر شما هم جزء این افراد هستید باید با چاقی دست و پنجه نرم کنید. به جای اینکار بهتر است یک شام مقوی با اندازه کنترل شده داشته باشید تا دچار خواب بی کیفیت نشوید. خیلی از افراد هستند که شام زیاد خوردن را به یک عادت تبدیل کرده اند. اگر می خواهید وزن کم کنید باید این عادت را کنار بگذارید.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم به 10 عادت شبانگاهی اشاره کنیم که باعث افزایش وزن شما می شوند. اگر بتوانید این عادت ها را در زندگی خود کمرنگ کنید یا آن ها را به طور کلی از زندگی خود حذف کنید قادر خواهید بود بدن سالم تری داشته باشید. یادتان باشد برای داشتن وزن متعادل باید مراقب سبک زندگی تان باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *