تجمع لاکتیک اسید در بدن چیست و چطور آن را برطرف کنیم؟

انجام تمرینات ورزشی می تواند مزایای زیادی برای بدن داشته باشد. با اینحال زمانی که تمرین می کنید باید نکات مختلفی را مدنظر داشته باشید تا بدن سالم تر و شاداب تری داشته باشید. اسید لاکتیک زمانی ایجاد می شود که بدن گلوکز را به انرژی تبدیل می کند. تولید اسید لاکتیک زمانی رخ می دهد که سطح اکسیژن در بدن پایین است و معمولا این اتفاق در تمریناتی با شدت بالا دیده می شود. تجمع این ماده در بدن می تواند جلوی روتین ورزشی تان را بگیرد و مشکلات متعددی برایتان به وجود آورد. در این مقاله می خواهیم به همین موضوع بپردازیم و ببینیم چطور می توانیم جلوی بروز این مشکل را بگیریم. پس تا انتها همراه ما باشید.

اسید لاکتیک چیست؟

اسید لاکتیک در سلول های عضلانی و گلبول های قرمز تولید می شود. این ماده زمانی شکل می گیرد که بدن کربوهیدرات را در طول تمرینات تجزیه می کند تا بتواند از آن به عنوان منبع انرژی بهره ببرد. اسید لاکتیک نتیجه گلیکولیز یا تجزیه گلوکز محسوب می شود و می تواند در سلول های عضلانی رخ دهد.

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که تفاوت زیادی بین اسید لاکتیک و لاکتات وجود دارد. هر چند این دو واژه معمولا به جای هم استفاده می شوند اما از نظر فنی یکی نیستند. اسید لاکتیک یک یون هیدروژن در خود دارد. این در حالیست که لاکتات مولکولی است که بعد از تعاملات یون هیدروژن از آن باقی می ماند. به عبارت دیگر اسید لاکتیک یک یون هیدروژن دارد که می تواند آن را اهدا کند اما لاکتات چنین نیست.

این تفاوت و تمایز به ما کمک می کند متوجه شویم چه اتفاقاتی در بدن در حال رخ دادن است. لاکتات سوختی برای بدن محسوب می شود و برای عملکردهای متعدد بدن ضروری است.

چرا اسید لاکتیک در بدن تجمع پیدا می کند؟

زمانی که تمرینات شدید ورزشی انجام می دهید عضلات شما بیشتر از سایر قسمت های بدن به اکسیژن نیاز دارد. این موضوع باعث تجمع اسید لاکتیک در بدن می شود. زمان تجمع اسید لاکتیک به سطح تناسب اندام فرد بستگی دارد. بدن می تواند به هنگام تجمع این ماده آن را پاکسازی کند اما ممکن است نتواند از شر همه این مواد خلاص شود به خصوص زمانی که سطح آن به سرعت افزایش پیدا می کند.

تجمع اسید لاکتیک در بدن

به چنین شرایطی آستانه لاکتات گفته می شود. فقط به خاطر داشته باشید که تجمع لاکتات زمانی رخ می دهد که در حال انجام تمرینات قدرتی هستید. زمانی که اسید لاکتیک در بدن افزایش پیدا کرد عضلات دچار خستگی می شوند و نمی توانند به درستی کار کنند. در چنین موقعیتی بدن انرژی خود را از دست می دهد و قادر به انجام موثر تمرینات ورزشی نیست.

برخی از افراد ممکن است حس سوزش خاصی را در عضلات خود احساس کنند که این موضوع به خاطر تجمع اسید لاکتیک در بدن است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید برخی از متخصصان بر این باورند که تولید لاکتات می تواند به عضلات کمک کند خستگی کمتری را در طول تمرینات ورزشی تجربه کنند یا این خستگی را به تعویق بیندازند. آن ها بر این باورند که بر خلاف باور عموم، تجمع اسید لاکتیک مسئول خستگی عضلات در 24 الی 48 ساعت بعدی بعد از تمرین نیست.

با اینحال بیشتر محققان چنین باوری را قبول ندارند و اسید لاکتیک را عامل خستگی بعد از ورزش می دانند.

چطور از شر این مشکل خلاص شویم؟

شما می توانید برای کاهش چنین مشکلی شدت تمرینات خود را کاهش دهید، بعد از ورزش استراحت کافی داشته باشید و نفس عمیق بکشید. این کار باعث پاکسازی اسید لاکتیک در طول تمرینات ورزشی می شود.

یکی دیگر از روش های تایید شده برای پاکسازی اسید لاکتیک ریکاوری فعال بعد از ورزش است. حرکاتی با شدت پایین همچون یوگا، پیاده روی، دوچرخه سواری یا استفاده از فوم رولر می تواند به پاکسازی این ماده از بدن کمک کند.

یکی از مطالعات انجام شده ریکاوری فعال و غیر فعال را در ورزشکاران مورد بررسی قرار داد. نتایج به دست آمده نشان می داد ریکاوری فعال می تواند بیشتر از ریکاوری غیر فعال سطح اسید لاکتیک را در بدن کاهش دهد.

روش هایی برای پاکسازی اسید لاکتیک در بدن

  • تمریناتی با شدت پایین
  • استراحت
  • نفس عمیق کشیدن در طول تمرین
  • ریکاوری فعال یا حرکاتی با شدن پایین

چطور جلوی تجمع اسید لاکتیک را در بدن بگیریم؟

حس سوزش و خستگی معمولا با تجمع اسید لاکتیک مرتبط است. شما می توانید در طول تمرین به کمک تکنیک هایی که گفتیم جلوی این شرایط را بگیرید. بهترین کار برای پیشگیری این است که شدت، حجم و طول تمرینات ورزشی خود را به طور تدریجی افزایش دهید تا از تجمع اسید لاکتیک در بدن پیشگیری کنید.  شما مجبور نیستید به طور کامل از شر این ماده خلاص شوید. یادتان باشد این ماده برای ورزشکارانی که تمریناتی با شدت بالا انجام می دهند یک موضوع طبیعی است.

چطور جلوی تجمع اسید لاکتیک را در بدن بگیریم؟

بهترین کاری که شما می توانید انجام دهید ریکاوری درست و اجرای درست تکنیک هایی است که مربی تان می گوید. اگر بتوانید به درستی برای تمرین خود نیرو جمع کنید و انرژی مورد نیاز بدن را تامین کنید قادر خواهید بود سطح اسید لاکتیک را هم مدیریت نمایید. بتا آلانین یکی از بهترین مکمل هایی است که می تواند تجمع لاکتات را به تعویق بیندازد.

اگر دوست داشتید می توانید با یک متخصص رژیم غذایی صحبت کنید و درباره مواد غذایی و مکمل هایی که برای پیشگیری از این شرایط باید مصرف کنید صحبت نمایید.

سخن نهایی

هر چند انجام تمرینات ورزشی می تواند مزایای زیادی برای سلامتی شما به همراه داشته باشد اما برخی از اوقات خستگی بعد از آن می تواند برایتان آزاردهنده باشد. متخصصان بر این باورند که تجمع اسید لاکتیک اضافی در بدن مسئول چنین شرایطی است.

هر چند چنین تجمعی به خودی خود بدن نیست اما سطح بالای آن می تواند دردسرهای زیادی برایتان به وجود آورد. از تکنیک هایی که در این مقاله گفتیم استفاده کنید تا بتوانید از شر این موضوع راحت شوید و از خستگی بدنی هم تا حد زیادی دور بمانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *