چطور جلوی افتادگی و شل شدن پوست بعد از کاهش وزن را بگیریم؟

تا به حال برایتان پیش آمده است که بعد از کاهش وزن احساس کنید پوست‌تان شل شده یا افتاده شده است؟ یکی از مشکلات اساسی که بعد از کاهش وزن رخ می‌دهد همین است. شما در این شرایط تنها نیستید و شل شدگی  و افتادگی پوست بعد از کاهش وزن یک معضل رایج در بین افراد است. از آنجایی که این موضوع تاثیر بدی بر روی چهره و ظاهر افراد می‌ گذارد باید به فکر پیشگیری از آن باشیم و بتوانیم راه‌حل‌های مناسبی برایش بیابیم. اگر شما هم با چنین مشکلی روبرو هستید در این مقاله همراه ما باشید. قرار است به سراغ روش‌هایی برویم که باعث بهبود پوست‌مان می‌شوند و ما را از عمل ‌های جراحی بی نیاز می‌ کنند.

چه چیزی بر روی خاصیت کشسانی پوست اثر می‌ گذارد؟

اولین و مهم ترین موردی که باید مدنظر داشته باشیم این است: پوست هیچ کس با دیگری یکسان نیست. همه ما شرایط پوستی خاص خود را داریم و ممکن است خاصیت کشسانی پوست مان با دیگری کاملا متفاوت باشد. به همین دلیل تغییر ظاهر پوست بعد از کاهش وزن بسته به شرایط افراد با هم متفاوت است. البته فاکتورهای مختلفی وجود دارد که می تواند واکنش پوست به کاهش وزن را تعیین کند. بیایید این فاکتورها را با هم مرور کنیم:

خاصیت کشسانی پوست

  • سن: اولین و مهم ترین فاکتور سن است. زمانی که سن مان افزایش پیدا می کند از خاصیت کشسانی پوست هم کاسته می شود. به همین دلیل باید از همان سن پایین مراقب پوست خود باشیم.
  • مقدار وزنی که از دست می دهیم: کاهش وزن زیاد معمولا باعث افتادگی پوست می شود و باعث می شود پوست مان بیشتر از قبل شل گردد.
  • ژنتیک: ژن ها هم تاثیر بسزایی بر روی کشسانی پوست ما دارند. اگر به اطرافیان خود دقت کنید متوجه این موضوع می شوید. برخی از افراد به صورت ژنتیکی پوست کشسانی دارند و همین امر باعث می شود بعد از کاهش وزن با مشکلات زیادی روبرو نشوند.
  • مدت زمان چاقی افراد: اگر برای مدت زمان طولانی اضافه وزن داشته باشید ممکن است به هنگام کاهش وزن بدن نتواند شرایط پوستی جدید را تحمل کند. به همین خاطر بهترین کار این است که با سرعت مناسبی وزن کم کنید.
  • سرعت کاهش وزن: یادتان باشد کاهش وزن سریع نه تنها شما را به خواسته هایتان نمی رساند بلکه باعث افتادگی و شل شدن پوست تان می شود. زمانی که به سرعت وزن کم می کنید، پوست شما خاصیت کشسانی خود را از دست می دهد. پس پوست تان شل تر و افتاده تر می شود.
  • مصرف مواد مغذی و آب: اگر رژیم غذایی خوبی نداشته باشید بدون شک پوست شما هم در برابر کاهش وزن دوام نمی آورد. برای اینکه پوست بهتری داشته باشید باید از ویتامین ها و مواد معدنی مناسب استفاده کنید و آب کافی بنوشید.
  • سیگار کشیدن: اگر اهل سیگار هستید و خودتان را در معرض دور سیگار قرار می دهید بهتر است خود را برای افتادگی و شل شدن پوست تان آماده کنید. بهترین کار این است که از همین امروز سیگار کشیدن را کنار بگذارید تا پوست سالم تری داشته باشید.
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید: اینکه چقدر در معرض نور خورشید قرار دارید هم می تواند بر روی خاصیت کشسانی پوست تان اثر بگذارد.

چطور از شل شدگی و افتادگی پوست به هنگام کاهش وزن جلوگیری کنیم؟

چطور از شل شدگی و افتادگی پوست به هنگام کاهش وزن جلوگیری کنیم؟

خوب حالا که با فاکتورهای مختلف آشنا شدیم باید ببینیم که به هنگام کاهش وزن چگونه می توانیم جلوی برو افتادگی و شل شدن پوست را بگیریم.  روش هایی وجود دارد که به شما کمک می کند جلوی این امر را بگیرید.

به سرعت وزن کم نکنید

همانطور که‌ قبلا هم بیان کردیم کاهش وزن سریع می تواند مشکلات زیادی برای بدن تان به وجود آورد. یکی از همین مشکلات شل شدگی و افتادگی پوست است.  کاهش وزن آرام بهترین روش برای پیشگیری از افتادن پوست شماست.

توصیه می کنیم هر هفته بیشتر از یک الی دو پوند وزن کم نکنید. اینکار به شما کمک می کند به جای از دست دادن عضله های بدن، چربی های اضافی را بسوزانید و مشکلات پوستی را هم تجربه نکنید.

بر روی تغذیه خود تمرکز کنید

شما باید بتوانید درشت مغذی ها و ریز مغذی های مورد نیاز برای سلامت و کشسانی پوست تان را به دست آورید. غذاهای مناسب برای پوست مثل اسیدهای چرب غیر اشباع و اسیدهای چرب پلی غیر اشباع، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، سلنیم، روی، مس، پلی فنول ها و کاروتنئیدها بهترین گزینه برای شما هستند.

بر روی تناسب اندام خود متمرکز شوید

کار بر روی بهبود تناسب اندام هدف عالی و ازرشمندی است اما می تواند برای پوست تان هم مفید باشد. به عنوان مثال یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد افراد ورزشکار پوست مرطوب تری دارند. برخی از مطالعات هم بر روی تاثیر ورزش بر روی کلاژن پوست پرداخته اند. هر چند تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز داریم اما به کمک ورزش می توانید جریان خون را بهبود ببخشید و پوست بهتر و سالم تری داشته باشید.

چطور پوست سفتی داشته باشیم؟

از آنجایی که همه ما با هم متفاوت هستیم ممکن است نسبت به کاهش وزن پاسخ متفاوتی داشته باشیم. برخی از افراد به سرعت کشسانی پوست خود را به دست می آورند و برخی هم ممکن است به عمل های جراحی برای کاهش افتادگی پوست نیاز داشته باشند. چنین عمل هایی بسیار هزینه بر هستند و ریکاوری طولانی تری نیاز دارند. متخصصان زیبایی توصیه می کنند بعد از کاهش وزن یکسال به خودتان زمان بدهید تا شرایط تان پایدار شود. بعد از یکسال می توانید درباره پوست تان تصمیم گیری کنید. البته گزینه های متفاوت دیگری هم دارید. به عنوان مثال می توانید ورزش کنید و رژیم غذایی سالمی داشته باشید. تمرینات کاردیو و تمرینات قدرتی می تواند به شما در کاهش چربی و حفظ عضلات تان کمک کند.

زمانی که عضله می سازد علاوه بر اینکه بدن بهتری خواهید داشت می توانید جلوی افتادگی و شل شدن پوست را بگیرید.

سخن نهایی

اگر می خواهید جلوی شل شدن پوست تان بعد از کاهش وزن را بگیرید بهترین استراتژی کاهش آرام وزن است. افرادی که به سرعت وزن کم می کنند نه تنها پوست شلی خواهند داشت بلکه به سایر اندام های بدن خود نیز آسیب وارد می کنند. همانطور که  مشاهده کردید روش های زیادی برای بهبود کشسانی پوست وجود دارد. شما می توانید از مواد مغذی استفاده کنید و تناسب اندام تان را با ورزش های مناسب به دست آورید. اگر باز هم نگران پوست خود هستید با یک متخصص مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *