چرا کاهش سریع وزن خوب نیست؟

این روزها افراد زیادی هستند که به دنبال سریع ترین روش کاهش وزن می گردند. هر وقت که مربی یا فرد متخصصی را می بینند از آن ها درباره رژیم غذایی و ورزش هایی سوال می کنند که باعث کاهش وزن سریع می شود. هر چند کاهش وزن اضافی بدن می تواند برای سلامتی شما مفید باشد اما کاهش سریع و بدون پشتوانه وزن مشکلات جبران ناپذیری به وجود می آورد. اگر شما هم می خواهید در عرض یک ماه به اندام ایده آل خود برسید باید در این مقاله همراه ما باشید. در ادامه به شما نشان می دهیم که چرا کاهش سریع وزن ایده خوبی نیست. پس تا انتها همراه ما باشید.

اصلا کاهش سریع وزن به چه معناست؟

کاهش وزن سریع

قبل از اینکه بخواهیم از معایب این ایده صحبت کنیم باید بدانیم متخصصان چه چیزی را به عنوان کاهش سریع وزن می شناسند. کاهش سریع وزن زمانی رخ می دهد که شما در عرض 5 هفته یا یک ماه 5 درصد از چربی بدن تان را از دست بدهید. این مقدار تقریبا معادل یک یا دو پوند به ازای هر هفته است و بر اساس وزن فرد می تواند تغییر کند. مطالعات انجام شده نشان می دهد هم در کاهش وزن سریع و هم در کاهش وزن کند وزن بدن به طور موثر کاهش پیدا می کند اما زمانی که شما وزن تان را سریع از دست می دهید حجم عضلات تان هم کاهش پیدا می کند و ممکن است در بازه زمانی کوتاه تری به وزن قبلی خود برگردید.

چرا کاهش وزن سریع می تواند خطرناک باشد؟

کاهش وزن سریع و خطرناک

دلایل علمی زیادی وجود دارد که از این موضوع پشتیبانی می کند. در ادامه می خواهیم این دلایل را با هم مرور کنیم.

کاهش وزن سریع باعث از دست رفتن حجم عضلات تان می شود

قبل از هر چیزی باید بدانید که کاهش وزن با از دست دادن چربی یکی نیست. اگرچه بیشتر افراد این دو موضوع را یکسان می بینند اما در واقع تفاوت هایی هم بین آن ها وجود دارد.

شما ممکن است وزن بدن خود را از دست بدهید اما در عین حال چربی های بدن تان سر جایشان باقی بمانند. اگر چنین اتفاقی رخ بدهد شما حجم عضلات خود را از دست می دهید یا ممکن است بافت اندام هایتان را از دست بدهید. از دست دادن حجم عضلات یا حجم بدن می تواند عواقب زیادی برای بدن به همراه داشته باشد که از جمله آن ها می توان به خستگی، افزایش آسیب های بدن، کاهش انرژی، کاهش متابولیسم بدن اشاره کرد.

یکی از مطالعاتی که بر روی تاثیر کاهش وزن سریع و کند بر روی ترکیب بدن انجام شد نشان داد هر دوی این رژیم های غذایی باعث کاهش وزن و بهبود سطح قند خون و کلسترول شده بودند اما کاهش وزن کند و مناسب ترکیب بدنی بهتری برای افراد به ارمغان آورده بود. این موضوع بدین معنی است که کاهش وزن با سرعت مناسب می تواند از حجم عضلات شما پشتیبانی کند.

پس اگر نمی خواهید عضلات خود را از دست بدهید به فکر یک برنامه غذایی و تمرینی مناسب باشید.

باعث ایجاد اختلال خوردن می شود

زمانی که رژیم غذایی خود را با سرعت زیادی تغییر می دهید ممکن است وزن تان کاهش پیدا کند اما در نهایت چیزی که عایدتان می شود اختلال خوردن است. مطالعات موجود نشان می دهد هر چقدر یک رژیم غذایی شدیدتر و سخت تر باشد احتمال اینکه فرد آن را برای همیشه کنار بگذارد وجود دارد.

برخی از مطالعات هم نشان می دهند رژیم های غذایی محدودکننده باعث کاهش وزن سریع می شوند اما اثرات بدی بر روی رفتارهای خوردن افراد می گذارند. بهترین روش برای پیشگیری از بروز چنین رفتارهایی این است که رژیم غذایی متعادلی داشته باشید. در این شرایط نه تنها وزن کم می کنید بلکه می توانید بدن سالم تر و عادت های خوردن بهتری داشته باشید.

ممکن است مجبور شوید از مکمل ها و قرص های ناسالم استفاده کنید

حتما شما هم افرادی را در اطراف خود دیده اید که برای کاهش وزن خود دست به دامن قرص ها و مکمل هایی می شوند که حاوی مواد تشکیل دهنده ناسالم و حتی خطرناک هستند. این قرص ها با وعده لاغری سریع به بازار عرضه می شوند اما مشکلات زیادی برای مصرف کنندگان به وجود می آورند.

برخی از این محصولات هستند که با سرکوب اشتها یا بهبود سیری باعث کاهش وزن می شوند. با اینحال تلاش می کنند کاهش وزن را با ایجاد اختلال در هضم چربی ها بهبود ببخشند. این موضوع می تواند خطرناک باشد چون چربی گوارشی برای جذب ویتامین ها و مواد معدنی و سایر عملکردهای سلولی ضروری است. بیشتر قرص های لاغری باعث ایجاد عوارض جانبی خطرناکی می شوند و می توانند مشکلاتی همچون خستگی، ریزش مو، مشکلات خواب، خشکی دهان ، تعریق، مشکلات جنسی و فشار خون بالا را به همراه داشته باشند.

به خاطر داشته باشید که مطالعات و تحقیقات زیادی برای تولید این قرص ها انجام نمی شود و تاثیر آن ها برای هیچ کس مشخص نیست.

چه طور به صورت امن وزن کم کنیم؟ روش های علمی و تایید شده

روش های علمی کاهش وزن

خوب حالا که متوجه شدین کاهش سریع وزن ایده خوبی نیست و حتی می تواند باعث بروز مشکل در بدن مان شود بهتر است به سراغ روش های علمی و تایید شده برویم. برای اینکه بتوانیم به وزن ایده آل خود برسیم بهتر است از روش های زیر بهره ببریم.

مصرف پروتئین را جزء اولویت های اصلی خود قرار دهید

برخی از محققان توصیه می کنند به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن بهتر است 0.8 گرم پروتئین در روز مصرف کنید. با اینحال نکته مهم این است که تنوع را مدنظر داشته باشید. هدف شما باید مصرف پروتئین های متنوع در رژیم غذایی باشد. بهتر است از پروتئین های کم چرب همچون ماهی، آجیل ها، مرغ استفاده کنید.

برای افراد بزرگسالی که سبک زندگی فعالی دارند حداکثر مقدار پروتئین توصیه شده 1.2 گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن است.

مقدار دقیق پروتئین مورد نیاز به سن، سطح فعالیت جسمی و شرایط جسمی تان بستگی دارد. رژیم های غذایی با پروتئین بالا می توانند سیری شما را بیشتر کنند و مصرف کالری در طول روز را کاهش دهند. همه این موارد باعث می شوند چربی های اضافی بهتر آب شوند و در عین حال آسیبی به عضلات وارد نشود.

اهمیت خواب را دست کم نگیرید

برخی از افراد به دلیل مواردی همچون استرس، بی خوابی یا زمان محدود خواب باکیفیتی ندارند. با اینحال باید توجه داشته باشید که عادت های خواب برای کاهش وزن موفق ضروری است. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد افرادی که آپنه خواب داشتند و از خواب با کیفیتی بهره مند نبودند نتوانستند به خوبی وزن کم کنند.

محققان توصیه می کنند در طول شب حداقل باید 7 ساعت خواب درست داشته باشیم.

راهی برای کاهش استرس پیدا کنید

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود نتوانید وزن کم کنید استرس است. استرس از لحاظ فیزیکی و ذهنی به شما اسیب می زند و حتی می تواند جلوی کاهش وزن درست تان را بگیرد.

هرچند تاثیر مدیریت استرس بر روی فرآیند کاهش وزن به طور گسترده مورد مطالعه نگرفته است اما داده هایی وجود دارد که بسیار امیدوارکننده است. یکی از مطالعات موجود نشان می دهد استفاده از برنامه های مدیریت استرس در افراد چاق تاثیر قابل ملاحظه ای بر روی کاهش وزن شان داشت.

برای کاهش استرس می توانید از مدیتیشن، یوگا، پیاده روی، پیاده روی در طبیعت، دوش گرفتن و کتاب خواندن استفاده کنید.

بر روی فیبر تمرکز کنید

غذاهایی که فیبر بالایی دارند می توانند برای مدت زمان طولانی تری شما را سیر نگه دارند. همین امر موجب می شود در طول روز ریزه خواری نکنید و به سراغ غذاهایی بروید که برایتان مفید هستند.

غذاهایی همچون غلات کامل، میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا فرایند کاهش وزن تان را سرعت ببخشید. غذاهایی با فیبر بالا به شما کمک می کنند کالری های کمتری مصرف کنید.

تمرینات قدرتی را فراموش نکنید

فعالیت جسمی و فیزیکی بهترین روش برای کاهش چربی های اضافی بدن است. تمرینات قدرتی می توانند به سوختن چربی بیشتر کمک کنند و  وزن شما را با سرعت مناسب تری کاهش دهند. مطالعات نشان می دهند انجام دو الی سه روز تمرین جسمی در هفته می تواند بهترین گزینه برای افرادی باشد که به دنبال کاهش وزن خود هستند.

سخن نهایی

اگر کاهش وزن هدف نهایی شماست باید به دنبال یک روش امن و منطقی برای رسیدن به این هدف باشید. گول تبلیغات فریبنده افرادی که هیچ مطالعه علمی در این زمینه ندارند را نخورید. کاهش وزن سریع نه تنها نمی تواند سالم باشد بلکه اصلا پایدار هم نیست. در عوض به دنبال پیشرفت آهسته اما مداوم باشید و نکاتی که در این مقاله بیان کردیم را مورد استفاده قرار دهید. با کمک یک مربی یا متخصص حرفه ای می توانید بهترین روش را برای کاهش وزن خود پیدا کنید و به این روش پایبند باشید. یادتان باشد هیچ موفقیتی یک شبه رخ نمی دهد و شما باید صبور باشید. به دنبال روش های علمی بگردید که به شما کمک می کنند به صورت سالم تری وزن کم کنید و دیگر نگران اضافه وزن خود نباشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *