چطور ورزش را در برنامه شلوغ خود بگنجانیم؟

تا به حال برایتان پیش آمده است که بخواهید ورزش کنید اما زمانش را نداشته باشید؟ همه ما دوست داریم بدن و ذهنی سالم داشته باشیم. شاید برای همین است که دست به دامن تکنیک های مختلف می شویم و روش های متفاوتی را امتحان می کنیم. با اینحال مشکل اینجاست که بیشترمان زندگی شلوغی داریم و نمی توانیم همه کارها را در یک روز انجام دهیم. همین برنامه شلوغ روزانه و هفتگی باعث می شود نتوانیم ورزش کنیم. از آنجایی که ورزش کردن مزایای زیادی برایمان دارد مجبوریم آن را در روتین روزانه یا هفتگی مان بگنجانیم. اگر شما هم سرتان شلوغ است و در برنامه کاری خود غرق شده اید در این مقاله همراه ما باشید. در ادامه شش روش ساده اما موثر را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت که کمک تان می کند برای ورزش وقت بسازید. پس کنار ما باشید.

چطور برای ورزش کردن وقت بسازیم؟

ورزش با برنامه شلوغ

آماده هستید ورزش را به بخش مهم زندگی تان تبدیل کنید؟ اگر احساس می کنید اصلا وقت ندارید یا نمی توانید ورزش کنید 6 روشی که در ادامه می گوییم را به کار ببرید. این شش روش اگرچه به نظر ساده می رسند اما به شما کمک می کنند به بهترین شکل ممکن از زمان شلوغ خود بهره ببرید.

به طور موثر ورزش کنید

اگر وقت تان پر است یا وقت برای سر خاراندن هم ندارید باید ورزشی را انتخاب کنید که با برنامه زمانی تان جور باشد. حتما می پرسید چطور؟

فرض کنید در طول روز زمان زیادی برای ورزش ندارید. در این شرایط ممکن است فکر کنید که نمی توانید مثل سایر افراد ورزش کنید. اما واقعیت چنین نیست. تنها کاری که شما باید انجام دهید انتخاب ورزش مناسب بر اساس شرایط تان است. باید ورزشی را انتخاب کنید که نیاز به آماده سازی زیادی ندارد و با کمترین زمان و کمترین انرژی قابل اجراست. برای اینکه بیشتری استفاده را از زمان اندک و محدود خود ببرید باید تمرینی انتخاب کنید که در بازه زمانی کوتاه قابل اجرا باشد. به عنوان مثال زمانی که سر کار هستید چند حرکت کششی انجام دهید، وقتی از سر کار بر می گردید پیاده روی کنید یا کمی بدوید. حتی می توانید یک اپلیکیشن ساده روی گوشی خود نصب کنید و تمرینات ورزشی آن را به مدت 15 دقیقه در روز انجام دهید. همه این تمرین های ورزشی اگرچه ساده به نظر می رسند اما می توانند برای شما بسیار مفید باشند.

 ورزشی را انجام دهید که دوست دارید

زمانی که صحبت از ورزش به میان می آید خیلی ها ذهن شان به سمت تمرینات شدید ورزشی که ورزشکاران و بدنسازان انجام می دهند سوق پیدا می کند. واقعیت این است که همه نمی توانیم ورزشکار حرفه ای باشیم اما مبتدی بودن هم می تواند برایمان مفید باشد. اولین گام برای شروع ورزش در زمان های پرمشغله این است که به فکر انتخاب تمرینی باشید که خودتان دوست دارید. اگر دوست ندارید بدوید، پس ندوید. اگر احساس می کنید وزنه برداری برای شما نیست مجبور نیستید آن را در روتین روزانه تان بگنجانید. کار را برای خودتان راحت تر کنید. تمرینی را انتخاب کنید که با لایف استایل، شخصیت و ذائقه تان جور است. اگر نمی دانید چه چیزی را دوست دارید اصلا نگران نباشید. چند نوع ورزش را که احساس می کنید برایتان جذاب است را انتخاب کنید و هر کدام را در بازه های زمانی کوتاه امتحان نمایید.

انجام ورزش

در این شرایط می توانید متوجه شوید که چه چیزی را دوست دارید و از انجام چه تمرینات ورزشی سر باز می زنید. من خودم عاشق پیاده روی در طبیعت هستم. به همین خاطر زمانی که از سر کار بر می گردم سعی می کنم مسیر سر سبز و پردرختی را انتخاب کنم تا هم حس و حال بهتری داشته باشم و هم پیاده روی کنم. یادتان باشد هیچ کس نمی تواند شما را مجبور به انجام کاری کند که دوست ندارید.

ورزش را به یک مسئله رقابتی تبدیل کنید

برای اینکه انگیزه و انرژی لازم برای ورزش کردن را داشته باشید بهتر است آن را به یک موضوع رقابتی تبدیل کنید. تحقیقات انجام شده نشان می دهد رقابت بهترین و بزرگ ترین انگیزاننده برای افراد است. بر اساس یکی از مطالعات انجام شده در سال 2022 رقابتی که در آن جایزه و پاداش وجود داشته باشد می تواند تمرینات ورزشی را سرگرم کننده و لذت بخش نماید. اگر بتوانید ورزش را به یک رقابت تبدیل کنید انرژی بیشتری برای انجام دادنش خواهید داشت. می توانید در باشگاه ثبت نام کنید، در رویدادهای ورزشی شرکت کنید یا یک چالش گروهی با دوستان تان راه بیندازید.

ورزش را به تقویم تان اضافه کنید

اگر ورزش را به اولویت مهم زندگی تان تبدیل کنید بدون شک انجام دادنش برایتان راحت تر خواهد بود. اگر محبور هستید کودک خود را از مهد کودک بردارید و هیچ کار دیگری نمی توانید انجام دهید باید چه کنید؟ باید این برنامه را لغو کنید؟ چطور می توانید با این شرایط دست و پنجه نرم کنید؟

واقعیت این است که همه ما در طول روز کارهایی داریم که باید انجام دهیم اما باز هم می توانیم از کمترین زمانی که در اختیار داریم برای انجام کارهای مهم و اولویت دارمان بهره ببریم. مثلا وقتی می خواهید کودک خود را از مهد کودک بردارید ماشین را در پارکینگ خانه یا شرکت پارک کنید و پیاده بروید. این شما هستید که برای ورزش کردن باید زمان بسازید. برای خودتان برنامه زمانی داشته باشید و به آن پایبند بمانید.

فعالیت هایی که انجام می دهید را رصد کنید

بعضی وقت ها ما فقط فکر می کنیم که فرد پرمشغله ای هستیم. تا به حال از خودتان پرسیده اید که طول روز را به انجام چه کارهایی اختصاص می دهید؟ اگر ندانید در طول روز چه کارهایی انجام می دهید چطور می توانید برنامه ریزی کنید؟ یک دفتر یادداشت بردارید و هر روز کارهایی که انجام می دهید را به مدت یک هفته یادداشت کنید. بعد از یک هفته به یک الگوی ثابت دست پیدا می کنید که نشان می دهد زمان خود را چگونه سپری می کنید. ببینید آیا می توانید از فعالیت های ناسالم و غیر مفید کم کنید و زمان آن را به ورزش اختصاص دهید؟ سنجش سطح فعالیت های روزانه و ثبت کارهایی که انجام می دهید می تواند به شما کمک کند یک عادت جدید بسازید.

کمی ورزش کردن بهتر از ورزش نکردن است

در این مرحله باید کمالگرایی را کنار بگذارید. لازم نیست یک ورزشکار حرفه ای باشید یا در طول روز 2 ساعت ورزش کنید. تنها کاری که شما باید انجام دهید صرف زمان در طول روز برای ورزش است. برخی از ورزش ها زمان اندکی از شما می گیرند و اثرات بسیار بهتری هم دارند. اگر این ورزش های کوتاه را به طور منظم در برنامه خود بگنجانید تاثیرات فوق العاده ای را مشاهده خواهید کرد. لازم نیست هر روز 2 ساعت در باشگاه ورزش کنید. تمرینات کوتاه اما مفید را بر اساس شرایط بدنی تان انتخاب کنید و آن ها را در طول روز و هر وقت که توانستید انجام دهید. بیایید چند ایده جذاب به شما بدهم تا بتوانید بر اساس آن ها برنامه خود را بچینید:

ورزش با کمترین زمان

  • به جای استفاده از آسانسور از پله ها استفاده کنید.
  • وقت ناهار خود را به پیاده روی کوتاه اختصاص دهید و برای خوردن ناهار به فضای باز بروید.
  • ماشین را کمی دورتر از جایی که می خواهید بروید پارک کنید تا مجبور شوید کمی پیاده روی کنید.
  • در محل کار خود حرکات کششی را فراموش نکنید.
  • زمانی که دندان هایتان را مسواک می زنید یا صبح بعد از بیدار شدن از خواب چند تا اسکوات بزنید.
  • 15 دقیقه زود از خواب بیدار شوید و ورزش کنید.

سخن نهایی

پیدا کردن زمان برای ورزش یا بهتر است بگویم ساخت زمان برای ورزش یکی از بهترین سرمایه گذاری های عمرتان خواهد بود. البته این موضوع بدین معنا نیست که کار ساده ای در پیش دارید. هنوز هم باید همه چیز را در برنامه شلوغ خود بگنجانید. با اینحال هر وقت نا امید شدید به خودتان یادآوری کنید که قرار است از مزایای ورزش بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *