12 مزیت ورزش که نمی دانستید

گاهی از اوقات با اینکه می دانیم ورزش کردن چقدر می تواند برایمان مفید باشد باز هم حس و حال انجام تمرینات ورزشی یا رفتن به باشگاه را نداریم. با اینحال بدن ما به دلایل مختلف به ورزش نیاز دارد. اگر بدانید ورزش چه تاثیر قدرتمندی بر روی بدن و ذهن تان دارد از همین امروز دست به کار می شوید و تمرینات ورزشی را در روتین روزانه خود می گنجانید. تحقیقات علمی هم نشان می دهد انجام تمرینات ورزشی منظم می تواند عملکرد مغز را بهبود ببخشد و حتی بدن سالم تری برایتان به ارمغان آورد. در این مقاله می خواهیم به سراغ معرفی مزایایی برویم که برای بیشتر افراد غیر منتظره هستند. پس تا انتها همراه ما باشید.

 ورزش استرس شما را کاهش می دهد

مزایای ورزش

روز سختی داشته اید؟ چند ماهی است که احساس می کنید استرس تمام وجودتان را فرا گرفته است؟ دوست دارید به آرامش برسید؟ پس باید ورزش را در برنامه خود قرار دهید. یکی از مهم ترین و رایج ترین مزایای ورزش تسکین استرس است. ورزش کردن می تواند استرس جسمی و روحی شما را مدیریت کند. به کمک تمرینات ورزشی است که می توانید غلظت نوراپی نفرین را افزایش دهید و پاسخ هایتان به استرس را مدیریت نمایید. پس همین امروز دست به کار شوید و برای کاهش استرس بدن و ذهن تان تمرین کنید.

مواد شیمیایی که باعث خوشحالی تان می شوند را بیشتر می کند

تمرینات ساده ای مثل پیاده روی و دویدن می تواند مزایای بی شماری برایتان داشته باشد. اگرچه بیشتر افراد این تمرینات ساده را بی اثر می دانند اما واقعیت چنین نیست. ورزش کردن باعث می شود بدن اندورفین بیشتری تولید کند.

این ماده احساس شادی را در شما افزایش می دهد و باعث می شود حس و حال خوبی را تجربه کنید. تحقیقات انجام شده نشان می دهد در افرادی که با افسردگی شدید دست و پنجه نرم می کنند تمرین ورزشی می تواند شانس بهبود را تا 22 درصد افزایش دهد. به همین خاطر محققان توصیه می کنند افرادی که با افسردگی یا اضطراب دست و پنجه نرم می کنند حتما تمرینات ورزشی به خصوص باشگاه را در برنامه خود داشته باشند. یکی از مطالعات انجام شده در سال 2013 نشان داد تفاوت زیادی بین اثربخشی داروهای ضد افسردگی و تمرینات ورزشی وجود ندارد.

باعث افزایش اعتماد به نفس می شود

قرار نیست اینجا درباره تست های افزایش اعتماد به نفس صحبت کنیم. تنها کاری که شما باید انجام دهید انجام ورزش های دلخواه تان است. زمانی که به تناسب جسمی و فیزیکی دست پیدا می کنید بدن تان ظاهر خوبی به خود می گیرد. همین امر موجب می شود اعتماد به نفس و عزت نفس بیشتر و بهتری را تجربه کنید.

مانع از بروز بیماری های شناختی می شود

واقعیت این است که با افزایش سن مغز ما هم دستخوش تغییرات فراوانی می شود. گاهی از اوقات ممکن است مغزمان به اندازه روزهای جوانی خوب کار نکند یا با بیماری های مختلفی روبرو شود. اینجاست که انجام تمرینات ورزشی می تواند نجات بخش باشد. با افزایش سن احتمال بروز بیماری هایی مثل آلزایمر که باعث نابودی سلول های مغزی می شوند هم افزایش پیدا می کند. در چنین شرایطی برخی از عملکردهای مهم مغز دچار اختلال می گردد و فرد با عوارض جانبی متعددی دست و پنجه نرم می کند.

کمک به بهبود بیماری ها با ورزش

با اینکه تمرینات ورزشی یا رژیم غذایی درست و سالم نمی تواند آلزایمر را درمان کند اما افرادی که در سنین جوانی ورزش می کنند می توانند مانع از بروز این بیماری های شناختی بعد از 45 سالگی شوند.

تمرین کردن و انجام تمرینات ورزشی می تواند مواد شیمیایی که باعث بهبود عملکرد مغز و حافظه می شود را بیشتر کند.

اضطراب تان را تسکین می دهد

زمانی که دچار اضطراب می شوید چه می کنید؟ در این شرایط روش ها و تکنیک های زیادی برای مدیریت اضطراب وجود دارد که برخی از آن ها واقعا کارساز و مفید هستند. استفاده از تمرینات ورزشی مختلف می تواند یکی از همین روش ها باشد. مواد شیمیایی که بعد از تمرینات ورزشی آزاد می شوند به افرادی که اختلالات اضطرابی دارند کمک می کنند شرایط بهتری داشته باشند. کمی پیاده روی روی تردمیل یا انجام ورزش در هوای آزاد می تواند حال شما را بهتر کند.

قدرت مغزتان را افزایش می دهد

مطالعات انجام شده نشان می دهد تمرینات ورزشی می توانند باعث ایجاد سلول های مغزی جدید شوند و عملکرد کلی مغز را بهبود ببخشند.  یکی از مطالعاتی که در سال 2019 انجام شد نشان داد ورزش های سنگین باعث افزایش سطح برخی از مواد می شود که تصمیم گیری را بهبود می بخشد، باعث بهبود تفکر می شود و سطح یادگیری افراد را افزایش می دهد.

باعث بهبود حافظه شما می شود

به دنبال روشی تایید شده، بی خطر و علمی برای افزایش قدرت حافظه خود هستید؟ پس چرا تمرین نمی کنید؟

بهبود حافظه با ورزش

تمرینات ورزشی و جسمی منظم باعث افزایش قدرت حافظه شما می شوند و توانایی تان برای یادگیری مسائل جدید را تا حد زیادی بهبود می بخشند. زمانی که ورزش می کنید تولید سلول های جدید در هیپوکامپوس افزایش پیدا می کند. در این شرایط حافظه شما قوی تر و فرآیند یادگیری بهتر می شود. به همین دلیل است که تحقیقات انجام شده فرآیند توسعه مغز کودکان را با سطح تناسب فیزیکی شان مرتبط دانسته اند. البته افزایش قدرت حافظه با ورزش تنها برای کودکان نیست. این تمرینات ورزشی هستند که می توانند حافظه بزرگسالان را هم بهبود ببخشند و شرایط شان را بهتر کنند.

به مدیریت اعتیاد کمک می کند

زمانی که ما احساس لذت می کنیم بدن مان ماده ای شیمیایی به نام دوپامین آزاد می کند. تمرین ورزشی دوست عزیز ماست که می تواند باعث افزایش سطح دوپامین در مغز شود. همانطور که می دانید مواد مخدر و الکل هم باعث آزاد شدن این ماده می شوند اما تاثیر بسیار بدی بر روی ذهن و جسم مان دارند. افرادی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند بهتر است تمرینات ورزشی را در برنامه روزانه خود داشته باشند تا بهتر بتوانند شرایط شان را مدیریت کنند.

باعث آرام سازی بدن و ذهن می شود

شاید باور نکنید اما تمرینات ورزشی متوسط می توانند همانند یک قرص آرام بخش عمل کنند. حتی افرادی که با کم خوابی یا بی خوابی مبارزه می کنند هم می توانند از ورزش به نفع خود بهره ببرند. انجام تمرینات ورزشی 5 الی 6 ساعت  قبل از خواب می تواند دمای هسته بدن را افزایش دهد. زمانی که دمای بدن بعد از چند ساعت به حالت نرمال بر می گردد این سگینال به بدن ارسال می شود که وقت خواب است.

آرام سازی بدن با ورزش

پس اگر می خواهید خواب خوب و باکیفیتی را تجربه کنید بهتر است از همین امروز دست به کار شوید و یک برنامه ورزشی برای خودتان بنویسید.

به افزایش بهره وری کمک می کند

احساس می کنید حال و حوصله انجام کارهای روزمره تان را ندارید؟ نمی خواهید از تخت خواب تان بیرون بیایید و به سراغ کارهای اصلی تان بروید؟ راه حل این مشکل بسیار ساده است. کمی پیاده روی کوتاه، دویدن در فضای باز یا تمرینات ورزشی سبک کمک تان می کند حس و حال بهتری داشته باشید، کارهای بیشتری را در مدت زمان تعیین شده انجام دهید و در نهایت بهره وری تان را بهبود ببخشید.

باعث افزایش خلاقیت شما می شود

برخی از افراد هستند که تلاش می کنند تمرینات ورزشی سنگینی را انجام دهند و معتقدند این روش برایشان مفید است. اما شما می توانید با تمرینات سبک هم کار خود را شروع کنید. یک تمرین ورزشی سبک می تواند خلاقیت و تفکر شما را بهبود ببخشد.

باعث الهام بخشی دیگران خواهید شد

الهام بخشی با ورزش

چه بخواهید فوتبال بازی کنید یا در یک کلاس گروهی در باشگاه ثبت نام نمایید انجام تمرینات ورزشی بهترین گزینه برای الهام بخشیدن به دیگران است. تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که افراد ورزشکار چقدر در بین دیگران محبوب و قابل احترام هستند؟ حتی افرادی که مبتدی هستند و تمرینات حرفه ای انجام نمی دهند هم می توانند الهام بخش دیگران باشند و در این مسیر به سایر افراد هم کمک کنند.

سخن نهایی

انجام تمرینات ورزشی مزایای بسیار زیادی دارد. شاید با خودتان فکر کنید که با این تمرینات می توانید بازوهای جذاب تری داشته باشید و عضلات جذابی برای خود بسازید. یادتان باشد که این تنها مزیت ورزش نیست. با انجام تمرینات ورزشی می توانید خلاق تر و بهره ورتر باشید، حافظه تان را بهبود ببخشید و حتی اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. شاید با خودتان فکر کنید که ورزش برای شما مناسب نیست یا اصلا حال و حوصله ورزش را ندارید اما اگر بدانید چه فرصت نابی را از دست می دهید دیگر اهمال کاری نخواهید کرد. اینکه چند سال تان است یا در چه وضعیتی هستید مهم نیست. شما می توانید با کمترین هزینه و با کمی خلاقیت تمرینات ورزشی سبک و کاربردی را به روتین روزانه خود اضافه کنید. تنها در چنین شرایطی است که می توانید از مزایای آن بهره مند شوید و بدن سالم تری را تجربه نمایید. اگر دوست دارید در سنین کهنسالی با بیماری های مختلف دست و پنجه نرم نکنید از همین امروز ورزش را در برنامه خود بگنجانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *