هر آنچه که باید درباره مکمل های نیتریک اکسید بدانید

مکمل های نیتریک اکسید سال هاست که در دنیای بدنسازی و تناسب اندام مورد استفاده قرار می گیرند. این مکمل ها طرفداران خاص خود را دارند و عملکردهای مختلفی را هم از خود به نمایش می گذارند. اگر تا به حال به باشگاه رفته باشید بدون شک به دنبال یک موضوع مهم یعنی افزایش حجم عضلات خود بوده اید. برای رسیدن به این هدف روش های زیادی وجود دارد. برخی از افراد ترجیح می دهند تنها به تمرینات ورزشی خود بسنده کنند و بعضی ها هم به دنبال استفاده از مکمل ها هستند. نوعی مکمل به نام پمپ وجود دارد که با عنوان بوستر نیتریک اکسید هم شناخته می شود. در این مقاله می خواهیم راجع به این مکمل ها با هم صحبت کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

مکمل نیتریک اکسید چیست؟

اگر تا به حال اسم نیتریک اکسید را نشنیده اید اصلا جای نگرانی ندارد. بوسترهای نیتریک اکسید در سرتاسر دنیا طرفداران خاصی دارند و می توانند جریان خون را در بدن افزایش دهند. این مکمل ها به گونه ای طراحی شده اند که با افزایش جریان خون می توانند رسانش مواد مغذی به بافت های عضلانی را بهبود ببخشند و به شما کمک کنند طولانی تر ورزش کنید و ریکاوری بهتری داشته باشید. با اینکه بیشتر مکمل های بوستر نیتریک اکسید حاوی مواد تشکیل دهنده متفاوتی هستند اما درباره این مکمل ها نکات رایجی هست که باید بدانید.

مکمل نیتریک اکسید چیست؟

قبل از اینکه بخواهید از چنین مکمل هایی استفاده کنید باید بدانید نیتریک اکسید چیست و چرا باید از آن بهره ببرید. نیتریک اکسید به عنوان گشادکننده عروق شناخته می شود. همین خاصیت نیتریک اکسید باعث می شود جریان خون به اندام های مختلف بدن به خصوص عضلات افزایش پیدا کند.

زمانی که از این ماده استفاده می کنید رسانش مواد مغذی و اکسیژن به عضلات بیشتر می شود و همین امر موجب می گردد بهتر و طولانی تر تمرین کنید.

این مکمل ها چگونه در بدن کار می کنند؟

دو نوع رایج مکمل های نیتریک اکسید ال آرژنین و ال سیترولین است. ال آرژنین یک آمینو اسید است  و به طور طبیعی در مواد غذایی همچون گوشت، مرغ و محصولات لبنی یافت می شود. تولیدکنندگان و برندها این ماده را به شکل قرص یا پودر تولید می کنند. ال سیترولین نیز یک نوع آمینو اسید است که در گوشت، آجیل‌ها و هندوانه یافت می شود. این ماده هم معمولا به شکل قرص یا پودر تولید شده و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

بدون مکمل های نیتریک اکسید افراد معمولا حدود  5 گرم از ال آرژنین را در روز مصرف می کند. این ماده در بدن به نیتریک اکسید تبدیل می شود و برای عملکردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از دانشمندان بر این باورند که نیتریک اکسید باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود. به همین دلیل افراد از نیتریک اکسید برای بهبود جریان خون در بدن استفاده می کنند. زمانی که جریان خون در بدن افزایش پیدا می کند عملکرد افراد در تمرینات ورزشی هم بهتر می شود، سلامت قلب بهتر می شود و مزایای دیگری هم برای افراد ایجاد می شود.

مزایای نیتریک اکسید که باید بدانید

استفاده از نیتریک اکسید می تواند مزایای متعددی برایتان به همراه داشته باشد. بیایید این مزایا را با هم مرور کنیم.

بهبود سلامت قلب

بر اساس مطالعات انجام شده، استفاده از مکمل های نیتریک اکسید باعث بهبود سلامت قلب می شود. این موضوع شامل کاهش فشار خون و بهبود جریان خون است. با اینحال باید توجه داشته باشید که چنین آزمایش هایی بیشتر بر روی حیوانات انجام شده و تاثیرات آن به طور دقیق بر روی انسان ها مشخص نیست.

بهبود عملکرد ورزشی و ریکاوری

محققان بر این باورند که استفاده از مکمل های نیتریک اکسید می تواند رسانش اکسیژن به عضلات را بهبود ببخشد. این موضوع به خاطر بهبود عملکرد ورزشی و کاهش خستگی بعد از تمرین است. بر اساس مطالعه ای که در مجله Sports Medicine منتشر شد، مطالعات نشان می دهد استفاده از مکمل های نیتریک اکسید می تواند مقاومت و تحمل افراد در تمرینات ورزشی را بهبود ببخشد.

کاهش اختلالات نعوظ

از آنجایی که نیتریک اکسید می تواند جریان خون را در بدن بهبود ببخشد محققان بر این باورند که استفاده از آن برای افرادی که اختلال نعوظ دارند می تواند مفید باشد. ال سیترولین یکی از آمینواسیدهایی است که با افزایش تولید نیتریک اکسید می تواند باعث بهبود اختلال نعوظ شود.

کاهش خستگی عضلات

نوع خاصی از ال سیترولین که با عنوان سیترولین مالات هم شناخته می شود نه تنها تولید نیتریک اکسید را افزایش می دهد بلکه باعث کاهش خستگی عضلات می شود. خستگی عضلات تجربه ناخوشایندی است که بعد از تمرینات شدید ورزشی رخ می دهد.

کمک به کاهش فشار خون

افرادی که فشار خون بالایی دارند ممکن است بدن شان نتواند به درستی از نیتریک اکسید استفاده کند. اگر فشار خون بالا درمان نشده رها شود در بلند مدت می تواند مشکلات زیادی برای سلامتی افراد به وجود آورد که از جمله آن ها می توان به بیماری های قلبی و مشکلات کلیوی اشاره کرد. به کمک نیتریک اکسید می توان فشار خون را تا حد زیادی کاهش داد.

سایر مزایای گزارش شده

مزایا نیتریک اکسید

افراد مکمل های نیتریک اکسید را به دلایل مختلفی استفاده می کنند. برخی از این دلایل پشتوانه علمی دارد و بعضی هایش توسط علم ثابت نشده است. برخی از مزایای گزارش شده نیتریک اکسید شامل موارد زیر است:

  • بهبود کاهش وزن
  • بهبود عملکرد ریه
  • بهبود ریکاوری بعد از آسیب یا ترومای شدید
  • پیشگیری از بیماری هایی مثل سرماخوردگی
  • کاهش عوارص جانبی از دست دادن حافظه

خطرات احتمالی

برای بیشتر افراد مصرف مکمل های حاوی نیتریک اکسید عوارض جانبی شایعی به همراه ندارد. با اینحال برخی از افراد ممکن است با عوارض ملایمی دست و پنجه نرم کنند. از جمله این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسهال
  • درد شکم، نفخ، سوزش سر دل
  • سردرد
  • حالت تهوع

با اینحال قبل از اینکه بخواهید مکمل جدیدی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید بهترین کار این است که با یک پزشک مشورت نمایید و وضعیت جسمی خود را مورد بررسی قرار دهید.

سخن نهایی

مکمل های نیتریک اکسید چندین سال است که در اختیار ورزشکاران و بدنسازان قرار دارد. برخی از افراد این مکمل ها را مورد استفاده قرار می دهند تا عملکرد ورزشی خود را بهبود ببخشند. این مکمل ها عوارض جانبی زیادی ندارند اما اگر می خواهید آن ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید بهتر است با یک فرد متخصص مشورت کنید. همانطور که قبلا هم اشاره کرده ایم در کنار مکمل ها و محصولاتی که برای بهبود عملکرد ورزشی خود مصرف می کنید بهتر است از رژیم غذایی خود نیز اطمینان حاصل نمایید. تنها در چنین شرایطی است که قادر خواهید بود بدن سالم تری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *