4 مکملی که باید در سبد غذایی خود داشته باشید

استفاده از مکمل های ورزشی و رژیمی غذایی از جمله روش هایی است که می توان به کمک آن سرعت رشد عضلات را بهبود بخشید و عملکرد بهتری از تمرینات ورزشی به دست آورد. اگر ورزشکار باشید بدون شک با این مکمل ها هم آشنا هستید. قبل از تمرین یک سری نوشیدنی ها و مکمل ها را مصرف می کنید و بعد از تمرین هم برنامه خاص خود را دارد. با اینحال یک سری مکمل وجود دارد که خیلی ها آشنایی زیادی با آن ها ندارند. این مکمل ها می توانند مزایای زیادی برای شما داشته باشند. هر چند محصولاتی مثل پروتئین وی، کراتین، بتا آلانین و کافئین بسیار شناخته شده و محبوب هستند اما در این میان مکمل های کمتر شناخته شده ای هم وجود دارند که موثرند. در این مقاله می خواهیم به بررسی این مکمل ها بپردازیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

گلیسین

اولین مکملی که می خواهیم درباره اش صحبت کنیم گلیسین است. این ماده یک نوع آمینو اسید محسوب می شود. برخی از افراد این آمینو اسید را زیاد مهم نمی دانند چون در برابر بی سی ای ای ها کوچک تر است. با اینحال این ماده می تواند به عنوان انتقال دهنده عصبی عمل کند و استفاده از آن به عنوان مکمل می تواند خواب بهتری برایتان به ارمغان بیاورد. اگر دوست داشتید می توانید برای بهبود کیفیت خواب خود از این مکمل استفاده کنید. برخی از مطالعات انجام شده نشان می دهد دوزهای پایین گلیسین می تواند بسیار موثر باشد. در افرادی که خواب ضعیف و بی کیفیتی دارند مصرف 3 گرم از گلیسین قبل از خواب می تواند خواب شان را بهبود ببخشد، مانع از خواب آلودگی در طول روز شود و عملکرد حافظه افراد را بهبود ببخشد.

در یکی از مطالعات انجام شده 3 گرم از گلیسین قبل از خواب توانست خستگی افراد را بهبود ببخشد و حس و حال خوبی به آن ها بدهد.

تیروزین

یکی دیگر از مکمل هایی که موثر بودن آن در بین افراد زیاد شناخته شده نیست تیروزین است. این ماده نوعی آمینو اسید است که عملکردهای مختلفی هم دارد. ال تیروزین در اصل بر روی استرس، بهزیستی، حافظه و حتی عملکرد شناختی اثر می گذارد. همانند گلیسین این ماده هم مزایای زیادی دارد و مطالعات مختلفی بر روی مکمل های آن صورت گرفته است. ال تیروزین  به عنوان پیش ماده برای بیشتر انتقال دهنده های عصبی عمل می کند و به همین دلیل نقش مهمی در سلامتی ما دارد. در یکی از مطالعات انجام شده گروهی از مردان جوان 2 گرم تیروزین را مصرف کردند و توانستند خستگی و استرس خود را بهبود ببخشند و عملکرد شناختی بهتری داشته باشند. افرادی که تیروزین را مصرف می کنند قادرند استرس کمتری داشته باشند و قدرت شناختی بهتری از خود به نمایش بگذارند. این ماده در مطالعات مختلف و منحصر به فردی تست شده و مورد مطالعه قرار گرفته است. استفاده از مکمل های این ماده می تواند حس و حال شما را بهبود ببخشد.  به نظر می رسد دوز بهینه برای این مکمل یک الی دو گرم باشد. شما می توانید درباره مصرف مکمل های تیروزین با یک فرد متخصص مشورت کنید.

آشواگاندا

ما قبلا درباره اهمیت و مزایای آشواگاندا صحبت کرده ایم. این ماده یکی از محبوب ترین گیاهانی است که در طب سنتی کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. آشواگاندا می تواند اضطراب و استرس شما را کاهش دهد و بی خوابی تان را تا حد زیادی درمان نماید. یکی از قابلیت های کمتر شناخته شده این ماده اثری است که بر روی عملکرد جسمی شما دارد. مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می دهد آشواگاندا می تواند به عنوان یک مکمل ضد اضطراب عمل کند و یک ماده عالی برای کاهش دوره های استرس باشد. در یکی از مطالعات انجام شده این ماده در کاهش اضطراب 77 درصد موثرتر از دارونماها بود.  در گروهی از افراد که اضطراب متوسط تا شدیدی  داشتند آشواگاندا 85 درصد موثرتر از گروه دارونما تشخیص داده شد.

آشواگاندا

بر اساس اطلاعاتی که در حال حاضر داریم استفاده از مکمل هایی که در خود این ماده را دارند می تواند برای کاهش اضطراب عالی باشد. شاید باور نکنید اما آشواگاندا یک ماده عالی برای بهبود عملکرد ورزشی شما هم هست. اگر بتوانید از مکمل هایی که در خود این ماده را دارند استفاده کنید قادر خواهید بود قدرت و اندازه عضلات خود را افزایش دهید و عملکرد بهتری هم در تمرینات ورزشی تان داشته باشید.

عصاره چای سبز

زمانی که تحقیقات انجام شده در زمینه های مختلف را بررسی می کنید رد پای چای سبز را در بیشتر این تحقیقات می بینید. این ماده برای شرایط مختلفی مفید است و می تواند برای شما هم مزایای متعددی به همراه داشته باشد. اگر بدانید چای سبز چه خواصی دارد از همین امروز نوشیدن آن را در برنامه های خود قرار می دهید.

چای سبز

یکی از مهم ترین مواد تشکیل دهنده ای که در چای سبز وجود دارد ماده شیمیایی است که با عنوان EGCG شناخته می شود. در مطالعات انسانی انجام شده نوشیدن چای سبز می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را تا حد زیادی کاهش دهد. یکی دیگر از مطالعات انجام شده نشان می دهد نوشیدن چای سبز اکسیداسیون چربی بعد از وعده غذایی را بهبود می بخشد. سطح اکسیداسیون چربی مشاهده شده در این تحقیقات شبیه سطح اکسیداسیون 200 میلی گرم کافئین است. برخی از شواهد موجود نشان می دهد چای سبز می تواند ماده عالی برای سوزاندن چربی باشد. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد افرادی که 700 میلی گرم از ترکیبات یافت شده در چای سبز را مصرف کردند توانستند 1.1 کیلوگرم بیشتر از گروه دارونما وزن کم کنند. به همین دلیل اگر می خواهید بدن سالم تری داشته باشید به جای استفاده از نوشیدنی هایی که هیچ مزیتی برای شما ندارند و می توانند سلامتی تان را به خطر بیندازند بهتر است از چای سبز استفاده کنید.

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی مکمل هایی پرداختیم که در میان افراد و به خصوص ورزشکاران زیاد شناخته شده و مشهور نیستند. این مکمل ها اگر به درستی مصرف شوند می توانند مزایای زیادی برای بدن شما به همراه داشته باشند. به خاطر داشته باشید که مصرف مکمل ها را زیر نظر پزشک یا مربی کارآزموده آغاز کنید تا مشکلی برایتان به وجود نیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *