حقایقی درباره کلاژن: آیا کلاژن واقعا مفید است؟

حتما شما هم درباره مکمل های حاوی کلاژن حرف های زیادی شنیده اید. این محصولات در صنعت زیبایی و سلامتی از طرفداران بسیار زیادی برخوردارند و افراد مشهور زیادی هستند که استفاده از آن ها را تبلیغ می کنند. اما آیا این مکمل ها واقعا مفید و اثرگذار هستند؟ در این مقاله قصد داریم به همین سوال بپردازیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

کلاژن چیست؟

کلاژن، پروتئینی است که به وفور در بدن ما یافت می‌شود. این ماده به ویژه در پوست، استخوان‌ها و بافت‌ های همبند دیده می شود و  به عنوان راز پشت پوست جوان و درخشان شناخته می ‌شود. با افزایش سن، تولید کلاژن به صورت طبیعی در بدن کاهش می یابد و همین امر منجر به ایجاد چین و چروک و سایر علائم پیری می شود. اینجاست که مکمل‌های کلاژن وارد می‌شوند و نوید می‌دهند که سطح کلاژن در حال کاهش ما را دوباره پر می کنند و شادابی و درخشندگی را به پوست مان می بخشند.

کلاژن چیست؟

اینفلوئنسرها و افراد تاثیرگذار هم از این مکمل ها استفاده می کنند و پوست بی عیب و نقص خود را به چنین محصولاتی نسبت می دهند. بهتر است قبل از هر چیزی به این موضوع بپردازیم که کلاژن بلوک اصلی سازنده پوست، عضلات، استخوان ها و سایر بافت های همبند بدن ماست. این ماده همانند چسب بدن را در کنار هم نگه می دارد و باعث می شود بدن قدرتمندتری داشته باشید. بهتر است بدن خود را همانند سازه ای تصور کنید که هر کدام از اجزای آن با مصالح قدرتمند به هم چسبیده و در کنار هم قرار گرفته اند.

البته کلاژن تنها برای ساختار فیزیکی بدن مفید نیست. اگر می خواهید الاستیسیته پوست خود را تا حد زیادی حفظ کنید و پوست جوان تری داشته باشید باید سطح کلاژن را در بدن افزایش دهید. تولید کلاژن به صورت طبیعی با افزایش سن کاهش پیدا می کند و همین امر باعث بروز چین وچروک بر روی پوست می گردد.

علاوه بر سلامت پوست کلاژن برای سلامت مفاصل هم ضروری است. این ماده در عضلات، استخوان ها و خون یافت می شود و تلاش می کند بدن را سالم تر نگه دارد. برخی از افراد کلاژن را برای محافظت از مفاصل خود استفاده می کنند.

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که کلاژن دقیقا چه کاری در بدن انجام می دهد و چه کاری انجام نمی دهد. این ماده بلوک سازنده بیشتر بافت های بدن است و به این بافت ها اجازه می دهد کشیده شده و انعظاف پذیر باشند. اگر بخواهیم به طور کلی بدن سالم تری داشته باشیم به کلاژن نیاز داریم.

با افزایش سن چه بلایی سر کلاژن می آید؟

با افزایش سن، بدن نه تنها کلاژن کمتری تولید می کند بلکه نرخ تجزیه و تحلیل آن نیز سرعت پیدا می کند. همین امر باعث می شود سطح کلاژن در بدن به تدریج کاهش پیدا کند و چین و چروک هایی بر روی پوست پیدا شود. فاکتورهای زیادی هستند که می توانند بر روی این فرآیند اثر بگذارند.

تحقیقات انجام شده نشان می دهد مصرف سیگار، مصرف الکل، قرار گرفتن در معرض اشعه ماورابنفش، مصرف زیاد شکر می تواند بر روی تولید کلاژن اثرگذار باشد.

کلاژن و تاثیرات آن

هنگامی که بدن نتواند کلاژن کافی تولید کند، عملکردهای بدنی مرتبط می تواند دچار مشکل شود. به عنوان مثال، افراد مبتلا به اختلال ژنتیکی به نام سندرم اهلرز-دانلوس ممکن است علائمی مانند پوست بیش از حد نرم و الاستیک، کبودی بیش از حد و مفاصل ناپایدار را به دلیل این کمبود تجربه کنند. به طور مشابه، بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید می توانند به سطح کلاژن در بدن آسیب برسانند.

انواع کلاژن

به طور کلی 28  نوع کلاژن شناخته شده است، اما رایج ترین انواع کلاژن که می توان نام برد شامل کلاژن های  نوع  I، II، III، IV و V هستند.

کلاژن نوع I

این نوع کلاژن فراوان ترین نوع محسوب می شود و بیش از 90 درصد کلاژن بدن را تشکیل می دهد. این ماده در پوست، استخوان ها و بافت های همبند یافت می شود.

کلاژن نوع II

این عمدتا در غضروف های الاستیک یافت می شود و انعطاف پذیری و پشتیبانی از مفاصل را فراهم می کند. برای سلامت مفاصل ضروری است و به مقدار زیاد در مکمل های مفاصل یافت می شود.

کلاژن نوع III

کلاژن نوع III به همراه کلاژن نوع I کار می کند و به مقدار زیادی در روده ها، ماهیچه ها، رگ های خونی و رحم یافت می شود. این ماده به ساختار و خاصیت ارتجاعی بافت ها کمک می کند.

مکمل هایی که در خود کلاژن دارند معمولا از منابع حیوانی همچون ماهی و گاو تهیه می شوند. ترکیب این مکمل ها بر اساس برند سازنده می تواند متغیر باشد اما معمولا شامل کلاژن های نوع 1، 2، 3 یا ترکیبی از این سه مورد هستند. تحقیقات انجام شده نشان می دهد بدن کلاژن هیدرولیز شده را بهتر و موثرتر جذب می کند.

صرف نظر از شکلی که کلاژن دارد این ماده در طول فرایند هضم به آمینواسیدها تجزیه می شود. این آمینو اسدیها جذب شده و برای تولید کلاژن یا سایر پروتئین های ضروری در بدن استفاده می شوند. باید بدانید که بدن به طور طبیعی کلاژن را به کمک آمینواسیدهایی که از پروتئین های مصرفی ما به دست می آورد می سازد. با اینحال برخی از تحقیقات نشان می دهد استفاده از مکمل های حاوی کلاژن می تواند تولید آن را بهبود ببخشد.

 آیا علم از مکمل های حاوی کلاژن پشتیبانی می کند؟

برخی از محققان بر این باورند که داده های کافی برای پشتیبانی از عملکرد مکمل های کلاژن وجود ندارد.  این محققان معتقدند برای اینکه اثربخشی چنین مکمل هایی تایید شود باید شواهد و اطلاعات بیشتری جمع آوری گردد. با اینحال هنوز سوال مهمی هست که باید به آن پاسخ دهیم. آیا مکمل های کلاژن واقعا کارساز و مفید هستند؟

مکمل های کلاژن ممکن است برای پوست و مفاصل شما مفید باشند

شواهد و تحقیقات انجام شده نشان می دهد استفاده از مکمل هایی که در خود کلاژن دارند می توانند چین و چروک های شما را کاهش دهند و درد مفاصل را تا حد زیادی کمتر نمایند.

پوست و مصرف کلاژن

کلاژن های نوع I و نوع III اجزای اصلی تشکیل دهنده پوست هستند  و باعث قدرت و ساختار درست پوست می شوند. با اینکه بدن می تواند به طور طبیعی کلاژن تولید کند اما تحقیقات نشان می دهد محتوای این ماده در پوست ممکن است هر سال 1 درصد کاهش پیدا کند و باعث بروز آثار پیری در پوست گردد.

مفاصل و مصرف کلاژن

کلاژن های نوع II معمولا در مفاصل یافت می شوند و به عنوان ماده محافظتی بین مفاصل عمل می کنند. استئوآرتریت که شرایط رایجی در بین افراد است باعث می شود کلاژن بین مفاصل کاهش پیدا کند. این موضوع باعث ایجاد التهاب، سفتی و درد می شود. برخی از تحقیقات انجام شده نشان می دهند انواع مختلف کلاژن ها می توانند در کاهش درد این بیماران مفید باشند.

مکمل های کلاژن برای استخوان ها و مفاصل

اطلاعات بسیار اندکی درباره تاثیر مکمل های کلاژن برای استخوان ها و عضلات وجود دارد اما باز هم برخی از دانشمندان معتقدند این ماده می تواند مزایای خوبی به همراه داشته باشد. کلاژن به خصوص نوع I آن می تواند یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده استخوان ها باشد. به همین خاطر مصرف مکمل هایی که در خود این ماده را دارند در برابر پوکی استخوان از شما محافظت می کنند.

مزایای کلاژن

همانند سایر منابع پروتئینی، مکمل های کلاژن می توانند از ساخت عضلات در بدن پشتیبانی کنند. اگر تمرینات ورزشی شدیدی انجام می دهید می توانید از مکمل هایی که در خود کلاژن دارند برای ساخت عضله بهره ببرید

سایر مزایای مصرف کلاژن

از آنجایی که کلاژن بخش اعظمی از پروتئین بدن را تشکیل می دهد استفاده از مکمل های آن می تواند مزایای بالقوه زیادی به همراه داشته باشد. استفاده از این مکمل ها برای بهبود سلامت پوست، ناخن، مو، کاهش وزن و سلامت روده ها مفید است.

سخن نهایی

دنیای مکمل های کلاژن پر از امیدها و وعده هایی است که به شما می گویند قرار است پوست درخشان و همیشه جوانی داشته باشید. با اینحال هنوز هم سوالات زیادی درباره این مکمل ها وجود دارد. مزایای مصرف کلاژن بسیار زیادی است. به کمک این ماده می توانید پوست سالم تری داشته باشید، از سلامت استخوان ها و عضلات خود محافظت کنید و ناخن های زیباتری داشته باشید. فقط باید به این نکته توجه داشته باشید که تحقیقات زیادی درباره این محصولات انجام نشده است. با اینکه برخی از افراد بعد از مصرف این مکمل ها کشسانی عالی در پوست خود داشته اند، از درد مفاصل رها شده اند و سلامت شان بهتر شده است اما هنوز هم قبل از مصرف باید با یک پزشک مشورت کرد. شما می توانید قبل از امتحان کردن مکمل های موجود در بازار از منابع طبیعی که در دسترس دارید بهره ببرید. به خاطر داشته باشید که مکمل های حاوی کلاژن قرار نیست برایتان جادو کنند. این شما هستید که با رژیم غذایی درست و داشتن سبک زندگی سالم می توانید روند پیری را به تاخیر بیندازید و از بدن خود به خوبی محافظت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *