چطور بعد از 40 سالگی چربی های شکمی را آب کنیم؟

فرض کنید در دهه 40 سالگی از زندگی تان هستید. در طول زندگی تمام تلاش خود را کرده اید که زندگی شاد و سالمی داشته باشید. اما در حال حاضر یک موضوع مهم عذاب تان می دهد. آن موضوع چیست؟ چربی های شکمی که کنار هم جمع شده اند و به سلامتی و تناسب اندام تان اسیب وارد می کنند. برخی از افراد بر این باورند که آب کردن چربی های شکمی بعد از 40 سالگی کار چندان ساده ای نیست. بعضی ها هم دست از تلاش بر می دارند و دیگر به فکر تناسب اندام شان نیستند. می دانم که از امتحان کردن رژیم های غذایی سفت و سخت دیگر خسته شده اید. اما می توانید با در نظر گرفتن برخی از نکات چربی هایی که آزارتان می دهند را آب کنید. می خواهید بدانید چگونه؟ در این مقاله همراه ما باشید تا در کنار هم به بررسی این موضوع بپردازیم.

چرا آب کردن چربی های شکمی اینقدر کار سختی است؟

آب کردن چربی های شکمی بعد از 40 سالگی

آب کردن چربی های شکمی بعد از 40 سالگی می تواند کار سختی باشد. این یک حقیقت است اما بهتر است دلایل پشت این ماجرا را بهتر بشناسیم تا بتوانیم تصمیم های منطقی تری بگیریم:

سن

شکی نیست که با افزایش سن متابولیسم بدن ما نیز کندتر می شود و کاهش وزن به مسئله سخت و دشواری تبدیل می گردد.

زمانی که وارد دهه 40 زندگی خود می شویم ممکن است به راحتی روزهای قبل نتوانیم از شر چربی های شکمی خلاص شویم. اما چرا این اتفاق می افتد؟ دو دلیل بسیار مهم برای این امر وجود دارد. اولین مورد این است: بدن ما با افزایش سن در سوزاندن کالری با مشکل مواجه می شود. دلیل دوم این امر این است که با افزایش سن به جای اینکه چربی ها را بسوزانیم حجم عضلات خود را از دست می دهیم. این یک مبارزه سخت و دشوار است اما شما نباید نا امید شوید. با کمی تلاش و پشتکار می توانید بعد از 40 سالگی هم وزن کم کنید.

هورمون ها

با افزایش سن بدن ما هورمون تستوسترون کمتری تولید می کند. متاسفانه این هورمون نقش بسیار مهمی در ساخت عضله و چربی سوزی دارد. زمانی که تستوسترون بدن کم می شود داشتن و حفظ وزن سالم هم برایمان دشوارتر می گردد. سایر هورمون ها هم می توانند به افزایش وزن ما در سن 40 سالگی کمک کنند. سطح هورمون انسولین با افزایش سن بیشتر می شود. انسولین به ذخیره چربی در بدن کمک می کند. هرچقدر سطح این هورمون در بدن زیاد باشد از دست دادن چربی های اضافی سخت تر می شود.

یائسگی

یائسگی در خانم ها از جمله مواردی است که باعث بروز چربی های شکمی می شود. در چنین شرایطی نه تنها شما با گرگرفتگی و تغییرات خلق و خو مواجه می شوید بلکه وزن تان هم ممکن است افزایش یابد. این چربی های اضافی دوست دارند در اطراف شکم شما ذخیره شوند و آنجا شروع به خودنمایی کنند.

متابولیسم

فاکتورهای زیادی برای ذخیره چربی اضافی در بدن وجود دارد اما بدون شک یکی از مهم ترین فاکتورها متابولیسم است. اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم متابولیسم فرآیندی است که در آن بدن غذا را به انرژی تبدیل می کند. با افزایش سن متابولیسم بدن کندتر می شود و همین امر موجب می گردد از دست دادن چربی های اضافی کمی دشوارتر شود. تحقیقات انجام شده هم نشان می دهد افراد بعد از سن 40 سالگی ممکن است در روز 100 کالری کمتر از افراد جوان تر بسوزانند. پس اگر می خواهید بعد از 40 سالگی وزن خود را کاهش دهید باید کمی سخت تر کار کنید.

استرس

بعد از 40 سالگی متابولیسم بدن شما کندتر می شود و حجم عضلات کاهش می یابد. اگر تحت فشار و استرس باشید تغییر کردن برایتان سخت می شود. زمانی که بدن مان تحت فشار و استرس است هورمونی به نام کورتیزول تولید می کند. این هورمون به بدن سیگنال می دهد تا چربی ها را ذخیره نماید. این چربی ها معمولا دور شکم ذخیره می شوند. به همین دلیل از دست دادن وزن و کاهش چربی بعد از 40 سالگی نیاز به تدابیر خاصی دارد.

چطور از شر چربی های شکمی خلاص شویم؟

چطور از شر چربی های شکمی خلاص شویم؟

دست و پنجه نرم کردن با چربی های شکمی کمی دشوار و البته خسته کننده است. اصلا مهم نیست چقدر از رژیم های غذایی سفت و سخت تبعیت می کنید یا تمرینات شدیدی را دنبال می نمایید. برای اینکه بتوانیم از شر این چربی ها خلاص شویم باید یک سری نکات را مدنظر داشته باشیم. بیایید این نکات را با هم مرور کنیم:

مدیریت استرس

به گفته برخی از متخصصان، استرس یکی از دلایل اصلی افزایش وزن به خصوص در ناحیه شکم است. وقتی استرس داریم، بدن ما هورمونی به نام کورتیزول تولید می‌کند. همین امر می‌تواند منجر به افزایش اشتها و میل به غذاهای پرکالری شود. کورتیزول همچنین بدن را تشویق می کند تا چربی را در ناحیه شکم ذخیره نماید.

راه‌های مختلفی برای مدیریت استرس وجود دارد و آنچه برای یک فرد مؤثر است ممکن است برای دیگری مؤثر نباشد. اما برخی از تکنیک های ساده مدیریت استرس شامل مواردی مانند یوگا، مدیتیشن و تمرینات تنفس عمیق است.

با صرف زمان برای استراحت و کاهش استرس، می توانید به کاهش میزان کورتیزول در بدن خود کمک کنید، که به نوبه خود می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

افزایش پروتئین

یکی از مطالعات انجام شده نشان داده است که افزایش مصرف پروتئین می تواند به کاهش چربی شکم کمک کند. این مطالعه نشان می دهد کسانی که پروتئین بیشتری مصرف می‌کنند، چربی شکمی کمتری نسبت به کسانی که رژیم غذایی با پروتئین کمتر مصرف می‌کنند، دارند. بنابراین، اگر به دنبال از بین بردن چربی اضافی در ناحیه شکمی خود هستید، باید اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی پروتئین در رژیم غذایی خود قرار دهید.

راه های زیادی برای افزودن پروتئین به رژیم غذایی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به خوردن گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، توفو، لوبیا، عدس، تخم مرغ و محصولات لبنی اشاره کرد. همچنین می توانید پروتئین را از آجیل ها و دانه ها مانند بادام، گردو، آفتابگردان و تخمه کدو تنبل دریافت کنید. اگر دوست دارید از مکمل ها بهره ببرید پروتئین وی یک انتخاب عالی برایتان خواهد بود.

استفاده از غذاهای کامل

غذاهای کامل یک راه عالی برای کمک به از بین بردن چربی های اضافی شکم هستند. این غذاها مملو از مواد مغذی هستند که به افزایش متابولیسم کمک می کنند و شما را برای مدت زمان طولانی تری سیر نگه می دارند. بعلاوه، این مواد کم کالری هستند و چربی های ناسالم ندارند.

اگر به دنبال لاغری هستید، حتماً از غذاهای کامل مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل بهره ببرید. تا حد امکان از غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید.

کاهش نمک مصرفی

کاهش مصرف نمک نیز می تواند به کاهش وزن کمک کند. هنگامی که نمک بیش از حد مصرف می کنید، بدن شما آب را حفظ می کند تا غلظت نمک را رقیق نماید. همین امر می تواند منجر به افزایش وزن شود، زیرا آب به ناحیه معده شما وزن و حجم می دهد. با کاهش مصرف نمک، می توانید به کاهش احتباس آب و کوچک شدن معده خود کمک کنید.

وزنه زدن

وزنه زدن

یکی از راه های مطمئن و البته سالم برای از بین بردن چربی های اضافی شکم، تمرین با وزنه است. هنگامی که وزنه برداری می کنید، بدن شما مجبور می شود انرژی بیشتری مصرف کند. این موضوع بدان معناست که بدن کالری بیشتری می سوزاند. علاوه بر این، تمرینات قدرتی به ساخت توده عضلانی بدون چربی کمک می کند. عضله کالری بیشتری نسبت به چربی می سوزاند. هرچه عضله بیشتری داشته باشید، کالری بیشتری در طول روز می سوزانید. در نهایت، وزنه برداری می تواند به تقویت عضلات شکم شما کمک کند و شکمی سفت تر و صاف تر به شما بدهد.

کاهش تمرینات کاردیو

یکی از مواردی که سوء تفاهم های زیادی بین افراد ایجاد کرده این است که تمرینات کاردیوی زیاد باعث از آب شدن چربی های شکمی می شود. واقعیت این است که انجام زیاد تمرینات کاردیو ممکن است کاهش وزن در این ناحیه را سخت تر کند. زمانی که شما تمرینات اضافی کاردیو را انجام می دهید بدن تان وارد وضعیت بقا می شود و شروع به ذخیره سازی چربی می کند. اگر می خواهید از شر چربی های اضافی در شکم خلاص شوید تعداد روزهایی که تمرینات کاردیو انجام می دهید را کاهش دهید.

کاهش مصرف الکل

اگر می خواهید چربی شکم خود را از بین ببرید، باید مصرف  الکل خود را قطع کنید. الکل حاوی کالری است که می تواند به سرعت  به بدن اضافه شود و توانایی آن را برای سوزاندن چربی را مهار کند.

داشتن خواب کافی و با کیفیت

اگرچه عوامل زیادی می توانند در ایجاد چربی های شکمی نقش داشته باشند اما یکی از رایج ترین آنها کمبود خواب است. وقتی به اندازه کافی استراحت نمی کنید، متابولیسم بدن تان کند می شود و کاهش وزن را سخت تر می کند.

علاوه بر این، تحقیقات انجام شده توسط محققان نشان می دهد که کمبود خواب می‌تواند منجر به افزایش سطح هورمون گرسنگی  به نام گرلین شود. این هورمون باعث می شود احساس گرسنگی بیشتری داشته باشید و غذاهای پرکالری بیشتری مصرف کنید. بنابراین، اگر در مورد کاهش چربی شکم جدی هستید، حتماً استراحت کافی داشته باشید.

سوالات پرتکرار

در این بخش می خواهیم به برخی از سوالات مهم و پرتکرار شما پاسخ دهیم.

ورزش های خوب برای کاهش چربی شکم کدامند؟

هیچ تمرینی وجود ندارد که به کاهش ذخایر چربی کمک کند. اما، این نباید شما را از انجام تمرینات اصلی باز دارد. برخی از تمرینات هستند که می توانند بدن شما را قوی تر و سالم تر نگه دارند. دراز و نشست، تمرین با دوچرخه، تمرینات پلانک می تواند بهترین گزینه برای هدف قرار دادن چربی های شکمی شما باشد.

برای کاهش چربی شکم چه چیزی بنوشم؟

هیچ نوشیدنی ای وجود ندارد که چربی شکم را کاهش دهد. اما، نوشیدنی هایی وجود دارند که در هنگام کمبود کالری به سرکوب گرسنگی شما کمک می کنند. برخی از بهترین نوشیدنی ها  که می توانید از همین امروز در برنامه غذایی خود بگنجانید شامل چای سبز، آب لیمو و آب با سرکه سیب است. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است. تحققیات نشان می دهند این چای می تواند متابولیسم را افزایش دهد. آب لیمو برای ویتامین C عالی است و بدن شما را هیدراته نگه می دارد. سرکه سیب هم دارای خواص سرکوب کننده قوی اشتها است.

آیا قهوه می تواند چربی شکم را کاهش دهد؟

نه. قهوه نمی تواند چربی شکم را کاهش دهد. اما، قهوه فواید زیادی دارد. کافئین موجود در قهوه  متابولیسم، سطح انرژی را افزایش می‌دهد و توانایی سرکوب اشتها را دارد. علاوه بر این، قهوه منبع غنی آنتی اکسیدان است  و همین امر به کاهش التهاب و بهبود حساسیت به انسولین کمک می کند.

آیا نوشیدن آب زیاد باعث کاهش چربی شکم می شود؟

خیر. آب آشامیدنی باعث کاهش چربی شکم نمی شود. اما، وقتی آب می نوشید، بدن شما انرژی صرف می کند تا آب را تا دمای بدن گرم کند. این کالری سوزی به مرور زمان افزایش می یابد و می تواند به کاهش وزن کمک کند. به علاوه، نوشیدن آب به شما کمک می‌کند احساس سیری کنید و هوس خوردن مواد غذایی ناسالم را هم نداشته باشید. پس تا جایی که می توانید بدن تان را هیدراته نگه دارید..

حرف آخر

کاهش وزن بعد از 40 سالگی می تواند یکی از موارد چالش برانگیز و دشوار باشد. زمانی که بدن شما تحت فشار است و مشکلات متعددی برایش رخ می دهد چربی های اضافی هم دور شکم ذخیره می گردد. در این مقاله سعی کردیم به بررسی راه هایی بپردازیم که به شما کمک می کنند از شر چربی های اضافی در اطراف شکم خود خلاص شوید. اگر بارها روش های مختلف را امتحان کرده و جواب نگرفته اید بهتر است نکات و تکنیک هایی که در این مقاله بیان کردیم را امتحان کنید. این تکنیک های تایید شده به شما کمک می کنند از شر چربی های اضافی که در اطراف شکم تان جا خوش کرده اند خلاص شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *