تمرینات کاردیو یا وزنه برداری؟ کدام یک برای کاهش وزن موثر است؟

زمانی که خودتان را در وزن ایده آل تصور می کنید چه حس و حالی بهتان دست می دهد؟ شما می توانید لباس هایی که دوست داشتید را بپوشید و از ظاهر زیبای خود لذت ببرید. دیگر مجبور نیستید خودتان را به سختی بیندازید و در تغذیه و سبک زندگی تان هم تغییرات قابل توجهی رخ داده است. در این شرایط بدن تان سالم تر می ماند و دیگر نیازی به مراجعه مداوم به پزشک نیست. اما متاسفانه کاهش وزن به این راحتی ها که شما فکر می کنید نیست. در برخی از موارد باید سخت تمرین کنید و به رژیم غذایی خاصی پایبند باشید تا بتوانید به وزنی که دوست دارید برسید.  مطالعات مختلف نشان می دهد از دست دادن حتی چند کیلوگرم از وزن اضافی بدن می تواند خطر ابتلا به بیماری های مختلف را تا چند برابر کاهش دهد. حالا سوال اینجاست که ما از چه نوع تمریناتی می توانیم برای کاهش وزن خود استفاده کنیم؟ تمرینات کاردیو یا وزنه برداری؟ در این مقاله همراه ما باشید تا پاسخ این سوال را با هم بررسی کنیم.

تفاوت بین از دست دادن چربی و کاهش وزن چیست؟

زمانی که صحبت از کاهش وزن به میان می آید اطلاعات نادرستی در فضای آنلاین وجود دارد که همه را سردرگم می کند. یکی از بزرگ ترین افسانه هایی که وجود دارد این است که کاهش وزن و از دست دادن چربی موضوع یکسانی است. واقعیت این است که این دو گزینه کاملا با هم متفاوت هستند.

کاهش وزن می تواند با از دست دادن عضلات، آب یا چربی رخ دهد. در سوی دیگر، از دست دادن چربی درباره کاهش چربی های بدن است.

خوب شاید از خودتان بپرسید این موضوع اصلا چه ربطی به من دارد؟ بهتر است بدانید که بافت های عضلانی بیشتر از بافت های چربی کالری می سوزانند. این موضوع نشان می دهد افرادی که درصد بالایی از عضلات را دارند در زمان استراحت بیشتر از افرادی که چربی زیادی در بدن ذخیره کرده اند، کالری می سوزانند. علاوه بر این، عضلات حجیم تر از چربی ها هستند و افرادی که وزن کم می کنند اما روی کاهش چربی های خود تمرکزی ندارند ممکن است در نهایت عضلات خود را از دست بدهند. پس اگر می خواهید وزن تان را کم کنید باید بر روی کاهش چربی تمرکز داشته باشید. در غیر اینصورت عضلات بدن تان را از بین می برید و نتیجه ای که می خواهید به دست نمی آید.

حالا یک سوال دیگر به ذهن خطور می کند: از کجا بفهمیم در حال از دست دادن چربی هستیم یا عضله؟ روش های مختلفی برای بررسی این موضوع وجود دارد. شاید راحت ترین و ساده ترین روش این باشد که از اندازه گیر چربی بدن استفاده کنید. این دستگاه به روش های گوناگون تلاش می کند چربی های شما را مورد بررسی قرار دهد.علاوه بر این دستگاه های اسکنی وجود دارد که حجم استخوان ها، عضلات و چربی های بدن را نشان می دهد.

برای کاهش وزن کاردیو بهتر است یا وزنه برداری؟

خوب به سوال اصلی خود برگردیم.  ما می خواهیم وزن خود را به شیوه اصولی کم کنیم. دو روش تمرینی مشهور برای رسیدن به این هدف وجود دارد: کاردیو، وزنه برداری. بیایید با کاردیو شروع کنیم. اصلا کاردیو چیست؟ کاردیو به زبان ساده به هر نوع ورزشی گفته می شود که ضربان قلب شما را افزایش می دهد. این تمرین می تواند کار با تردمیل باشد یا یک بازی شدید تنیس. نکته کلیدی برای ورزش های کاردیو این است که ضربان قلب خود را افزایش دهید.

کاردیو یا وزنه برداری: کدام یک برای کاهش وزن بهتر است؟

در طیف دیگر ماجرا وزنه برداری را داریم که اغلب برای ساخت عضله و تمرینات رقابتی استفاده می شود. با اینحال این ورزش محبوب مزایای دیگری هم دارد. به عنوان مثال با وزنه برداری می توان حجم استخوان ها را بهبود بخشید، مقاومت بدن را بهتر کرد و سطح انرژی را افزایش داد.

برای افرادی که عاشق تمرینات ورزشی هستند کاردیو می تواند مزایای قلبی عروقی همچون افزایش مقاومت و بهبود جریان خون را به همراه داشته باشد. تمرینات وزنی بهترین روش برای سوزاندن کالری و کاهش وزن هستند چون می توانند به ساخت عضله کمک کنند.

سال هاست که افراد از تمرینات کاردیو برای سوزاندن کالری های اضافی و کاهش وزن استفاده می کنند. اما زمانی که صحبت از کم شدن وزن می شود آیا می توان این تمرین را بر وزنه برداری ارجح دانست؟ پاسخ ساده به این سوال این است: بله. به ازای هر جلسه تمرین کاردیو کالری های بیشتری نسبت به تمرینات وزنی می سوزانید. این موضوع بدین خاطر است که تمرینات کاردیو ضربان قلب شما را افزایش می دهد و کل بدن را درگیر می کند. این در حالیست که تمرینات وزنه برداری بر روی گروهی از عضلات تمرکز دارد. اما نگران نباشید ما نمی خواهیم اهمیت تمرینات وزنه برداری را به طور کلی نادیده بگیریم. ترکیب تمرینات کاردیو و تمرینات وزنی می تواند برای رسیدن به تناسب اندام و سلامت کلی عالی باشد. بیایید نگاهی به مزایای تمرینات کاردیو و وزنه برداری بیندازیم.

تمرینات کاردیو و سوزاندن کالری

تمرینات کاردیو

وقتی نوبت به کالری سوزی می رسد، کاردیو پادشاه است. چه در حال دویدن، شنا یا دوچرخه سواری باشید، ورزش کاردیو یکی از موثرترین راه ها برای صرف انرژی و سوزاندن کالری است. در واقع، تحقیقات نشان داده است که فعالیت کاردیو می تواند تا چهار برابر موثرتر از تمرینات مقاومتی برای سوزاندن کالری های اضافی باشد. هرچه شدت بیشتری را در تمرینات کاردیو خود قرار دهید، کالری بیشتری می سوزانید. بنابراین، اگر به دنبال سوزاندن کالری های اضافی هستید تمرینات کاردیو را فراموش نکنید.

کاردیو و سلامت قلب

تمرینات کاردیو برای سلامت قلب ضروری است. ورزش کاردیو ماهیچه های قلب را تقویت می کند و کارایی سیستم گردش خون را بهبود می بخشد، منجر به جریان خون بهتر و اکسیژن رسانی خون می شود. علاوه بر این، ورزش های کاردیو به کاهش فشار خون و سطح کلسترول، که از ریسک فاکتورهای ابتلا به بیماری قلب هستند هم کمک می کند. به عبارت دیگر، وقتی صحبت از سلامت قلب به میان می آید، کاردیو ارزش عرق کردن را دارد.

کاردیو و بهبود قدرت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی قدرتمند کلیدی برای سلامت کلی بدن و ایجاد حس خوب است. در حالی که کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای حمایت از سیستم ایمنی خود انجام دهید، یکی از مهم ترین آنها انجام تمرینات ورزشی منظم است.

هنگامی که ورزش می کنید، دمای بدن شما افزایش می یابد. علاوه بر این، ورزش باعث افزایش تولید گلبول های سفید خون می شود که برای مبارزه با عفونت ضروری هستند. اگر دلایلی که بیان کردیم برایتان کافی نیست بهتر است بدانید که تمرینات کاردیو به بهبود گردش خون کمک می‌کنند و اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را به سلول‌های سراسر بدن، از جمله سلول‌های سیستم ایمنی بدن شما می‌رسانند.

ساخت عضله و تمرینات وزنی

وزنه برداری اغلب با حجیم شدن و بزرگتر شدن عضلات همراه است. با این حال، انجام چنین تمریناتی به شما کمک می کند تا بدن خود را تقویت کنید و توده عضلانی بدون چربی بسازید. هنگامی که وزنه بلند می کنید، عضلات شما مجبور می شوند در برابر مقاومت وزنه ها کار کنند. این موضوع به تقویت قدرت، استقامت و بهبود ظاهر عضلات شما کمک می کند.

برای اینکه نتایج بهتری بگیرید باید بر روی تمرینات ترکیبی تمرکز کنید که چندین گروه عضلانی را هدف قرار می دهند و اطمینان حاصل کنید که از یک رژیم غذایی سالم استفاده می کنید که مواد مغذی مورد نیاز بدن برای ساخت عضله را تامین می کند. سعی کنید پودر پروتئین وی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، نتایج بهتر و کارآمدتری داشته باشید.

تمرینات وزنی و متابولیسم

تمرینات وزنی

وزنه برداری منظم به افزایش توده عضلانی کمک می کند. بهتر است بدانید که بافت های عضلانی نسبت به سایر انواع بافت های بدن از نظر متابولیکی فعال تر هستند. در نتیجه، وزنه‌برداری می‌تواند به افزایش متابولیسم در حالت استراحت کمک کند و کاهش وزن را آسان‌تر کرده و در درازمدت برایتان مفیدتر باشد. بنابراین، اگر به دنبال راهی هستید که متابولیسم خود  را کمی افزایش دهید، وزنه برداری را فراموش نکنید.

تمرینات وزنی و کیفیت خواب

هیچ چیز مثل یک خواب خوب شبانه برای بدن مفید نیست. اما برای آن دسته از افرادی که با بی خوابی دست و پنجه نرم می کنند، به خواب رفتن می تواند کاری سخت و چالش برانگیز باشد. با این حال، طبق تحقیقات انجام شده در سال های  اخیر، وزنه‌برداری می ‌تواند به خواب شما کمک کند. در یک مطالعه بر روی بزرگسالان مبتلا به بی خوابی، شرکت کنندگانی که یک برنامه وزنه برداری با شدت متوسط را تکمیل کردند، بهبود قابل توجهی در کیفیت خواب خود داشتند.

محققان بر این باورند که افزایش خواب عمیق ممکن است به دلیل ترشح هورمون هایی مانند تستوسترون و هورمون رشد در طول ورزش باشد. علاوه بر این، وزنه برداری به کاهش سطح استرس و بهبود خلق و خوی شما کمک می کند، که همین امر می تواند خواب شما را بهبود ببخشد. بنابراین، اگر به دنبال راهی برای استراحت بهتر هستید، وزنه بزنید و تفاوت را احساس کنید.

سوالات پرتکرار

در این بخش می خواهیم سوالات پرتکراری که از طرف شما دریافت کرده ایم را پاسخ دهیم.

آیا می توانم فقط با بلند کردن وزنه وزن کم کنم؟

شما می توانید کاملاً با وزنه برداری وزن خود را کاهش دهید. در واقع وزنه برداری یکی از موثرترین تمرینات برای کاهش وزن است. وقتی وزنه می زنید، کالری می سوزانید و عضله می سازید. ماهیچه ‌ها از نظر متابولیسمی فعال ‌تر از چربی‌ها هستند.

علاوه بر این، وزنه زدن می تواند به شما کمک کند تا با کاهش وزن، توده عضلانی خود را حفظ کنید، که برای بالا نگه داشتن متابولیسم ضروری است. بنابراین شما می توانید با انجام تمرینات وزنه برداری بهبود قابل توجهی در وزن خود داشته باشید.

تمرینات کاردیو برای از بین بردن چربی شکم بهتر است یا وزنه برداری؟

وقتی صحبت از تمرینات کاردیو در مقابل وزنه برداری  برای  کاهش چربی های  شکم به میان می آید، همه چیز به اهداف شما بستگی دارد. اگر به دنبال کاهش وزن هستید، ترکیبی از تمرینات هوازی و وزنه برداری می تواند بهترین گزینه برایتان باشد. اگر به طور خاص به دنبال کاهش چربی های اضافی شکم هستید، ورزش کاردیو بهترین گزینه ای است که می توانید انتخاب کنید.

وقتی  تمرینات کاردیو انجام می دهید، کالری می سوزانید. همه ما  خیلی خوب می دانیم که برای کاهش وزن، باید از شر کالری های اضافی خلاص شویم. اما تمرین با وزنه نیز می تواند با کمک به ساخت توده عضلانی بدون چربی، به کاهش چربی شکم کمک کند. هرچه توده عضلانی بدون چربی بیشتری در بدن خود داشته باشید، متابولیسم شما بالاتر خواهد بود. این موضوع بدین معنی است که حتی زمانی که در حالت استراحت هستید کالری بیشتری می سوزانید. پس اگر به دنبال بهترین گزینه برای کاهش چربی های شکمی هستید سعی کنید به اهداف تان نگاهی بیندازید.

آیا  تمرینات کاردیو برای افزایش طول عمر بهتر از وزنه برداری است؟

کاردیو فواید ثابت شده ای برای افزایش طول عمر دارد، از جمله کاهش خطر بیماری قلبی و سکته. با این حال، تمرین کردن با وزنه هم مزایای خاص خود را دارد. از جمله این مزایا می توان به کمک به ساخت استخوان ها و عضلات قوی و جلوگیری از آسیب دیدگی اشاره کرد. در نهایت، بهترین رژیم ورزشی برای بهبود طول عمر احتمالاً رژیمی است که هم شامل تمرینات هوازی و هم با وزنه باشد.

حرف آخر

حالا باید نتیجه گیری کنیم که کدام یک از تمرینات کاردیو یا وزنه برداری می تواند برایمان مفید باشد. برای کاهش وزن تمرینات کاردیو بهتر است یا وزنه برداری؟  پاسخ سریع این است: بستگی به شما و شرایط تان دارد. . اگر هدف شما سوزاندن بیشترین کالری در کمترین زمان است، ورزش کاردیو بهترین مسیری است که می توانید انتخاب کنید. با این حال، اگر به دنبال عضله سازی و چربی سوزی هستید، وزنه برداری گزینه بهتری برایتان خواهد بود. اگر بتوانید هم تمرینات کاردیو و هم وزنه برداری را در برنامه خود بگنجانید به مزایای بیشتری خواهید رسید. سعی کنید تا جایی که می توانید ثابت قدم باشید و پشتکار را سرلوحه کارهای خود قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *