8 بهترین ویتامین برای مبارزه با استرس و اضطراب

استرس یکی از احساساتی است که همه ما برای یکبار هم که شده در زندگی خود تجربه کرده ایم. اگر استرس و اضطراب درمان نشده رها شود می تواند در طولانی مدت به بیماری های جسمی و روحی متعددی منجر شود. تا به حال برایتان پیش آمده است که قبل از رویداد خاصی استرس داشته باشید؟ یا درباره آینده خود نگران باشید؟ این استرس‌ های گاه و بی گاه ممکن است در ابتدا مشکلی برایتان به وجود نیاورد اما در بلند مدت به بدن تان آسیب وارد می کند. حالا سوال اینجاست که چگونه می توانیم با استرس و اضطراب مبارزه کنیم؟ روش های زیادی برای مبارزه با این موارد وجود دارد. با اینحال در این مقاله می خواهیم ویتامین هایی را به شما معرفی کنیم که مصرف آن ها استرس تان را کاهش می دهند و باعث می شوند حس و حال بهتری را تجربه کنید. پس تا انتها همراه ما باشید.

ویتامین ها و مکمل هایی برای بهبود استرس و اضطراب

برخی از ویتامین ها و مکمل ها هستند که می توانند استرس و اضطراب شما را کاهش دهند. اگر این مواد در کنار سبک زندگی سالم و تمرینات ورزشی مورد استفاده قرار گیرند می توانند بسیار موثر باشند. در ادامه 8 مورد از ویتامین ها و مکمل هایی را معرفی می کنیم که مصرف آن ها می تواند سطح استرس و اضطراب تان را کاهش دهد. فقط به خاطر داشته باشید که قبل از مصرف هر نوع مکملی با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین B

یکی از بهترین ویتامین هایی که به شما کمک می کند حس و حال بهتری داشته باشید ویتامین ب است. بدن ما به 8 ویتامین B نیاز دارد تا بتواند به بهترین شکل ممکن عمل کند. ویتامین های ب مثل ویتامین B12 و B6 از جمله مهم ترین ویتامین هایی هستند که استرس شما را کاهش می دهند، از عملکرد شناختی تان پشتیبانی می کنند و حس افسردگی تان را تا حد زیادی کاهش می دهند. یکی از مطالعات انجام شده در دانشگاه آکسفورد نشان می دهد سطح مناسب و بهینه ویتامین B12 می تواند سلامت مغز شما را بهبود ببخشد. افرادی که با کمبود ویتامین ب مواجه هستند ممکن است با مشکلاتی همچون افسردگی، استرس و اضطراب مواجه شوند. با اینکه ویتامین های گروه ب را می توان در غذاهای مختلف همچون شیر، تخم مرغ، مرغ، گوشت قرمز، آووکادو پیدا کرد اما بهتر است این ویتامین ها را از طریق مکمل های موجود تامین کنید. ویتامین B  می تواند باعث افزایش انرژی شما شود و متابولیسم سلولی را بهبود ببخشد.

اگر از طریق رژیم غذایی خود ویتامین های گروه ب را مصرف می کنید نباید نگران کمبود این ویتامین باشید. با اینحال اگر رژیم غذایی مناسبی ندارید، باردار هستید، داروهای خاصی مصرف می کنید، از رژیم غذایی گیاهی استفاده می کنید یا بیماری خاصی دارید بهتر است با مشورت پزشک از ویتامین B استفاده کنید.

ویتامین C

ویتامین سی

هر چند ما ویتامین سی را به دلیل اهمیتی که برای سیستم ایمنی مان دارد می شناسیم اما یکی از مطالعات انجام شده در سال 2015 نشان داد این ویتامین می تواند با استرس مبارزه کند. این مطالعه بیان می کند آنتی اکسیدان های موجود در این ویتامین می تواند خلق شما را بهبود ببخشد.

ویتامین سی مانع از تجمع کورتیزول اضافی در بدن می شود که یک هورمون استرس است. همین امر موجب می شود شما استرس کمتری داشته باشید یا نشانه های کمتری همچون خستگی، سردرد و فشار خون بالا را تجربه کنید.

همانطور که ممکن است بدانید ویتامین سی در غذاهای مختلفی همچون مرکبات، سیب زمینی، گوجه فرنگی و بروکلی دیده می شود. مصرف این غذاها ویتامین C مورد نیاز بدن شما را فراهم می کند.

با اینحال اگر احساس می کنید کمبود ویتامین سی دارید می توانید با مشورت پزشک از مکمل های این ماده استفاده کنید. یکی از نقش های اصلی ویتامین سی در کنار کاهش استرس توانایی آن برای کمک به رشد و توسعه بافت های بدن است. افرادی که ویتامین سی کافی مصرف می کنند می توانند سیستم ایمنی سالم تری داشته باشند، جلوی کمبود آهن را بگیرند و فشار خون شان را مدیریت کنند.

ویتامین D

یکی دیگر از ویتامین هایی که نقش بسیار مهمی در کاهش استرس و اضطراب دارد ویتامین D است. ویتامین D برای جذب کلسیم و فسفر ضروری است و باعث می شود سیستم ایمنی شما عملکرد درستی داشته باشد. این ویتامین برای رشد و توسعه استخوان ها و دندان هایتان هم ضروری است. یکی از مطالعات انجام شده در سال 2020 نشان می دهد مصرف ویتامین دی در مقادیر کافی می تواند سطح استرس را کاهش دهد. طبیعی ترین روش برای دریافت ویتامین دی قرار گرفتن در معرض نور خورشید و داشتن رژیم غذایی مناسب است. شیر و برخی از غلات غنی شده، ماهی های پرچرب و تخم مرغ منبع عالی از ویتامین دی هستند. مصرف ویتامین دی به صورت مکمل هم رایج است. فقط باید مطمئن شوید که قبل از مصرف این ویتامین با یک پزشک مشورت می کنید.

سایر مزایایی که مصرف ویتامین دی می تواند برایتان به همراه داشته باشد شامل بهبود خلق و خو، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و بهبود سلامت قلب است.

ملاتونین

ملاتونین

ملاتونین هورمونی است که توسط مغز ترشح می شود و به کنترل الگوهای خواب کمک می کند. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد افرادی که اضطراب و افسردگی مکرر دارند معمولا از کمبود خواب رنج می برند. مکمل های حاوی ملاتونین می تواند بهترین روش برای افرادی باشد که با کمبود خواب دست و پنجه نرم می کنند و نمی توانند خوب بخوابند. برخلاف سایر ویتامین ها و مواد معدنی که به استرس کمک می کنند ملاتونین در بیشتر غذاها و نوشیدنی ها یافت نمی شود. شما می توانید با مشورت پزشک از مکمل های حاوی ملاتونین استفاده کنید.

آشواگاندا

آشواگاندا یکی از موادی است که در آسیا و آفریقا به طور مکرر در طب سنتی استفاده می شود. این ماده برای کاهش استرس مورد استفاده قرار می گیرد. هر چند این ماده ویتامین نیست اما مزایای زیادی برای کاهش استرس می تواند داشته باشد. مکمل های گیاهی بهترین روش برای افزایش انرژی و کاهش التهاب هستند و می توانند استرس و اضطراب شما را بهبود ببخشند. آشوگاندا هم با کاهش سطح کورتیزول باعث بهبود استرس شما می شود. شما می توانید این ماده را به صورت موضعی استفاده کنید یا به صورت خوراکی مورد استفاده قرار دهید. اگر از این گیاه برای کاهش التهاب استفاده می کنید می توانید آن را به شکل کرم یا مایع در ناحیه مدنظر بمالید. استفاده از مکمل های آشوگاندا می تواند باعث آرامش شما شود و استرس تان را کاهش دهد. فقط توجه داشته باشید که این گیاه برای همه خوب نیست. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد این گیاه می تواند سطح تستوسترون را افزایش دهد و در زنان مشکلات متعددی به وجود آورد. با اینحال مصرف آن می تواند سلامت عضلات و ریکاوری آن ها را بهبود ببخشد و حافظه بهتری برایتان به ارمغان آورد.

منیزیم

منیزیم

منیزیم یکی از موادی است که برای سلامت مغز و داشتن خلق و خویی عالی ضروری است. مطالعات انجام شده بر روی مینزیم نشان می دهد این ماده برای بهبود استرس مفید است و کمبود آن می تواند سطح استرس را در افراد افزایش دهد. شما می توانید منیزیم را در انواع مختلفی از غذاها همچون آجیل ها، دانه های گیاهی، سیب زمینی و سبزیجاتی با برگ سبز بیابید. با اینحال اگر پزشک توصیه کرد می توانید از مکمل ها هم استفاده کنید.

ال تیانین

ال تیانین نوعی آمینو اسید است که در چای سبز و سیاه و برخی از قارچ ها یافت می شود. این ماده هم می تواند استرس و افسردگی شما را کاهش دهد و مشکلات خواب را بهبود ببخشد. مطالعه انجام شده در سال 2019 نشان می دهد ال تیانین تاثیر خوبی بر روی استرس و عملکرد شناختی افراد دارد. شما می توانید این ماده را با مصرف چای سبز یا سیاه تامین کنید یا آن را به شکل کپسول مورد استفاده قرار دهید. به کمک این ماده می توانید تمرکز ذهنی تان را افزایش دهید، آرامش بیشتری تجربه کنید و عملکرد شناختی بهتری داشته باشید.

گلیسین

گلیسین نوعی آمینو اسید است که بدن برای ایجاد پروتئین مورد استفاده قرار می دهد. این ماده برای سنتز گلوتاتیون ضروری است و می تواند با استرس اکسیداتیو مبارزه کند. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد این آمینو اسید می تواند با بهبود خواب مقاومت بدن در برابر استرس را افزایش دهد.

استرس خود را اینگونه مدیریت کنید

با اینکه ویتامین ها و مکمل های معرفی شده در این مقاله به شما کمک می کنند استرس کمتری را در طول روز تجربه کنید اما روش های دیگری هم برای مبارزه با استرس و اضطراب وجود دارد. به عنوان مثال با تمرین تکنیک های تنفس و مدیتیشن می توانید خودتان را از شر بیماری های روحی و جسمی رها کنید. با افراد رابطه بهتری برقرار کنید، سعی کنید به دیگران کمک کنید، مهربان باشید و از تکنیک هایی مثل یوگا برای مدیریت استرس خود استفاده کنید.

سخن نهایی

استرس و اضطراب در کوتاه مدت ممکن است عارضه جانبی زیادی به همراه نداشته باشد اما اگر درمان نشده رها شود می تواند بیماری های جسمی و روحی زیادی برایتان به همراه داشته باشد. در این مقاله به معرفی ویتامین ها و مکمل هایی پرداختیم که به افزایش و بهبود خلق و خوی شما کمک می کنند و سطح استرس تان را کاهش می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *