بهترین روتین برای پوست چرب

پوست چرب یکی از رایج ترین مشکلاتی است که بیشتر افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. فرض کنید هر روز صورت تان را بشویید یا دوش بگیرید اما باز هم چربی روی آن دیده شود. در این شرایط ممکن است با مشکلات مختلفی مثل آکنه مواجه شوید یا اینکه نتوانید به درستی آرایش کنید. برای اینکه پوستی زیبا و شاداب داشته باشید باید یک سری نکات را در روتین پوست چرب رعایت کنید. اگر تا به حال به روتین پوست تان توجه نکرده اید مطالعه این مقاله می تواند برایتان مفید باشد. در این مقاله به شما کمک می کنیم یک روتین پوستی ساده داشته باشید تا به کمک آن بتوانید پوست تان را از شر مشکلات پوستی رها کنید. پس همراه ما باشید.

بهترین روتین برای پوست چرب

بهترین روتین پوست چرب

اگر شما هم پوست چربی دارید باید بیشتر از همیشه مراقب آن باشید. پوست چرب به این معنی نیست که شما مشکلی دارید. فقط باید یک روتین درست انتخاب کنید تا چربی اضافی را بگیرید و مانع از بروز مسائلی مثل آکنه شوید. نمی دانید چطور یک روتین پوستی درست انتخاب کنید؟ نگران نباشید در ادامه با هم به این مورد می پردازیم.

تمیز کردن پوست و شستشو

قانون اول در روتین پوست چرب شستن درست صورت است. اگر پوست چربی دارید به طور حتم چربی های اضافی در سرتاسر آن جا خوش کرده اند . صبح که از خواب بیدار می شوید با پوستی چرب مواجه می شوید. در این شرایط باید اولین کاری که انجام دهید انتخاب یک شوینده مناسب برای پوست چرب تان است. به کمک این شوینده صورت تان را تمیز بشویید. برخی از شوینده ها هستند که در خود براش دارند و همین امر شستن صورت را برایتان راحت تر و ساده تر می سازد. قبل از رفتن به رختخواب هم باید صورت خود را بشویید. حتما از خودتان می پرسید چرا؟ چون پوست در طول روز در معرض مواد آلاینده مختلفی قرار می گیرد و این مواد آلاینده در بخش های مختلف آن جمع می شود. اگر پوست را تمیز نشویید این آلودگی ها باعث بروز مشکلات زیادی مثل آکنه و جوش می شود. استفاده از یک شوینده خوب که حاوی مقادیر مناسبی از سالیسیلک اسید باشد می تواند باعث کاهش چربی اضافی پوست شود و منافذتان را تمیز کند. اگر برایتان ممکن بود روبالشتی را هم به طور مرتب و تمیز بشویید تا آلودگی در آن نفوذ نکند.

لایه برداری

لایه برداری یکی از روش های خوب برای از بین بردن چربی ها و پوست مرده است. این مواد باعث بسته شدن منافذ پوست شما می شوند و در نهایت موجب بروز مشکلاتی همچون جوش سرسیاه می گردند. بهتر است از لایه بردارهایی که توسط پزشک متخصص توصیه می شود استفاده کنید و از لایه بردارهایی که پوست را خراب می کنند استفاده نکنید. لایه بردارهای مناسب در خود موادی مثل آلفا هیدروکسی اسید و بتا هیدروکسی اسید دارند و می توانند سلول های مرده پوست را از بین ببرند. فقط به خاطر داشته باشید که در انجام لایه برداری افراط نکنید. لایه برداری زیاد نه تنها پوست شما را تمیز نمی کند بلکه باعث بروز مشکلات متعددی می شود. هفته ای یک یا دو بار لایه برداری کافیست.

استفاده از مرطوب کننده

شاید با خودتان فکر می کنید مرطوب کننده برای پوست چرب مناسب نیست و به درد پوست هایی می خورد که خشک هستند. اما واقعیت این است که همه پوست ها می توانند از مرطوب کننده و مزایایی که برای آن به همراه دارد استفاده کنند.

در روتین پوست چرب هم بهتر است از مرطوب کننده استفاده کنید. از مرطوب کننده های ژل مانند استفاده کنید تا چربی زیادی وارد پوست نشود. همچنین می توانید از مرطوب کننده ای استفاده کنید که نیاسین آمید دارد و می تواند تولید چربی را کنترل کند. مرطوب کننده ها برای پوست های مستعد آکنه هم قابل استفاده هستند. فقط مطمئن شوید که  مرطوب کننده شما سبک است، چربی ندارد، مبتنی بر آب است، مواد شیمیایی مضر ندارد.

اعمال ضد آفتاب

بیشتر افراد ضد آفتاب را به عنوان روتین پوستی خود در نظر نمی گیرند. اصلا مهم نیست چه نوع پوستی دارید. چیزی که اهمیت دارد محافظت از پوست تان در برابر اشعه های مضر خورشید است. شما باید از ضد آفتاب های عاری از چربی استفاده کنید و SPF ای که 30 یا بالاتر باشد را انتخاب کنید. اگر فکر می کنید در انتخاب ضد آفتاب مناسب مردد هستید مشورت با پزشک متخصص پوست می تواند یک انتخاب عالی باشد.

 استفاده از تونر

تونر یکی از محصولاتی است که می تواند برای پوست چرب مفید باشد. اگر دوست دارید پوست تان شاداب و سالم باشد بهتر است از تونرهایی استفاده کنید که حاوی سالیسلیک اسید یا لاکتیک اسید هستند. اگر با یک متخصص پوست مشاوره کنید می توانید بهترین تونر را بر اساس شرایط پوستی که در حال حاضر دارید انتخاب نمایید.

بهترین مواد تشکیل دهنده برای پوست های چرب

مواد مناسب پوست چرب

برخی از مواد  هستند که برای پوست چرب مزایای بیشتری به همراه دارند. بیایید این مواد تشکیل دهنده را با هم مرور کنیم.

  • سالیسیلیک اسید: این بتا هیدروکسی اسید می تواند تورم یا منافذ بسته را کاهش دهد. یک محصول با دو درصد سالیسیلیک اسید بهترین درمان برای پوست چرب است. اگر پزشک محصولی با درصد بیشتر را توصیه کرد می توانید از آن استفاده کنید.
  • رتینول: رتینول نوعی رتنوئید است که از ویتامین A مشتق شده است. این ماده در محصولات پوستی مورد استفاده قرار می گیرد و از محبوبیت خاصی برخوردار است. به کمک این ماده می توان خطوط ریز و بافت غیر یکدست را بهبود بخشید. مطالعات انجام شده نشان می دهد استفاده از این ماده بهترین گزینه برای کاهش چربی های اضافی پوست است.
  • نیاسین آمید: نیاسین آمید نوعی ویتامین B3 است که می تواند مقدار چربی های تولید شده را کنترل کند. این ماده خاصیت ضد التهابی قدرتمندی دارد و بر اساس مطالعات انجام شده باعث بهبود آکنه می شود.

چرا پوست مان چرب است؟

پوست چرب به دلیل افزایش تولید سبوم توسط غدد چربی در منافذ ایجاد می شود. این تولید چربی توسط هورمون هایی مانند تستوسترون و هورمون های استرس تنظیم می شود. عوامل دیگری  هم وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد پوست چرب شود:

  • سن: پوست چرب در افراد جوان بیشتر شایع است. با افزایش سن، پوست شما کلاژن و سایر پروتئین ها را از دست می دهد. این موضوع باعث می شود پوست شما مانند گذشته چربی زیادی تولید نکند.
  • شرایط آب و هوایی: آب و هوای مرطوب ممکن است باعث شود پوست شما چربی بیشتری تولید کند. با اینحال اگر در یک منطقه خشک زندگی می کنید، در ماه های گرم تابستان هم ممکن است متوجه چربی بیشتری بر روی صورت خود شوید.
  • ژنتیک: ژنتیک هم می تواند نقش مهمی در نوع پوست داشته باشد. اگر اعضای خانواده تان پوست چربی دارند شما هم ممکن است پوست تان چرب باشد. پس این موضوع را هم مدنظر داشته باشید.
  • اندازه منافذ: منافذ بزرگ می توانند چربی بیشتری نسبت به متافذ کوچک یا متوسط تولید کنند.
  • وضعیت و روتین پوستی فعلی: اگر ار محصولات پوستی نامناسب استفاده کنید احتمال چرب شدن زیاد پوست وجود دارد. شستن بیش از حد یا لایه برداری زیاد باعث می شود پوست چربی طبیعی خود را از دست بدهد و همین امر باعث تولید چربی زیاد می شود.

سایر نکاتی که برای پوست چرب باید مدنظر داشته باشید

اگر نکاتی که در بخش قبلی گفتیم را در روتین پوستی خود اعمال کنید پوست شاداب تر و زیباتری خواهید داشت. با اینحال یک سری اقدام دیگر هم وجود دارد که به شما در داشتن پوستی زیبا کمک می کند.

استفاده از آرایش پاک کن

اگر عادت به آرایش صورت خود دارید حتما به هنگام خواب پوست خود را با محصولات مناسب مثل آرایش پاک کن تمیز کنید. زمانی که با آرایش می خوابید پوست تان دچار مشکلاتی مثل التهاب، منافذ بسته و جوش می شود. سعی کنید از محصولاتی برای پاک کردن آرایش خود استفاده کنید که برای پوست چرب شما مفید هستند.

استفاده از درمان های حرفه ای

معمولاً  بیشتر افراد نیازی به درمان های حرفه ای ندارند. با این حال، نور آبی می تواند برای پوست های چرب مفید باشد. برخی از مطالعات نشان داده اند که درمان با نور آبی می تواند به درمان آکنه نیز کمک کند. با اینحال برای تایید این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز داریم. متخصصان بر این باورند که آکوتان (ایزوترتینوئین) در کوچک کردن غدد چربی و کاهش تولید چربی بسیار مؤثر است. فقط به خاطر داشته باشید که این گزینه برای آکنه های شدید استفاده می شود.

تمیز کردن صورت بعد از تعریق

اگر زیاد عرق می کنید بهتر است پوست تان را تمیز کنید. این موضوع برای افرادی که تعریق بیش از حد دارند می تواند یک گزینه خوب باشد. اگر زمان برای دوش گرفتن ندارید یک شستشوی ساده می تواند شما را از شر چربی ها و آلودگی ها خلاص کند.

سخن نهایی

پوست چرب را می توان به راحتی کنترل کرد. تنها کاری که شما باید انجام دهید تبعیت از روتین پوست چرب است. این روتین به شما کمک می کند درخشندگی زیاد پوست را کم کنید، تولید چربی را کاهش دهید و منافذتان را کنترل کنید. فقط باید مطمئن شوید که از محصولات درست و مطمئن استفاده می کنید. برخی از افراد هستند که دوست دارند پوست شان را یک شبه صاف و یکدست نمایند. با اینحال داشتن پوستی صاف به معنای رعایت روتین مناسب و صبور بودن است. سعی کنید از پوست خود در برابر آلودگی ها محافظت کنید و روتینی را انتخاب نمایید که باعث بهبود شرایط تان می شود. اگر نیاز بود می توانید از متخصص پوست یا افرادی که در این زمینه تخصص و مهارت کافی دارند کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *