مزایای چای ماچا را بهتر بشناسید

چای ماچا یکی از محبوب ترین نوشیدنی هایی است که اگر به درستی از آن استفاده شود مزایای زیادی برایتان به همراه می آورد. این چای به شما کمک می کند سالم تر بمانید و سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرید. در این مقاله می خواهیم مزایایی که از نوشیدن این چای به دست می آورید را با هم مرور کنیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

چای ماچا چیست؟

ماچا یکی از انواع چای سبز است که از برگ های یک گیاه خاص به نام Camellia sinensis به دست می آید. ژاپنی ها در مراسم مختلف خود از این چای استفاده می کنند اما استفاده از آن در بخش های مختلف جهان رایج است.

مزایای چای ماچا که باید بدانید

مزایای چای ماچا

این چای از گیاهی به دست می آید که در آن مقادیر زیادی از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی همچون پلی فنول ها دیده می شود. ماچا سرشار از کافئین است و نسبت به سایر چای ها کافئین بالاتری دارد. در این بخش می خواهیم مزایایی که با نوشیدن این چای به دست می آورید را با هم مرور کنیم.

سرشار از پلی فنول های محافظت کننده است

اگر با پلی فنول ها آشنا نیستید بهتر است بدانید که این مواد قادرند از بدن شما در برابر بیماری های مختلف محافظت کنند. چای ماچا سرشار از پلی فنول هاست و می تواند به شما کمک کند از بدن تان در برابر رادیکال های آزاد محافظت کنید و بدن سالم تری داشته باشید.

به سلامت مغز و هوشیاری تان کمک می کند

اگر به دنبال یک نوشیدنی جذاب هستید تا به کمک آن سلامتی مغزتان را به دست آورید بدون شک چای ماچا برای شماست. زمانی که این چای را می نوشید منبعی از پلی فنول ها، کافئین و ال تیانین  را وارد بدن می کنید که برای سلامت مغزتان مفید هستند.

بهتر است بدانید که کافئین به عنوان یک تحریک کننده بر روی سیستم عصبی مرکزی تان کار می کند، متابولیسم انرژی را افزایش می دهد، هوشیاری تان را بهبود می بخشد و عملکرد حافظه شما را بهتر می کند. کافئین همچنین خاصیت آنتی امسیدانی دارد و به همراه کاتچین موجود در این چای می تواند از پیشرفت بیماری هایی مثل آلزایمر  و پارکینسون پیشگیری کند.

می تواند استرس شما را تا حد زیادی کنترل کند

آمینو اسید ال تیانین که در این چای وجود دارد مزایای زیادی برای سیستم عصبی تان دارد. بر اساس مطالعات انجام شده این ماده می تواند سطح انتقال دهنده عصبی آرامش بخش را افزایش دهد و باعث آرام شدن روح و روان شما شود. اینکه چای ماچایی که تهیه می کنید چقدر موثر است به موادی که از آن استفاده می کنید بستگی دارد. اگر بتوانید این چای را از منابع معتبر تهیه کنید قادر خواهید بود از مزایای آن برای کاهش استرس خود بهره ببرید.

به سلامت قلب و سیستم قلبی عروقی تان کمک می کند

سلامت قلب با چای ماچا

مواد غذایی زیادی وجود دارد که به سلامت قلب شما کمک می کند. با اینحال مطالعات مختلف انجام شده نشان می دهد نوشیدن چای سبز همچون چای ماچا می تواند برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و شرایط مرتبط بسیار مفید باشد.  این ماده باعث مدیریت کلسترول بد خون می شود و به همین دلیل می تواند سلامت قلب تان را تا حد زیادی بهبود ببخشد.

چای ماچا برای سلامت استخوان هایتان مفید است

همه ما به دنبال داشتن استخوان هایی قدرتمند هستیم و نمی خواهیم با شکستگی استخوان و سایر مشکلات مربوط به آن دست و پنجه نرم کنیم. در این شرایط باید به دنبال تمرینات ورزشی مناسب و استفاده از رژیم غذایی درست باشیم.

یکی از موادی که برای محافظت از استخوان هایمان می توانیم مصرف کنیم چای ماچا است.  مطالعات انجام شده نشان می دهد با انتخاب چای سبز به خصوص ماچا می توانید استخوان های قوی تری داشته باشید و خطر شکستگی آن ها را کاهش دهید.  این نوع چای می تواند چگالی مواد معدنی استخوان های شما را افزایش دهد و از اکسیداسیون جلوگیری نماید.

برای مدیریت وزن مناسب است

ترکیبات گیاهی و کافئین موجود در چای سبز همچون ماچا می تواند نرخ متابولیک بدن شما را افزایش دهد و چربی های اضافی که در بخش های مختلف جمع شده اند را کاهش دهد. این اثر را می توان با نوشیدن چای ماچا و پیاده روی سریع روزانه به دست آورد. اگر احساس می کنید وزن تان زیاد است یا کمی اضافه وزن دارید از انواع مختلف چای سبز برای بهبود شرایط خود استفاده کنید.

به مدیریت سطح قند خون هم کمک می کند

مطالعات زیادی بر روی چای ماچا و انواع چای سبز انجام شده است. این مطالعات نشان می دهند ماچا می تواند برای مدیریت و کنترل سطح قند خون مناسب باشد.

به افزایش انرژی شما کمک می کند

افزایش انرژی با چای ماچا

ترکیب کافئین به همراه ال تیانین موجود در این چای می تواند به افزایش انرژی بدون افزایش اضطراب کمک کند. اگر نیاز به انرژی بیشتری دارید و می خواهید کارهایتان را بدون خستگی انجام دهید بهتر است این چای را در رژیم غذایی خود بگنجانید. چای ماچا به شما انرژی بی نظیری می بخشد بدون اینکه حاوی مواد شیمیایی ناشناخته باشد.

باعث افزایش تمرکز شما می شود

اگر به دنبال ماده ای برای افزایش تمرکز خود هستید چای ماچا را امتحان کنید. ترکیب کافئین در کنار ال تیانین باعث بهبود قدرت تمرکز شما می شود. ال تیانین می تواند تولید امواج آلفا در مغز را افزایش دهد. این امواج باعث آرامش شما می شوند و شفافیت ذهنی را برایتان به ارمغان می آورند. چنین سطحی از آرامش همانند سطحی است که از مدیتیشن و یوگا به دست می آورید.

برای سیستم ایمنی شما عالی است

اگر می خواهید سیستم ایمنی قوی تری داشته باشید و جلوی رشد ویروس ها و باکتری ها را در بدن خود بگیرید بهتر است به سراغ نوشیدن چای ماچا بروید. آنتی اکسیدان های خاصی که در این چای وجود دارد در محافظت از بدن شما در برابر باکتری ها و عفونت های مختلف مفید هستند.

به سوزاندن کالری های بیشتر در بدن کمک می کند

سوزاندن کالری با چای ماچا

همانطور که قبلا هم بیان کردیم چای ماچا به شما در مدیریت وزن تان کمک می کند. می خواهید کالری های بیشتری بسوزانید؟ ماچا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و ببینید چه اتفاقی می افتد. کافئین و سایر مواد تشکیل دهنده ای که در این چای وجود دارد می تواند متابولیسم شما را افزایش دهد و تعداد کالری هایی که روزانه می سوزانید را بهبود ببخشد. این چای از چربی به عنوان منبع انرژی استفاده می کند و قادر است چربی های اضافی را تا حد زیادی بسوزاند.

چای ماچا حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمندی است

درست است که قبلا درباره خاصیت آنتی اکسیدانی چای ماچا با هم صحبت کردیم اما تکرار دوباره آن خالی از لطف نیست. این چای نسبت به سایر مواد محتوای آنتی اکسیدانی بیشتری دارد. بر اساس مطالعات انجام شده محتوای آنتی اکسیدانی این چای 15 برابر بیشتر از آنتی اکسیدان های بلوبری و 125 برابر بیشتر از سطح آنتی اکسیدان های اسفناج است. هر چقدر محتوای آنتی اکسیدانی یک ماده غذایی بیشتر باشد فوایدی که از مصرف آن حاصل می شود هم بیشتر خواهد بود.

می تواند برای پوست تان هم مفید باشد

یکی از مزایای اصلی چای سبز همچون ماچا برای پوست شماست. زمانی که این چای را می نوشید می توانید پوستی شاداب تر و زیباتر داشته باشید. کاتچین موجود در این چای از پوست شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند و نشانه های پیری را تا حد زیادی کاهش می دهد. شما می توانید از این چای برای ساخت ماسک استفاده کنید تا نشانه های آکنه را کاهش دهید. پودر ماچا هم خاصیت ضد التهابی قدرتمندی دارد و می تواند قرمزی پوست که ناشی از بیماری های مزمن پوستی همچون آکنه است را کاهش دهد.

آیا چای ماچا برای همه مناسب است؟

این چای برای بیشتر افراد امن و بی خطر است. با اینحال اگر به کافئین حساسیت دارید و نمی توانید از نوشیدنی های کافئین دار استفاده کنید بهتر است درباره مصرف چای ماچا محتاط باشید. مصرف کافئین زیاد می تواند خواب شما را مختل کند و در برخی از افراد اضطراب را افزایش دهد. اگر باردار هستید یا به کودک خود شیر می دهید هم بهتر است کمی درباره نوشیدنی های کافئین دار احتیاط کنید. در صورتیکه از کم خونی ناشی از فقر آهن رنج می برید باید بدانید که چای ماچا حاوی تانن است. این ترکیب طبیعی با جذب آهن تداخل ایجاد می کند و می تواند برایتان مضر باشد.

سخن نهایی

چای ماچا از جمله چای های مفیدی است که به دلیل مواد تشکیل دهنده ای که در خود دارد مزایای متفاوتی را هم برایتان به ارمغان می آورد. این چای در خود ویتامین ها و ترکیبات متعددی را جای داده است و همین امر می تواند به شما در رسیدن به سلامتی بیشتر کمک کند. اگر به دنبال افزایش سلامت قلب و مغز خود هستید، می خواهید وزن تان را مدیریت کنید یا به دنبال کاهش استرس خود در روزهای سخت هستید می توانید چای ماچا را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این چای در کنار مزایایی که برایتان ذکر کردیم برای پوست تان هم مفید است و شادابی و درخشندگی بیشتری به آن می بخشد. به کمک این چای قادر خواهید بود بدن سالم تری را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *