همه چیز درباره ویتامین E و مزایای آن

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چه خوب می شد یک ویتامین می خوردید و فرآیند پیری تان را به تاخیر می انداختید؟ اگر به شما بگوییم که ویتامین E همان چیزی است که به دنبالش می گردید حتما شگفت زده خواهید شد. این ویتامین با افزایش آنتی اکسیدان های بدن با آسیب ناشی از رادیکال های آزاد مبارزه می کند و فرایند پیری را به تاخیر می اندازد. این ماده که بیشتر ار غذاهای گیاهی مثل برخی از روغن های گیاهی، آجیل ها و برخی از میوه ها یافت می شود مزایای زیادی برای بدن دارد. در این مقاله می خواهیم به همین موضوع بپردازیم و مزایای ویتامین E را با هم مرور کنیم.

مزایای ویتامین E که بهتر است بدانید

مزایای ویتامین E

اگر دوست دارید این ویتامین را در سبد غذایی و مکمل های خود داشته باشید بهتر است قبل از هر چیز با مزایایی که برایتان به ارمغان می آورد آشنا شوید. به طور حتم بعد از بررسی این مزایا متوجه خواهید شد که چقدر به وجود این ویتامین نیاز دارید و باید رژیم غذایی خود را به کمک آن بهبود ببخشید.

به تعادل کلسترول در بدن کمک می کند

خوب اولین مزیتی که می خواهیم برای این ویتامین ذکر کنیم کمک آن به متعادل شدن کلسترول در بدن است. شاید باور نکنید اما مطالعات انجام شده نشان می دهد برخی از ایزومرهای ویتامین E به عنوان آنتی اکسیدان محافظ عمل می کنند و با اکسیداسیون کلسترول مبارزه می کنند. این موضوع بدین خاطر است که ویتامین E قادر است از سلول های بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت کند.  این ایزومرها پیوندهای دوگانه ای دارند که تاثیر مثبتی بر روی سلامت قلبی عروقی ما دارند و می توانند فعالیت آنزیم هایی که سنتز و تولید کلسترول را کنترل می کنند متعادل نمایند.

چنین ایزومرهایی حتی می توانند از تنگی و ضخیم شدن شریان ها هم پیشگیری کنند و مانع از چسبیدن سلول ها به هم شوند.

با رادیکال های آزاد مبارزه می کند

یکی از مزایایی که برای ویتامین E می توان برشمرد توانایی آن برای مبارزه با رادیکال های آزاد است. رادیکال های آزاد سلول های سالم بدن را می شکنند و می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سرطان را افزایش دهند. برخی از ایزومرهای ویتامین E خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قدرتمندی دارند و می توانند جلوی آسیب رادیکال های آزاد را بگیرند، با التهاب مبارزه کنند و با استرس اکسیداتیو هم مبارزه نمایند. همه این موارد دست در دست هم می دهند تا فرآیند پیری شما را کندتر نمایند. مطالعات انجام شده نشان می دهد ویتامین E می تواند سیستم ایمنی شما را پشتیبانی کند و نقش مهمی در پیشگیری از سرطان و مبارزه با عفونت ها ایفا نماید. مطالعاتی که اخیرا انجام شده هم نشان دهنده قدرت این ویتامین برای بهبود سیستم ایمنی بدن ماست.

ویتامین E پوست آسیب دیده را ترمیم می کند

ویتامین E می تواند با تقویت دیواره های پوست و بهبود رطوبت و الاستیسیته آن به عنوان یک ماده ضد پیری برای شما عمل کند.  مطالعات انجام شده نشان می دهند مصرف این ویتامین می تواند التهاب بدن و پوست را کاهش دهد. این موضوع بدین معنی است که پوست بهتر و شاداب تری را برایتان به ارمغان می آورد و در عین حال از پوست شما در برابر بیماری هایی همچون سرطان محافظت می کند. مصرف ویتامین E و ویتامین C با التهاب پوست مبارزه می کند و می تواند نشانه های آکنه و اگزما را تا حد زیادی کنترل کند.

موی شما را ضخیم تر می سازد

یک سوال مهم در این شرایط به وجود می آید. ایا ویتامین E می تواند جلوی ریزش مو را بگیرد؟  این ویتامین به عنوان آنتی اکسیدان به کاهش آسیب های پوست و موی شما کمک می کند و می تواند جریان خون به پوست سر را تا حد زیادی بهبود ببخشد. بهتر است بدانید که روغن ویتامین E قادر است رطوبت طبیعی پوست سر را حفظ کند و مانع از خشک شدن پوست سر گردد. این روغن موهای سالم تری برای شما به ارمغان می آورد.

به تعادل هورمون ها هم کمک می کند

ویتامین E نقش بسیار مهمی در تعادل سیستم های درون ریز و سیستم عصبی دارد. به کمک این ویتامین می توان تعادل هورمونی را در بدن بهبود بخشید. نشانه عدم تعادل هورمونی شامل اضافه وزن، آلرژی، عفونت های مجاری ادرار، تغییر در پوست، اضطراب و خستگی است. اگر هورمون ها در بدن شما تعادل داشته باشند نگه داشتن وزن سالم و احساس پرانرژی بودن کار چندان سختی نخواهد بود.

به نشانه های PMS کمک می کند

مصرف ویتامین E دو الی سه روز قبل و دو الی سه روز بعد از چرخه قاعدگی می تواند نشانه های مربوط به این دوران را بهبود ببخشد. این ویتامین می تواند شدت درد و طول آن را کاهش دهد و خونریزی های ماهیانه را کنترل نماید.

بینایی شما را هم بهبود می بخشد

ویتامین E می تواند از چشم شما در برابر آسیب های مختلف محافظت کند و خطر ابتلا به بیماری هایی همچون دژنراسیون ماکولا را کاهش دهد.  برای اینکه این ویتامین برای بینایی شما موثر باشد باید به همراه ویتامین سی، روی و بتا کاروتن کافی مصرف شود.

به بهبود شرایط افراد مبتلا به آلزایمر و بیماری های شناختی کمک می کند

تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهد خاصیت ضد التهابی این ماده می تواند از افراد در بیماری های آلزایمر و زوال شناختی محافظت کند. ویتامین E زمانی که به همراه ویتامین سی مصرف می شود می تواند خطر ابتلا به دمانس را کاهش دهد. برخی از مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهد مصرف این ویتامین می تواند جلوی بدتر شدن زوال عقل را بگیرد.

ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد

ویتامین E گاهی از اوقات برای کاهش اثرات مضر برخی از داروها همچون داروهای مرتبط با سرطان مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این ماده می تواند برای کاهش عوارض جانبی ناخواسته داروهایی که باعث ریزش مو یا آسیب به ریه می شوند هم مفید باشد. ایزومرهای خاصی از این ویتامین به پیشگیری از سرطان کمک می کنند. برخی از مطالعات حیوانی انجام شده نشان می دهد این ماده قادر است رشد تومورها را سرکوب کند.

به استقامت فیزیکی و تقویت قدرت عضلات کمک می کند

اگر ورزشکار هستید حتما این مزیت ویتامین E برایتان جالب خواهد بود. بهتر است بدانید که این ویتامین برای افزایش استقامت فیزیکی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده می تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد، سطح استرس اکسیداتیو را در عضلات کاهش دهد و قدرت عضلات تان را افزایش دهد. علاوه بر همه مواردی که بیان کردیم به کمک این ویتامین می توانید خستگی بدن و عضلات تان را بعد از تمرینات ورزشی کاهش دهید.

برای زنان باردار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است

ویتامین E برای رشد و توسعه جنین بسیار مهم است. برخی از متخصصان بر این باورند که استفاده از این ویتامین برای زنان باردار به رشد و توسعه جنین سالم کمک می کند. به همین خاطر است که توصیه می شود زنان باردار و زنان شیرده از مواد غذایی که حاوی این ویتامین هستند زیر نظر پزشک استفاده کنند.

کمبود ویتامین E

کمبود ویتامین E

کمبود این ویتامین بسیار نادر است. با اینحال برخی از متخصصان بر این باورند که بیشتر افراد ویتامین E کافی به شکل مواد غذایی مصرف نمی کنند. زمانی که بدن شما با کمبود این ویتامین مواجه می شود ممکن است نشانه هایی همچون از دست رفتن هماهنگی عضلات و مشکل در بینایی و گفتار را شاهد باشید.  شرایط خاصی وجود دارد که به کمبود ویتامین E منجر می شود. معمولا این شرایط به دلیل مشکلاتی است که بدن شما در جذب و استفاده از مواد مغذی دارد.

چه مقدار از این ویتامین را در روز مصرف کنیم؟

بر اساس توصیه متخصصان مصرف روزانه برای این ویتامین برای مردان 4 میلی گرم در روز و برای زنان 3 میلی گرم در روز است. با اینحال بهترین کار این است که با یک پزشک درباره نحوه مصرف و مقدار مصرف این ویتامین مشورت کنید.

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی ویتامین E و مزایایی که مصرف این ویتامین می تواند برایتان به همراه داشته باشد صحبت کردیم. هر چند بیشتر افراد با این ویتامین به اندازه کافی آشنا نیستند و از مزایای آن آگاهی کافی ندارند اما مصرف مقادیر کافی از آن برای سلامت بدن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همانطور که مشاهده کردید این ویتامین نقش مهمی در سلامت سیستم ایمنی شما دارد، می تواند از ذهن شما محافظت کند و جلوی آسیب استرس اکسیداتیو را تا حد زیادی بگیرد. به عنوان مثال خاصیت آنتی اکسیدانی که این ویتامین از خود بروز می دهد می تواند یک گزینه عالی برای محافظت از سلول های بدن شما در برابر اسیب های مختلف باشد و روند پیری را کندتر نماید. اگر می خواهید بدن سالم تری داشته باشید و از سلامت خود لذت ببرید این ویتامین را از طریق رژیم غذایی یا مکمل هایی که در بازار به فروش می رسند تامین کنید. مشورت با یک پزشک به شما کمک می کند از سطح کافی این ویتامین در بدن اطمینان حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *