با آکنه خداحافظی کنید: درمان موثر آکنه با چند ترفند ساده

آکنه زمانی در صورت شما پدیدار می شود که منافذ روی پوست بسته شود یا به علت وجود باکتری دچار عفونت گردد. آکنه یکی از رایج ترین مشکلات پوستی در میان جوانان و نوجوانان است و می تواند بر روی روحیه آن ها هم اثر بگذارد. تا به حال شده است که از صورت خود به دلیل وجود آکنه خجالت بکشید؟ در این مقاله به کمک یک سری درمان های ساده اما موثر به شما کمک می کنیم از شر آکنه های سرسخت پوست تان خلاص شوید. پس تا انتها همراه ما باشید.

چرا آکنه روی صورت پدیدار می شود؟

قبل از اینکه به سراغ درمان آکنه برویم باید دلایل پشت بروز این لکه ها و جوش های آزاردهنده را بدانیم. آکنه حساسیت بیش از حد غده هایی است که بر روی پوست ما وجود دارند. هورمون ها، باکتری ها و التهاب از جمله دلایل اصلی است که آکنه را روی صورت ما ایجاد می کنند. شاید بتوان دلایل بروز آکنه را در دسته های زیر قرار داد:

  • استفاده از داروهای خاص
  • لباس های مناسب مثل پوشیدن هدبند یا استفاده از ماسک برای مدت زمان طولانی
  • برخی از بیماری های هورمونی
  • سیگار کشیدن
  • ژنتیک

چگونه آکنه را درمان کنیم؟

درمان آکنه

روش های زیادی برای درمان آکنه وجود دارد. برخی از افراد ترجیح می دهند در ابتدا درمان های خانگی را امتحان کنند و اگر این درمان ها موثر واقع نشد به سراغ درمان های دیگر بروند.  اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید مقاله درستی را برای مطالعه انتخاب کرده اید. در این بخش می خواهیم درمان های خانگی موثر برای آکنه را که تاثیرشان به کمک علم ثابت شده است با هم بررسی کنیم. فقط به خاطر داشته باشید که قبل از هر کاری بهتر است از حساسیت نداشتن خود به درمان های خانگی مطمئن شوید. اگر احساس کردید این درمان ها شرایط تان را بهتر نکرد می توانید با یک متخصص پوست مشورت کنید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای یک ماده ضد باکتریایی و ضد التهابی طبیعی است که می تواند باکتری های ایجاد کننده آکنه را از بین ببرد. خاصیت ضد التهابی این روغن به پوست کمک می کند از شر تورم و قرمزی خلاص شود. یکی از مطالعات مروری انجام شده در سال 2019 نشان می دهد افرادی که از روغن درخت چای استفاده می کنند می توانند بهتر و بیشتر از دیگران از شر آکنه هایشان خلاص شوند. شما می توانید عصاره درخت چای را بر روی آکنه های خود بزنید یا اینکه از محصولات مراقبتی که در خود این ماده را دارند استفاده کنید. اگر نسبت به این ماده حساسیت دارید بهتر است به سراغ روش بعدی درمان آکنه بروید.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا یک ماده طبیعی موم مانند است که از دانه های گیاه جوجوبا به دست می آید. این ماده موم مانند در روغن جوجوبا می تواند به ترمیم پوست آسیب دیده کمک کند و التهاب ناشی از آکنه را تا حد زیادی کاهش دهد. برخی از ترکیباتی که در روغن جوجوبا یافت می شود می تواند التهاب پوست را تا حد زیادی کنترل کند و قرمزی و تورم ناشی از آکنه را بهبود ببخشد. در یکی از مطالعات انجام شده در سال 2012 محققان به 133 نفر ماسک خاک رس دادند که حاوی روغن جوجوبا بود. بعد از شش هفته استفاده از این ماسک 54 درصد بهبود در آکنه این افراد مشاهده شد. شما می توانید روغن ضروری جوجوبا را با ژل، کرم یا سایر ماسک ها ترکیب کنید و روی آکنه خود بگذارید. به خاطر داشته باشید که قبل از اعمال این روغن از حساسیت نداشتن خود به آن اطمینان حاصل نمایید.

آلوئه ورا

به جرات می توان گفت که آلوئه ورا یکی از بهترین مواد ضد التهابی و ضد باکتریایی است که می تواند نشانه های آکنه را از روی صورت پاک کند و مانع از گسترش آکنه به بخش های دیگر پوست شود. این ماده حاوی آمینواسیدها و روی است و همین امر باعث می شود یک مرطوب کننده عالی برای محافظت از پوست شما باشد. اگر نسبت به سایر محصولات ضد آکنه حساسیت دارید شاید آلوئه ورا راه نجات شما باشد. در یکی از مطالعات انجام شده در سال 2021  مشخص شد افرادی که از این ماده استفاده کرده بودند صورت نرم تر و زیباتری داشتند. آکنه را تمیز کنید و کمی از کرم یا ژل آلوئه ورا را روی آن بزنید. شما می توانید از محصولات مراقبتی که در خود آلوئه ورا دارند هم استفاده کنید.

عسل

عسل برای درمان آکنه

هزاران سال است که افراد از عسل برای درمان شرایط پوستی خود استفاده می کنند. این ماده خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و می تواند منافذ بسته را تمیز کند. انگشت خود را تمیز بشویید و کمی عسل بردارید. سپس آن را روی آکنه خود بزنید و کمی منتظر بمانید. سپس می توانید صورت خود را با شوینده مناسب بشویید.

روی

یکی دیگر از موادی که خاصیت ضد التهابی دارد روی است. روی یکی از موادی است که می تواند قرمزی و التهاب پوست شما را بگیرد. بر اساس یکی از مطالعات انجام شده در سال 2021 محققان دریافتند استفاده از روی می تواند در درمان آکنه برخی از افراد مفید باشد. شما می توانید از محصولات حاوی روی بر روی پوست خود استفاده کنید و تاثیر آن را مورد بررسی قرار دهید.

چای سبز

چای سبز حاوی غلظت بالایی از آنتی اکسیدان پلی فنول است و می تواند خاصیت ضد التهابی خوبی برایتان به همراه داشته باشد. افرادی که آکنه دارند معمولا پوست شان چرب است و همین امر باعث می شود منافذ پوست بسته شود. آنتی اکسیدان ها به بدن کمک می کنند مواد شیمیایی را که به سلول های سالم آسیب می رسانند را تجزیه کند. چای سبز حاوی ترکیباتی است که باعث بهبود آکنه شما می شود و التهاب پوست تان را تا حد زیادی کنترل می کند. خوب حالا چطور از چای سبز برای درمان آکنه خود استفاده کنیم؟ بسیار ساده است. شما می توانید چای سبز را دم کنید و بنوشید یا عصاره آن را بر روی پوست بگذارید. یکی از مطالعات انجام شده در سال 2017 نشان می دهد افرادی که از عصاره چای سبز به مدت 8 هفته استفاده کرده بودند 79 الی 89 درصد جوش سرسیاه و سرسفید کمتری داشتند.

رزماری

یکی دیگر از درمان های خانگی برای آکنه بحث زیادی درباره آن وجود دارد رزماری است. عصاره رزماری حاوی مواد شیمیایی و آنتی اکسیدان هایی است که می توانند خاصیت ضد التهابی و آنتی باکتریایی داشته باشند. هر چند برخی از محققان بر این باورند که برای تعیین مفید بودن آن باید تحقیقات بیشتری انجام داد.

روغن نارگیل

همانند سایر درمان های خانگی که در این فهرست گنجانده شده است روغن نارگیل هم خاصیت ضد التهابی و آنتی باکتریایی دارد. این خاصیت بدین معنی است که روغن نارگیل می تواند به کاهش باکتری های تولید کننده آکنه کمک کند و صورت شما را زیباتر نماید. به خاطر خاصیت مرطوب کنندگی و آرام بخشی که دارد شما می توانید از این ماده برای بهبود آکنه هایتان استفاده کنید. سعی کنید کمی روغن نارگیل طبیعی را روی ناحیه ای که آکنه دارد قرار دهید.

روش های دیگری که به کنترل آکنه کمک می کنند

درست است که به کمک درمان های خانگی می توان از شر آکنه تا حد زیادی خلاص شد اما به نظر می رسد تغییر سبک زندگی هم کمک کننده باشد.  اولین کاری که باید انجام دهید این است که از دست زدن به جوش هایتان خودداری کنید. هیچ وقت جوش هایتان را نترکانید و به آن ها دست نزنید. اینکار نه تنها کمکی به تسریع روند درمان نمی کند بلکه باعث گسترش جوش به سایر بخش های صورت می شود.

از محصولات مراقبتی همچون شوینده به درستی استفاده کنید تا پوست سالم و تمیزی داشته باشید. به خاطر داشته باشید که وجود چربی و مواد آرایشی می تواند باعث بروز آکنه شود و از زیبایی و درخشندگی پوست تان بکاهد. قبل از خواب صورت تان را با شوینده مناسب تمیز کنید.

سعی کنید آب کافی به پوست تان برسانید. زمانی که پوست خشک است دچار التهاب و آسیب می شود. همین امر موجب می شود پوست تان نفس نکشد و نتواند به خوبی خودش را ترمیم کند. اگر پوست خشکی دارید از محصولات مرطوب کننده استفاده کنید. علاوه بر این نوشیدن مقادیر کافی از آب در طول روز می تواند برایتان مفید باشد.

نکته آخر که باید به خاطر داشته باشید کاهش استرس تان است. برخی از اوقات وجود استرس باعث بروز آکنه در صورت شما می شود و حتی شرایط پوستی تان را بدتر می کند. از کشیدن سیگار خودداری کنید تا هم بدن سالم تری داشته باشید و هم پوست زیبا و درخشانی را تجربه کنید.

سخن نهایی

در این مقاله سعی کردیم به بررسی درمان های ساده آکنه بپردازیم. بیشتر مواردی که معرفی کردیم در خانه های ما وجود دارد و می توانیم از آن ها استفاده کنیم. با اینحال اگر آکنه هایتان با این درمان ها بهبود پیدا نکرد بهتر است به سراغ پزشک بروید و از او کمک بگیرید. گاهی از اوقات وجود بیماری در بخش های دیگر بدن می تواند باعث بروز آکنه در صورت شود. در این شرایط بهتر است درمان بیماری را آغاز کنید تا از شر جوش ها و آکنه هایتان رها گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *