پروتئین وی چیست؟ فواید پروتئین وی در بدنسازی

پروتئین وی یکی از خالص ترین اشکال پروتئینی محسوب می شود. این ماده از شیر گاو به دست می آید و می توان آن را محصول جانبی شیر دانست که در فرآیند تولید پنیر حاصل می شود. این پروتئین طی فرآیندهای مختلف به اشکال غلیظ تری در می آید و کاربردهای زیادی در دنیای ورزشی و بدنسازی دارد. برخی از اشکال مختلف پروتئین وی شامل پروتئین وی ایزوله، پروتئین وی کنستانتره و پروتئین وی هیدرولیزه است. در این مقاله می خواهیم به سوال پروتئین وی چیست پاسخ دهیم و ببینیم چرا بدنسازان و ورزشکاران از این ماده در کنار تمرینات ورزشی خود استفاده می کنند. پس همراه ما باشید.

پروتئین وی چیست؟

پروتئین وی چیست

این روزها پودرهای پروتئینی در بین ورزشکاران بسیار محبوب شده اند. اگر شما هم در این حوزه فعالیت می کنید بدون شک نام پودرهای پروتئینی مختلف را شنیده اید. در این میان پروتئین وی از جمله محصولاتی است که نظر ورزشکاران را به خود جلب کرده است. همانطور که در ابتدای مقاله هم گفتیم این نوع پروتئین جزء خالص ترین اشکال پروتئینی محسوب می شود و از شیر گاو به دست می آید. این ماده فواید بسیاری برای ورزشکاران و بدنسازان دارد و انواع مختلفی از آن در بازار موجود است.

انواع پروتئین وی

اگر بخواهیم به طور خلاصه انواع اصلی پروتئین وی را بررسی کنیم به سه دسته مهم می رسیم: پروتئین وی کنستانتره، پروتئین وی ایزوله و پروتئین وی هیدرولیزه. پروتئین وی کنستانتره ارزان تر از دو نوع دیگر است. این ماده کمترین مقدار پروتئین را دارد و محتوای پروتئینی آن از 58 الی 89 درصد متغیر است. پروتئین وی ایزوله در مقال 95 درصد پروتئین دارد و مقدار لاکتوز و چربی آن به حداقل رسیده است. پروتئین وی هیدرولیزه با دارا بودن 99 درصد پروتئین گران قیمت ترین نوع پروتئین وی به حساب می اید و طرفداران زیادی در میان بدنسازان دارد.

فواید پروتئین وی که باید بدانید

فواید پروتئین وی

در این بخش می خواهیم فواید پروتئین وی برای بدنسازی و سایر بخش های سلامتی را با هم مرور کنیم. دانستن این مزایا به شما کمک می کند انتخاب بهتر و معقول تری به هنگام خرید داشته باشید.

بهبود ترکیب بدن

پروتئین وی برای خانم هایی که به دنبال بهبود ترکیب بدن خود هستند یک گزینه عالی محسوب می شود. این پروتئین حلالیت بیشتری دارد و خالص ترین نوع پروتئین به حساب می آید. به دلیل مواد مغذی بیشتری که این پروتئین نسبت به سایر منابع پروتئینی همچون تخم مرغ، سویا و گوشت دارد افراد می توانند به کمک آن تناسب اندام بهتری داشته باشند.

غنی از آمینو اسیدها

آمینواسیدها بلوک های سازنده ای هستند که برخی هایشان به طور طبیعی در بدن تولید نمی شوند. پروتئین وی منبع عالی از اسیدهای آمینه است. این ها در کنار هم قرار می گیرند تا استخوان ها، عضلات و اندام های ما را ترمیم کنند و بدن سالم تری برایمان به ارمغان آورند. برخی از آمینواسیدها هم هستند که وظیفه خاصی در بدن بر عهده می گیرند. بهتر است بدانید که پروتئین وی سرشار از بی سی ای ای است. این نوع آمینو اسید که به عنوان اسید آمینه زنجیره دار هم شناخته می شود در ترمیم عضلات و حفظ آن ها ضروری است.

کاهش روند پیری

یکی دیگر از فواید پروتئین وی کمک به کاهش روند پیری است. این پروتئین حاوی گلوتاتیون است که به عنوان آنتی اکسیدان شناخته می شود و می تواند با رادیکال های ازاد در بدن مبارزه کند. رادیکال های آزاد مسئول پیری و مشکلات مختلف هستند و اگر به درستی دفع نشوند بیماری های مختلفی برای بدن به ارمغان می آورند. گلوتاتیون از سه آمینو اسید به نام های سیستئین، گلوتامیک اسید و گلیسین ساخته شده است. پروتئین وی می تواند روند از بین رفتن عضلات را کندتر کند و مانع از بروز پیری زودرس گردد.

کمک به کاهش وزن

پروتئین وی برای لاغری هم می تواند مفید باشد. بر اساس مطالعات انجام شده زنانی که شکل خاصی از پروتئین وی را مصرف کرده بودند چربی های بدنی بیشتری را از دست داده بودند. آن ها همچنین نشان دادند که این افراد عضلات بیشتری را حفظ کرده بودند. پروتئین وی کربوهیدرات پایین و پروتئین بالایی دارد و همین امر می تواند سوخت و ساز چربی ها را در بدن تسریع کند. محققان به این نتیجه رسیده اند که پروتئین وی به راحتی می تواند اشتهای شما را کنترل کند و مانع از مصرف غذاهای زیاد شود.

مقابله با سرطان

سرطان یکی از بیماری هایی است که می تواند دلیل مرگ و میر افراد در عصر حاضر باشد. پروتئین کنستانتره برای درمان سرطان هم مورد بررسی قرار گرفته است. مصرف پودر پروتئین وی در طول شیمی درمانی می تواند از رشد سلول های سرطانی پیشگیری کند.

کمک به سلامت قلب

سکته قلبی می تواند مشکلات متعددی همچون ضعیف شدن حافظه و مشکلات گفتاری را به وجود آورد. این بیماری سومین دلیل مرگ و میر در خانم‌ها محسوب می شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید پروتئین وی سطح کلسترول بد خون را کاهش می دهد و می تواند به کاهش بیماری های قلبی عروقی کمک کند. این ماده فشار خون را هم کم می کند و مانع از بیماری های قلبی و سکته می شود.

بهبود سیستم ایمنی

یکی  از بهترین مزایای پروتئین وی افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن است. این پروتئین پاسخ سیستم ایمنی را افزایش می دهد با عفونت های مختلف مبارزه می کند. اینکار با افزایش تولید گلوتاتیون در بدن انجام می شود. همانطور که قبلا هم بیان کردیم گلوتاتیون یک آنتی اکسیدان قدرتمند است.

افزایش قدرت عضلات

اگر به دنبال فواید پروتئین وی برای بدنسازی می گردید این بخش برای شماست. به کمک پروتئین وی می توانید عضلات قدرتمندتری داشته باشید. این ماده برای ترمیم، قدرت بخشیدن و ساخت عضلات ضروری است. تمرینات ورزشی شدید می تواند سطح انرژی شما را کاهش دهد و باعث از بین رفتن عضلات تان گردد. پروتئین وی بهترین منبع پروتئینی برای ساخت و ترمیم مجدد عضلات شماست.

کمک به سلامت پوست و ناخن

ما برای داشتن پوست و ناخن های سالم به پروتئین نیاز داریم. پروتئین وی می تواند به بدن کمک کند هورمون ها و آنزیم هایی را تولید نماید که به سلامت این اندام ها منجر می شود.

جذب سریع در بدن

شیک پروتئین وی بیشتر از هر شکل پروتئینی دیگری برای ورزشکاران توصیه می شود. این شیک ها حاوی مواد مغذی زیادی هستند و به راحتی جذب بدن می شوند.

تنظیم سطح قند خون

پروتئین وی به بدن کمک می کند سطح قند خون را در حالت متعادل نگه دارد. این ماده سطح چربی پایینی دارد و برای مدیریت دیابت عالی است. اگر می خواهید سطح گلوکز خود را مدیریت کنید بهتر است این ماده را با مشورت پزشک مورد استفاده قرار دهید.

کمک به سلامت استخوان ها

بیش از 65 درصد افراد و به خصوص خانم ها از مشکلاتی همچون پوکی استخوان رنج می برند. در این شرایط استخوان ها بیشتر مستعد شکستگی و ترک بداشتن می شود و معضلات متعددی برای افراد به وجود می آید. برای داشتن استخوان های سالم باید از غذاهای غنی از کلسیم استفاده کرد. پروتئین وی جذب کلسیم را بهبود می بخشد و استخوان هایتان را قوی تر می سازد.

کمک به سلامت کبد

اگر پروتئین وی در مقادیر مناسب مورد استفاده قرار گیرد می تواند از عملکرد کبد محافظت کند. بهتر است بدانید که کبد بیش از 500 عملکرد مختلف در بدن دارد و سلامت آن می تواند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد.

تسریع رشد موها

اشکال مختلف پروتئین برای حفظ سلامت موها ضروری هستند. در این میان کمبود پروتئین می تواند به ریزش موها منجر شود. پروتئین وی بهترین و اسان ترین روش برای افزایش پروتئین در رژیم غذایی است. داشتن مقادیر زیادی از پروتئین در رژیم غذایی مانع از ریزش موها می شود و رشد آن ها را تسریع می کند.

 

بیشتر مطالعه کنید: بهترین مکمل‌ها و ویتامین‌های رشد مو

 

بهبود سلامت پوست سر

مصرف منظم پروتئین وی می تواند موهای شما را از مواد مغذی غنی سازد و آن ها را سالم، ضخیم و درخشان نماید. خاصیت اسیدی پروتئین وی مانع از بروز شوره سر می شود و پوست سر را سالم تر نگه می دارد.

کمک به الاستیسیته پوست

آمینواسیدهایی که در پروتئین وی یافت می شود می تواند باعث افزایش الاستیسیته پوست و محکم شدن آن گردد.

عوارض جانبی پروتئین وی

عوارض جانبی پروتئین وی

همانند هر مکمل دیگری پروتئین وی هم می تواند عارضه جانبی داشته باشد. هرچند که استفاده درست از این مکمل برای افراد بی خطر است اما گاهی از اوقات عوارض جانبی هم بعد از مصرف دیده می شود. یکی از مهم ترین عارضه های جانبی مرتبط با  این پروتئین مشکلات گوارشی مثل نفخ، گرفتگی شکم، کاهش اشتها، حالت تهوع است. اگر این نشانه ها را تجربه کردید بهتر است با یک پزشک مشورت کنید. مصرف بیش از حد این پروتئین هم می تواند مشکلات کلیوی را بدتر کند. همچنین استفاده بیش از حد از این پروتئین ذخایر کلسیمی را کاهش می دهد و به مشکلات استخوانی منجر می شود.  به همین دلیل توصیه می کنیم قبل از مصرف هر نوع مکملی با پزشک یا مربی خود مشورت کنید تا از بروز مشکلات بعدی پیشگیری نمایید.

سخن نهایی

پروتئین وی یکی از بهترین و خالص ترین اشکال پروتئینی محسوب می شود و مزایای زیادی برای بدن دارد. در این مقاله سعی کردیم به بررسی این نوع پروتئین بپردازیم و مزایا و عوارض جانبی آن را با هم مرور کنیم.  استفاده از این پروتئین می تواند به ساخت عضلات قدرتمند کمک کند و ریکاوری بدن را بعد از تمرینات شدید ورزشی بهبود ببخشد. البته این ها تنها مزیت پروتئین های وی نیست. تا به حال از این مکمل در رژیم غذایی خود استفاده کرده اید؟ چه تاثیری از آن دیده اید؟ اگر دوست داشتید تجربیات خود از مصرف پروتئین وی را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *