بهترین مکمل‌ها و ویتامین‌های رشد مو: رشد موی خود را چند برابر کنید

ویتامین‌ها و مکمل‌های زیادی هستند که برای رشد مو استفاده می شوند. تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که اگر می‌ توانستید رشد موهای خود را چند برابر کنید چه می شد؟ به طور حتم همه ما دوست داریم موهای سالم و پرپشتی داشته باشیم. برای رسیدن به این هدف از روش های مختلفی استفاده می کنیم. گاه از محصولات طبیعی بهره می بریم و گاه به سراغ محصولات شیمیایی امیدوارکننده می رویم. با اینحال استفاده از ویتامین ها و مکمل هایی که برای رشد مو ضروری هستند می تواند انتخاب بهتری برایمان باشد. اگر فکر می کنید موهایتان به کمی ویتامین و ماده معدنی نیاز دارد در این مقاله همراه ما باشید.

چرا برای رشد موهایمان به ویتامین و مکمل نیاز داریم؟

همه ما به دنبال موهایی هستیم که هم قوی باشد و هم پرپشت. شاید به همین خاطر است که تلاش می کنیم از مواد مختلفی برای رسیدن به این هدف استفاده کنیم. با اینحال ریزش مو و نازک شدن آن به دلایل مختلف جلوی رسیدن ما به این هدف را می گیرد. برخی از اوقات داشتن استرس می تواند دلیل ریزش مو باشد و در برخی از شرایط هم کمبود مواد مغذی باعث می شود موهایمان بریزد. در این شرایط باید بتوانیم موادی که مو برای رشد و پرپشت شدن نیاز دارد را به آن بدهیم تا در نهایت موهای زیبایی داشته باشیم. اگر نتوانید این ویتامین ها و مواد معدنی را از طریق رژیم غذایی تامین کنید بهترین روش استفاده از مکمل هاست. این مکمل ها به دلیل داشتن مواد مغذی مورد نیاز برای رشد مو به شما کمک می کنند از سلامت موهایتان مطمئن شوید و در عین حال رشدشان را چند برابر کنید.

چه نوع ویتامین ها و مکمل هایی به رشد مو کمک می کنند؟

مکمل ها و ویتامین های رشد مو

رشد موها و سلامت آن به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. همانطور که قبلا هم گفتیم داشتن رژیم غذایی نامناسب، وجود برخی از بیماری‌ها، شرایط ژنتیکی و سبک زندگی ناسالم باعث می شود ما نتوانیم از موهایمان به درستی محافظت کنیم. تحقیقات انجام شده نشان می دهد کمبود ویتامین ها و مواد معدنی می تواند رشد طبیعی موها را با اختلال مواجه کند و در نهایت باعث ریزش آن ها شود. حتما شما هم این تجربه را داشته اید. در برخی از شرایط به دلایل مختلف دست از سبک زندگی سالم خود می کشید و در نهایت با ریزش شدید موها مواجه می شوید. ویتامین ها برای داشتن موهای سالم ضروری هستند و مانع از نازک شدن آن ها می شوند. بهترین ویتامین ها و مکمل ها برای رشد مو شامل ویتامین های گروه B، ویتامین D، ویتامین E، بیوتین و آهن است. در ادامه می خواهیم هر کدام از این ویتامین ها را با جزییات بیشتری بررسی کنیم.

ویتامین B

ویتامین های گروه B نقش بسیار مهمی در رشد موها بازی می کنند. این ویتامین‌ها برای متابولیسم و عملکرد درست سیستم عصبی ضروری هستند. بهتر است بدانید که ویتامین های گروه B همچون بیوتین و B12 برای رشد موهای شما ضروری هستند و باعث تقویت و قدرتمندتر شدن آن‌ها می‌ شوند. تحقیقات انجام شده نشان می دهد با مصرف این ویتامین ها به شکل مکمل یا رژیم غذایی می توانید از سلامت موهایتان محافظت کنید. برخی از غذاهایی که در خود ویتامین ب دارند شامل گوشت، ماهی، تخم مرغ، آجیل‌ها و غلات کامل هستند. اگر احساس می کنید نمی توانید از طریق رژیم غذایی این گروه از ویتامین ها را تامین کنید بهتر است به سراغ مصرف مکمل ها بروید.

بیوتین

بیوتین که بیشتر افراد آن را به نام ویتامین B7 نیز می شناسند یکی از بهترین مواد برای رشد موهای شما محسوب می شود. این ماده ارزشمند باعث ایجاد گلبول های قرمزی می شود که اکسیژن و مواد مغذی را به پوست سر و فولیکول های مو می رسانند. این ماده در تولید کراتین که اصلی ترین ماده در موهای شماست نقش دارد. بیشتر افراد از طریق غذاهایی که مصرف می کنند بیوتین کافی وارد بدن خود می کنند اما اگر نمی توانید از این غذاها استفاده کنید مصرف مکمل ها بهترین گزینه برایتان خواهد بود.

غذاهایی همچون شیر، تخم مرغ، موز، سالمون، سیب زمینی شیرین و بادام سرشار از بیوتین هستند و رشد موهای شما را دو چندان می کنند.

ویتامین سی

ویتامین سی برای رشد مو

بیشتر افراد ویتامین سی را به عنوان ماده ای برای تقویت سیستم ایمنی می شناسند. بله این ویتامین می تواند سیستم ایمنی قدرتمندتری برایتان به ارمغان بیاورد اما خاصیت آنتی اکسیدانی آن برای رشد موها ضروری است. ویتامین سی به افزایش جریان خون در بدن کمک می کند و همین امر باعث می شود خون بیشتری به پوست سر شما برسد. پس اگر می خواهید با افزایش جریان خون به پوست سر رشد فولیکول های مو را تقویت کنید از ویتامین سی بهره ببرید.

آهن

یکی دیگر از مکمل هایی که نقش مهمی در رشد موهایتان بازی می کند آهن است. تحقیقات انجام شده نشان می دهد ارتباط تنگاتنگی بین کمبود آهن و ریزش مو در خانم ها وجود دارد. این ریز مغذی جریان خون را افزایش می دهد و به بدن کمک می کند اکسیژن بیشتری در جریان داشته باشد. کمبود آهن مانع از رشد موهای شما می شود. اگر آهن کافی دریافت نکنید بدن شما نمی تواند هموگلوبین کافی تولید کند و رسانش اکسیژن به بخش های مختلف همچون پوست سر مختل می شود. همین شرایط باعث بروز ریزش مو می گردد و در نهایت از حجم موهایتان کاسته می شود.

استفاده از غذاهای غنی از آهن همچون گوشت قرمز، اسفناج و عدس برای تامین این ماده ضروری است. مکمل آهن هم می تواند در صورت نیاز مفید باشد.

کراتین

کراتین پروتئینی است که مو، پوست و ناخن شما را شکل می شود. این ماده به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود اما باز هم مکمل های زیادی هستند که در تامین این ماده به شما کمک می کنند. با مصرف غذاهایی همچون تخم مرغ، حبوبات، ماهی و گوشت می توانید این ماده را تامین کنید. استفاده از کراتین باعث رشد موها می شود و جلوی ریزش آن را می گیرد.

ویتامین D

ویتامین دی برای رشد مو

اگر بخواهیم موهای سالم تری داشته باشیم باید با بهترین مکمل ها و ویتامین های رشد مو آشنا باشیم. کمبود ویتامین D می تواند به ریزش موهای شما منجر شود. زمانی که بدن مقادیر کافی از این ویتامین را نداشته باشد رشد موها با مشکل مواجه می شود و در نهایت ریزش موها آغاز می گردد. بهتر است یک آزمایش خون بدهید تا مطمئن شوید کمبود ویتامین دی ندارید. اگر کمبود ویتامین دی داشتید با مصرف مکمل های این ویتامین می توانید جلوی بروز برخی از مشکلات را بگیرید.

روی

روی یک ماده معدنی است که تنها مقادیر اندکی از آن برای بدن کافی است. هرچند این مقدار اندک است اما نقش آن می تواند بسیار پررنگ باشد. به کمک این ماده می توانید رشد سلول ها را بهبود ببخشید و تشکیل دی ان ای را هم بهتر کنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کمبود روی در بدن با ریزش مو و ترمیم نامناسب زخم ها مرتبط است. با خوردن غذاهای غنی از روی همچون گوشت، حبوبات، آجیل‌ها و دانه‌ ها می توانید این ماده را برای بدن تان تامین کنید. اگر با ریزش مو دست و پنجه نرم می کنید یا موهایتان نازک شده است می توانید با مشورت پزشک از مکمل های حاوی روی استفاده کنید.

ویتامین A

ویتامین A هم می تواند به رشد موها کمک کند اما یادتان باشد مصرف زیاد آن نتایج برعکس می دهد و باعث ریزش مو می شود. این ویتامین به گروهی از ترکیبات اطلاق می شود که شامل رتینول، رتینال و اسید رتینوئیک هستند. مطالعات مختلف بر روی موش ها نشان می دهد استفاده از مکمل های ویتامین A می تواند سلول های بنیادی فولیکول مو را فعال کند. با اینحال مسئله به همین سادگی ها هم نیست. همانطور که قبلا هم گفتیم اگر مقدار این ویتامین در بدن زیاد باشد باعث ریزش موهای شما می شود. بهتر است درباره مصرف ویتامین A با یک پزشک مجرب مشورت کنید.

سایر مواد مغذی که برای رشد موها ضروری هستند

خوب همانطور که مشاهده کردید ما طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی را در اختیار داریم که به کمک آن ها می توانیم رشد موهایمان را چند برابر کنیم. با اینحال فهرست ما به همین جا ختم نمی شود. گاهی از اوقات استفاده از روغن های گیاهی می تواند برای رشد موها مفید باشد. به عنوان مثال روغن رزماری، روغن نارگیل باعث رشد موهای شما می شود. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد استفاده مستمر از روغن رزماری برای چند ماه می تواند باعث رشد موها و پرپشتی آن شود.

مواد مغذی برای رشد مو

در این میان مطالعه دیگری استفاده ار روغن نارگیل را بررسی کرده است. این مطالعه نشان می دهد روغن نارگیل تنها قادر است از دست رفتن پروتئین برای موهای آسیب دیده و سالم را کاهش دهد.

کمبود چه ویتامین هایی باعث ریزش مو می شود؟

یکی از مشکلاتی که ما با آن روبرو هستیم ریزش موهاست. این ریزش می تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما برخی از کمبودها در بدن هستند که رشد موها را با مشکل مواجه می کنند و باعث نازک شدن آن ها می شوند. خیلی از خانم ها با چنین کمبودهایی روبرو هستند اما خودشان از آن آگاه نیستند. چنین مسائلی در کنار تغذیه ناماسب و استرس شدید می تواند باعث ریزش موهایشان شود. کمبود آهن و ویتامین ب بیشتر از هر چیز دیگری بر روی موهای شما اثر می گذارد.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کنیم؟

اگر از محصولات و مکمل های رشد مو استفاده کردید و باز هم با ریزش مو و نازکی آن مواجه شدید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در واقع اولین خط درمان برای ریزش مو و نازکی آن مشورت با پزشک و ازمایش کامل خون است. در این آزمایش مشخص می شود چه کمبودهایی در بدن خود دارید و چطور می توانید این کمبودها را از طریق رژیم غذایی یا ویتامین ها تامین کنید.

سخن نهایی

در این مقاله سعی کردیم به بررسی ویتامین ها و مکمل هایی بپردازیم که باعث تقویت و رشد موهای شما می شوند. تا به حال از این مکمل ها استفاده کرده اید؟ در کنار مصرف مکمل و ویتامین برای رشد موهایتان از چه روش هایی استفاده می کنید؟ تجربه هایی که در این زمینه دارید را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *